kleurcodes gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sterrebilly

kleurcodes gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 07:15

Hoi,

voor een verslag voor school moest ik mijn merrie laten dekken door een hengst en hierna kruisingsschema's maken om de kans te bekijken welke kleur het veulen word. nu is mijn vraag of iemand weet hoe het werk met de kleurcodes die je dan moet gebruiken.

de eerste combinatie is
Billy Bloem (V. Unieko) X Cohinoor VDL (V. Cornet Obolensky)
Billy bloem is een voskleurige merrie en Cohinoor VDL is een schimmel hengst.

de tweede combinatie is
Envy's Voice (V. Voice) X Let's Dance (V. Vivaldi)
Envy's Voice is een zwart kleurige merrie en Let's Dance is een Bruine hengst.

mijn vraag is dus of iemand de kleurcode's weet van deze 4 paarden.

Groetjes Sterre

Suzanne F.

Re: kleurcodes gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:21

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:23

Hoi Sterre,

Wat een leuke opdracht!

Hier vind je veel informatie: https://www.bokt.nl/wiki/Kleur

Houd er wel rekening mee dat je dus ook de voorouders van de paarden op moet zoeken om kunnen beredeneren of een paard homo- of heterozygoot is voor een bepaald gen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:24

De kleurcodes van deze paarden weet je alleen zeker als ze getest zijn. Op grond van de zichtbare kleur kun je weinig zeggen over wat ze kunnen ververven. Dat zal ook de grap van je huiswerk zijn. Geef de paarden alle mógelijke codes en werk die uit.

sterrebilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 07:27

Ibbel schreef:
De kleurcodes van deze paarden weet je alleen zeker als ze getest zijn. Op grond van de zichtbare kleur kun je weinig zeggen over wat ze kunnen ververven. Dat zal ook de grap van je huiswerk zijn. Geef de paarden alle mógelijke codes en werk die uit.

ja idd maar ik weet dan dus niet zo goed welke ik moet gebruiken, die van mijn merrie in de eerste combinatie heb ik op ee gezet omdat een vos altijd homozygoot is en de kleur e voor vos staat. maar die van de schimmel kom ik niet uit

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:34

sterrebilly schreef:
Ibbel schreef:

ja idd maar ik weet dan dus niet zo goed welke ik moet gebruiken, die van mijn merrie in de eerste combinatie heb ik op ee gezet omdat een vos altijd homozygoot is en de kleur e voor vos staat. maar die van de schimmel kom ik niet uit

Niet om vervelend te zijn, maar je weet hoe google werkt toch?

Zoek daar de namen van de codes op. Het is allemaal niet zo moeilijk, helemaal voor warmbloeden zonder speciale kleurtjes als creme, dun en champagne niet. Je hebt al een aantal linkjes gekregen, nu kun je zelf je huiswerk maken. Succes.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:34

Je zal de geboortekleur van de schimmel moeten weten. En voor je merrie is het ook van belang dat je er een agouti-code aan hangt. Met alleen ee kom je er niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:35

Ibbel schreef:
Je zal de geboortekleur van de schimmel moeten weten. En voor je merrie is het ook van belang dat je er een agouti-code aan hangt. Met alleen ee kom je er niet.

Ik zou daar ver van wegblijven hoor, dat wordt zo ingewikkeld.

sterrebilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 07:37

Ibbel schreef:

ja idd maar ik weet dan dus niet zo goed welke ik moet gebruiken, die van mijn merrie in de eerste combinatie heb ik op ee gezet omdat een vos altijd homozygoot is en de kleur e voor vos staat. maar die van de schimmel kom ik niet uit[/quote]
Niet om vervelend te zijn, maar je weet hoe google werkt toch?

Zoek daar de namen van de codes op. Het is allemaal niet zo moeilijk, helemaal voor warmbloeden zonder speciale kleurtjes als creme, dun en champagne niet. Je hebt al een aantal linkjes gekregen, nu kun je zelf je huiswerk maken. Succes.[/quote]

ja en dit heb ik natuurlijk eerst ook allemaal gedaan en de linkjes die zijn gegeven ben ik ook al bekend mee, ik snap ook dat ik mijn eigen huiswerk moet maken maar hierbij kom ik er echt niet uit

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:43

Heb je deze hengst zelf mogen kiezen of heb je deze van school gekregen?

sterrebilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 07:44

Iris82 schreef:
Heb je deze hengst zelf mogen kiezen of heb je deze van school gekregen?

deze heb ik zelf gekozen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:46

Het lastige aan deze hengst is, het is een schimmel.

En schimmel is niet een kleur. Schimmel is een 'veranderaar' van de kleur die ie eigenlijk heeft.

Dus je zult moeten weten welke kleur ie eigenlijk heeft voor je kunt berekenen welke kleur de nakomelingen hebben.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:50

Hoi sterrebilly, ik zie dat je 16 bent.
Kan je de opdracht iets verhelderen? Aan welke eisen moet je voldoen? Ik ben namelijk zelf biologiedocent en ik denk dat je het of moeilijker voor jezelf maakt dan het hoeft te zijn of dat je docent de materie van kleurgenetica bij paarden heeft onderschat.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:53

sterrebilly schreef:
ja en dit heb ik natuurlijk eerst ook allemaal gedaan en de linkjes die zijn gegeven ben ik ook al bekend mee, ik snap ook dat ik mijn eigen huiswerk moet maken maar hierbij kom ik er echt niet uit

Waar kom je niet uit?

Cohinoor is een bruingeboren schimmel, aan jou de taak uit te vinden of hij homo- of heterozygoot schimmel is. Bekijk zijn afstammingsgegevens op horsetelex, daar staat de kleur van de ouders bij.

Van daaruit kun je verder werken.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:57

Voor de eerste kruising is het belangrijk de basiskleur te weten van de hengst. Schimmel (Grey) is namelijk in de kleurvererving geen kleur maar een veranderaar van de kleur.
Ik zal beginnen met de merrie. Waar een sterretje bij staat zou je moeten testen om het zeker te weten. Vandaar dat ik het dan als heterozygoot noteer.
Vos is inderdaad dubbel red dus ee. Vos kan wel Agouti dragen zonder te tonen (agouti zorgt ervoor dat de zwarte basis verdunt wordt naar bruin). Je merrie is dus hoogstwaarschijnlijk eeAa* of eeaa* of eeAA*. Voor het gemak zou ik uitgaan van de eerste.

Van de schimmel moet je zijn basiskleur weten. Dit is vast ergens te vinden. De kleurcode is dus de code van zijn basiskleur + Gg* of GG*. Ook hier zou ik uitgaan van heterozygoot.

Voor de 2e combinatie is de zwarte merrie in ieder geval heterozygoot voor zwart zonder agouti. Dus dat maakt Ee*aa of EEaa*. Reken maar op heterozygoot.
De hengst van de laatste combinatie draagt zowel zwart als agouti want hij is bruin. Dus Ee*Aa* of EE*Aa* of EE*AA*. Ook hier zal ik de dubbel heterozygote pakken.

Voor de kleurkansen van de veulens zal ik de coat calculator van Animal genetics gebruiken maar dan heb je een idee. Succes met je opdracht!

sterrebilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 07:58

mooney schreef:
Hoi sterrebilly, ik zie dat je 16 bent.
Kan je de opdracht iets verhelderen? Aan welke eisen moet je voldoen? Ik ben namelijk zelf biologiedocent en ik denk dat je het of moeilijker voor jezelf maakt dan het hoeft te zijn of dat je docent de materie van kleurgenetica bij paarden heeft onderschat.

Hoi,
in mijn opdracht staat dat ik moet proberen uit te reken welke kleur mijn veulentje mogelijk zou kunnen krijgen, dit moet met behulp van kruisingsschema's. als de kleurcodes van de hengst bekend zijn moet ik 2 kruising schema's maken met: kleurcode hengst X merrie homozygoot voor kleur ... & kleurcode hengst X merrie heterozygoot voor kleur ...

nu weet ik allebei de kleurcodes niet dus moet ik de volgende kruisingsschema's maken:
hengst homozygoot voor kleur ... X merrie homozygoot voor kleur ...
hengst homozygoot voor kleur ... X merrie heterozygoot voor kleur ...
hengst heterozygoot voor kleur... X merrie homozygoot voor kleur ...
hengst heterozygoot voor kleur ... X merrie heterozygoot voor kleur ...

daarna moet ik een lijst maken met de mogelijke kleuren die het veulen kan krijgen en de kans op die kleuren (bv 1 op ... of 10 op ...)

de kruisingsschema's snap ik opzicht wel redelijk maar ik kom er niet uit wat de kleurcodes zouden moeten zijn

sterrebilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 08:01

HopeMyDay schreef:
Voor de eerste kruising is het belangrijk de basiskleur te weten van de hengst. Schimmel (Grey) is namelijk in de kleurvererving geen kleur maar een veranderaar van de kleur.
Ik zal beginnen met de merrie. Waar een sterretje bij staat zou je moeten testen om het zeker te weten. Vandaar dat ik het dan als heterozygoot noteer.
Vos is inderdaad dubbel red dus ee. Vos kan wel Agouti dragen zonder te tonen (agouti zorgt ervoor dat de zwarte basis verdunt wordt naar bruin). Je merrie is dus hoogstwaarschijnlijk eeAa* of eeaa* of eeAA*. Voor het gemak zou ik uitgaan van de eerste.

Van de schimmel moet je zijn basiskleur weten. Dit is vast ergens te vinden. De kleurcode is dus de code van zijn basiskleur + Gg* of GG*. Ook hier zou ik uitgaan van heterozygoot.

Voor de 2e combinatie is de zwarte merrie in ieder geval heterozygoot voor zwart zonder agouti. Dus dat maakt Ee*aa of EEaa*. Reken maar op heterozygoot.
De hengst van de laatste combinatie draagt zowel zwart als agouti want hij is bruin. Dus Ee*Aa* of EE*Aa* of EE*AA*. Ook hier zal ik de dubbel heterozygote pakken.

Voor de kleurkansen van de veulens zal ik de coat calculator van Animal genetics gebruiken maar dan heb je een idee. Succes met je opdracht!

heel erg bedankt voor je reactie! waar zou ik het dan kunnen vind wat de basiskleur is? of hoe moet ik dat bepalen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:04

Er is al twee keer gezegd dat Cohinoor bruingeboren is.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:08

Maar ben je ervan bewust dat kleur meerdere genen betreft? Het is dus niet zo simpel als je nu schrijft.
In het geval met de vos merrie en schimmel hengst zit je al met 3 verschillende genen, met de onzekerheden meegenomen zal je daar op de manier die jij moet gebruiken voor school waarschijnlijk tussen de 5 en 8 kruisingsschema's (aantal ligt aan hoeveel informatie je uit stamboom en nakomelingen kan halen) voor moeten maken voor je bij je uitkomst komt.
Ik weet niet welk niveau je doet, maar dat komt bij mij niet overeen met het niveau wat we verwachten van een 16 jarige op school. Ik zou het als docent prettiger vinden als je een makkelijkere opgave zelf doet, dan dat je werk gaat inleveren dat half door mensen op het internet is gemaakt.

Als je gewoon benieuwd bent naar de uitkomsten los van school dan loop ik het graag met je door, maar als huiswerk ga ik je er verder niet mee helpen.

sterrebilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 08:17

mooney schreef:
Maar ben je ervan bewust dat kleur meerdere genen betreft? Het is dus niet zo simpel als je nu schrijft.
In het geval met de vos merrie en schimmel hengst zit je al met 3 verschillende genen, met de onzekerheden meegenomen zal je daar op de manier die jij moet gebruiken voor school waarschijnlijk tussen de 5 en 8 kruisingsschema's (aantal ligt aan hoeveel informatie je uit stamboom en nakomelingen kan halen) voor moeten maken voor je bij je uitkomst komt.
Ik weet niet welk niveau je doet, maar dat komt bij mij niet overeen met het niveau wat we verwachten van een 16 jarige op school. Ik zou het als docent prettiger vinden als je een makkelijkere opgave zelf doet, dan dat je werk gaat inleveren dat half door mensen op het internet is gemaakt.

Als je gewoon benieuwd bent naar de uitkomsten los van school dan loop ik het graag met je door, maar als huiswerk ga ik je er verder niet mee helpen.

op school doe ik mbo niveau 4, ik zou het fijn vinden als u mij zou willen helpen, ook los van school ben ik heel benieuwd naar de uitkomst en zou dit dan weer als extra stukje informatie kunnen gebruiken voor mijn opdracht. maar als u mij niet wilt helpen ivm dat het een opdracht voor school is begrijp ik dat ook

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:52

Aangezien huiswerkopdrachten niet zijn toegestaan op bokt plaats ik hier een slotje.