Merrie breekt dracht voor de tweede keer binnen 30 dagen af

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Merrie breekt dracht voor de tweede keer binnen 30 dagen af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 20:35

Hoi allemaal,

Even vooraf: uiteraard lopen wij bij een dierenarts / kliniek en krijgen we daar ook advies.
Echter zijn we benieuwd / opzoek naar ervaringen van anderen die hier ook mee te maken hebben gehad of enige kennis van hebben :D

Wij hebben een 12 jarige merrie waar we het verleden niet exact van weten. Wel weten we dat ze eerder 2 veulens heeft gehad (met een aantal jaar er tussen).
Wij proberen de merrie vanaf het voorjaar drachtig te krijgen. Ze heeft een (kleine) cyste in de baarmoeder die volgens de dierenarts geen belemmering had moeten zijn voor de dracht.

De eerste keer insemineren heeft niet gepakt.

De tweede keer insemineren bleek bij de 18 dagen scan wel gepakt te hebben (waar we uiteraard heel blij mee waren) maar er was wat twijfel omdat het vrij dicht op de cyste zat. Na een aantal dagen is ze nog een keer gecheckt en bleek ze echt drachtig. Toen ze 30 dagen drachtig was is ze weer gescand voor een kloppend hartje. Helaas was er toen niks meer te zien. De merrie deed nog wel alsof ze drachtig was maar de dierenarts kon niks vinden. Na een aantal dagen is het voor de zekerheid nog een keer gecheckt en het was echt weg.

Ze is toen hengstig gespoten en toen ze er klaar voor was nog een keer geïnsemineerd. Bij de 18 dagen scan werd ze weer drachtig gescand. Dit keer was het vruchtje duidelijk zichtbaar en niet dichtbij de cyste zoals de vorige keer.
Deze week is ze bij de 30 dagen scan weer gescand en helaas weer geen kloppend hartje. Dit keer zit het vruchtje er nog wel maar het groeit niet (genoeg) en dus geen kloppend hartje. Over een aantal dagen word ze nog een keer gecheckt voor de zekerheid maar de dierenarts ziet het somber in.

De dracht lijkt nu dus voor de tweede keer rond de 30 dagen te worden afgebroken.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en een idee hebben wat dit kan veroorzaken? Of advies hebben?

Alvast bedankt!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 20:47

Vroeg embryonale sterfte kan meer redenen hebben. Bijv. een bacterie in de baarmoeder, luchtzuigen van achteren, hormonen (regumate kan hierbij helpen). Een goede DA zou hierbij kunnen helpen door een Saab te nemen, bloed prikken na 18 dgn dracht, rechtzetten na inseminatie.

Mungbean

Re: Merrie breekt dracht voor de tweede keer binnen 30 dagen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 20:51

Embryonale sterfte is bij paarden erg hoog (in vergelijk tot bijv koeien) en kan wel tot 20% zijn. Misschien heb je dus gewoon pech, maar de DA kan iedergeval testen of ze schoon is.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 22:34

suffie schreef:
Vroeg embryonale sterfte kan meer redenen hebben. Bijv. een bacterie in de baarmoeder, luchtzuigen van achteren, hormonen (regumate kan hierbij helpen). Een goede DA zou hierbij kunnen helpen door een Saab te nemen, bloed prikken na 18 dgn dracht, rechtzetten na inseminatie.

Even wat autocorrectie fouten rechtzetten :o
Saab = swab en rechtzetten = dichtzetten.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 08:20

Dankjulliewel!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 08:48

dichtzetten is ook het eerste waar ik aan denk

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:38

Mijn merrie heeft ook al een paar jaar een kleine cyste in de baarmoeder, maar heeft hier gewoon 3 veulens mee gekregen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:52

Soms helpt het om ze op de regumate te zetten tot ongeveer 40 dagen dracht. Dus misschien dat eens met dierenarts overleggen

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:44

genja schreef:
Soms helpt het om ze op de regumate te zetten tot ongeveer 40 dagen dracht. Dus misschien dat eens met dierenarts overleggen

ik d8 dat regumate tot 100 dgn dracht was..

dit heb ik nl zelf 3 x gedaan bij merrie.

omdat na 100 dgn het lichaam het drachtigheidshormoon zelf aanmaakt en overneemt.

Annemoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:37

Misschien een andere hengst proberen? Het zou kunnen dat deze combinatie niet goed is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:42

Was ze bij de vorige veulen natuurlijk gedekt of ook geïnsemineerd. Misschien dat dit ook nog invloed heeft?

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:43

Ik heb mijn merrie toen ook regumate gegeven op advies van de dierenarts, en ze is dichtgezet. Ze zoog ook lucht van achteren.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:30

amen schreef:
genja schreef:

ik d8 dat regumate tot 100 dgn dracht was..

dit heb ik nl zelf 3 x gedaan bij merrie.

omdat na 100 dgn het lichaam het drachtigheidshormoon zelf aanmaakt en overneemt.

Onze dierenarts zegt vanaf 40 maar heb vaker gehoord dat hier verschillen in mening over zijn

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:53

Mijn advies zou zijn: dan maar niet drachtig, laat het zo. Ik vind persoonlijk dichtzetten e.d. omdat ik een veulen wil te ver gaan. Maar dat is mijn mening..

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:15

Mijn merrie had dat ook, eerste jaar mislukt, tweede jaar op de valreep in augustus drachtig gescand en gelijk op de Regumate gezet op advies van het (duitse) dekstation. Ze heeft toen een mooi veulentje gekregen!

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:55

Bij onze merrie was er ook nog duidelijk verschil tussen inseminatie vers besteld of inseminatie direct na afnemen bij de hengst (vers op station).

Volgens om ze da kan onze merrie niet goed tegen de toevoegingen van het verse sperma.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 00:12

Shenavallie schreef:
Was ze bij de vorige veulen natuurlijk gedekt of ook geïnsemineerd. Misschien dat dit ook nog invloed heeft?

Geïnsemineerd ook

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 00:12

Primavera schreef:
Bij onze merrie was er ook nog duidelijk verschil tussen inseminatie vers besteld of inseminatie direct na afnemen bij de hengst (vers op station).

Volgens om ze da kan onze merrie niet goed tegen de toevoegingen van het verse sperma.

Bedankt, dat zou ook iets zijn om uit te proberen

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 00:16

Bedankt voor alle reacties. Onze dierenarts had regumate ook voorgesteld. Voor dit jaar gaat het helaas te laat zijn om nog te proberen. Voor volgend jaar nemen we het zeker mee!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:41

Primavera schreef:

maar deze wordt gewoon drachtig, dus dat is het issue niet

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:28

J_emma schreef:
Mijn advies zou zijn: dan maar niet drachtig, laat het zo. Ik vind persoonlijk dichtzetten e.d. omdat ik een veulen wil te ver gaan. Maar dat is mijn mening..

Dat ben ik helemaal met je eens. :j