Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ibbel schreef:De kleurcodes van deze paarden weet je alleen zeker als ze getest zijn. Op grond van de zichtbare kleur kun je weinig zeggen over wat ze kunnen ververven. Dat zal ook de grap van je huiswerk zijn. Geef de paarden alle mógelijke codes en werk die uit.
sterrebilly schreef:Ibbel schreef:De kleurcodes van deze paarden weet je alleen zeker als ze getest zijn. Op grond van de zichtbare kleur kun je weinig zeggen over wat ze kunnen ververven. Dat zal ook de grap van je huiswerk zijn. Geef de paarden alle mógelijke codes en werk die uit.
ja idd maar ik weet dan dus niet zo goed welke ik moet gebruiken, die van mijn merrie in de eerste combinatie heb ik op ee gezet omdat een vos altijd homozygoot is en de kleur e voor vos staat. maar die van de schimmel kom ik niet uit
Ibbel schreef:De kleurcodes van deze paarden weet je alleen zeker als ze getest zijn. Op grond van de zichtbare kleur kun je weinig zeggen over wat ze kunnen ververven. Dat zal ook de grap van je huiswerk zijn. Geef de paarden alle mógelijke codes en werk die uit.
sterrebilly schreef:ja en dit heb ik natuurlijk eerst ook allemaal gedaan en de linkjes die zijn gegeven ben ik ook al bekend mee, ik snap ook dat ik mijn eigen huiswerk moet maken maar hierbij kom ik er echt niet uit
mooney schreef:Hoi sterrebilly, ik zie dat je 16 bent.
Kan je de opdracht iets verhelderen? Aan welke eisen moet je voldoen? Ik ben namelijk zelf biologiedocent en ik denk dat je het of moeilijker voor jezelf maakt dan het hoeft te zijn of dat je docent de materie van kleurgenetica bij paarden heeft onderschat.
HopeMyDay schreef:Voor de eerste kruising is het belangrijk de basiskleur te weten van de hengst. Schimmel (Grey) is namelijk in de kleurvererving geen kleur maar een veranderaar van de kleur.
Ik zal beginnen met de merrie. Waar een sterretje bij staat zou je moeten testen om het zeker te weten. Vandaar dat ik het dan als heterozygoot noteer.
Vos is inderdaad dubbel red dus ee. Vos kan wel Agouti dragen zonder te tonen (agouti zorgt ervoor dat de zwarte basis verdunt wordt naar bruin). Je merrie is dus hoogstwaarschijnlijk eeAa* of eeaa* of eeAA*. Voor het gemak zou ik uitgaan van de eerste.
Van de schimmel moet je zijn basiskleur weten. Dit is vast ergens te vinden. De kleurcode is dus de code van zijn basiskleur + Gg* of GG*. Ook hier zou ik uitgaan van heterozygoot.
Voor de 2e combinatie is de zwarte merrie in ieder geval heterozygoot voor zwart zonder agouti. Dus dat maakt Ee*aa of EEaa*. Reken maar op heterozygoot.
De hengst van de laatste combinatie draagt zowel zwart als agouti want hij is bruin. Dus Ee*Aa* of EE*Aa* of EE*AA*. Ook hier zal ik de dubbel heterozygote pakken.
Voor de kleurkansen van de veulens zal ik de coat calculator van Animal genetics gebruiken maar dan heb je een idee. Succes met je opdracht!
mooney schreef:Maar ben je ervan bewust dat kleur meerdere genen betreft? Het is dus niet zo simpel als je nu schrijft.
In het geval met de vos merrie en schimmel hengst zit je al met 3 verschillende genen, met de onzekerheden meegenomen zal je daar op de manier die jij moet gebruiken voor school waarschijnlijk tussen de 5 en 8 kruisingsschema's (aantal ligt aan hoeveel informatie je uit stamboom en nakomelingen kan halen) voor moeten maken voor je bij je uitkomst komt.
Ik weet niet welk niveau je doet, maar dat komt bij mij niet overeen met het niveau wat we verwachten van een 16 jarige op school. Ik zou het als docent prettiger vinden als je een makkelijkere opgave zelf doet, dan dat je werk gaat inleveren dat half door mensen op het internet is gemaakt.
Als je gewoon benieuwd bent naar de uitkomsten los van school dan loop ik het graag met je door, maar als huiswerk ga ik je er verder niet mee helpen.