Hengst voor Voorl. keur merrie van Franklin

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yeentll

Hengst voor Voorl. keur merrie van Franklin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 11:37

Hoi hoi,

Na veel twijfelen denken we toch te gaan insemineren dit jaar. Het gaat om een 4-jarige Franklin x Chagall merrie van 1.64m. Ze is Voorlopig keur en zal in juni een Ibop lopen voor hopelijk haar Elite predikaat.

Verbeterpunten:
- maat
- lengte
- stap

Pluspunten:
- scherp
- fijn achterbeen
- knie in beweging
- werkwillig
- veel bloed

Haar moeder is momenteel drachtig van Jameson, die wordt 1 juni verwacht. Ben zelf alleen bang dat de stap dan niet verbeterd wordt. Ik ben nog een leek in de fokkerij en zou daarom graag wat opties met uitleg waarom ontvangen, ben benieuwd!

Link horsetelex:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... la-lakarla

Stukje bewegen:
https://vimeo.com/419861669

Afbeelding

Afbeelding

Halfzus v. Secret
Afbeelding

Evelien__

Re: Hengst voor Voorl. keur merrie van Franklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:42

Ik kan hier niks voorstellen behalve zeggen dat je echt een prachtige merrie hebt <3

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:08

Mooie merrie hoor!

Er zit wel bijna al het bekende KWPN bloed in, dat maakt dat je wat creatiever moet zoeken.
Jameson bijv zou al niet kunnen, dat is inteelt op bijna alle Nederlandse bekende hengsten.

Voor maat, lengte en een goede stap heb ik Il Divo gebruikt, dat is mooi vrij bloed uit een sterke moederlijn. Foto’s staan wel in mijn profiel. Heb de veulens destijds gezien, hebben allemaal maat en lengte en een goede stap.
Je zou ook Livius (Bordeaux x Vivaldi) kunnen overwegen, als je Vivaldi niet te dichtbij vindt zitten (via Franklin heb je Flemmingh erin en via Chagall zit Jazz erin).
Ook met wel beetje dubbele hengsten is Lewis (Grand Galaxy Win x Uphill), wel mooi grootramig paard.

Wat er nog niet in zit is Gribaldi, maar van de Toto zonen is wel bekend dat ze wisselend fokken qua maat en lengte.

Misschien is de Duitse F lijn nog overwegen waard (For Romance etc). Of E lijn (Escolar bijv, die is wel populair in Duitsland).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:34

Mooie merrie, zo te zien is maat een aandachtpuntje in de moederlijn. Ik denk ook aan duitse hengsten en voor bewezen maat, en lengte denk ik aan Spielberg.

Ik vind de halfzus van Secret ook wel erg aansprekend, die zou ik ook wel durven gebruiken op deze merrie. Als de merrie een correct fundament heeft.

Nog niet heel veel van bekend qua nafok maar ik denk ook aan Taminiau, de hengst zelf heeft maat en lengte genoeg. En een zeer goede stap. Merrie moet ook wel weer een correct fundament hebben.

Belfast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:37

Hele mooie merrie. Jameson wordt teveel inteelt naar mijn smaak maar goed, zat fokkers die het er nog dichter op gooien dus maar net wat je zelf prettig vindt. Zijn veulens lijken overigens prima te kunnen stappen.

Ik zou hier een hengst als Foundation op zetten. Heb je alleen geen gustregeling. Escolar is inderdaad ook een goede optie maar houdt er rekening mee dat het sperma niet op dezelfde dag geleverd wordt en er hangt een behoorlijk prijskaartje aan.

Heb je nog voorkeuren qua voorwaarden? Zoals bijv. gustregeling, zelfde dag geleverd etc.? Dat zijn allemaal dingen om rekening mee te houden als je een buitenlandse hengst gebruikt. Ik zou het persoonlijk wel in die hoek zoeken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:40

Hele mooie merrie inderdaad!

Ik zou ook naar Duits bloed kijken. Totilas-bloed zou misschien ook mooi kunnen passen, maar kan wel een gokje op de maat zijn. Ik vind Total McLaren wel interessant.
Voor maat en lengte denk ik aan Revolution.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 19:48

Evelien__ schreef:
Ik kan hier niks voorstellen behalve zeggen dat je echt een prachtige merrie hebt <3

Dankjewel! Jij hebt mijn lievelingshonden, haha. Ooit komt er eentje <3

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 19:50

Tot nu toe was mijn oog inderdaad ook gevallen op Revolution. Kan alleen nog niet heel veel vinden over de nafok, toch maar is op onderzoek uit. Ook Escolar ga ik even verder bekijken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 20:43

Lord Leatherdale zou ook wel kunnen passen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:03

Belfast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 16:26

Al iets wijzer geworden, TS? Ben wel benieuwd.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 22:17

Belfast schreef:
Al iets wijzer geworden, TS? Ben wel benieuwd.

Heeele late reactie! Maar ze is inmiddels Elite geworden en we hebben gekozen voor Las Vegas. We gaan haar spoelen zodat ze zelf in de sport kan blijven lopen en willen er 2 veulens uit spoelen (mocht het lukken). 2de hengst neig ik naar Revolution, maar ik hoor wisselende verhalen over grootte in nafok. Nou weet ik dat ik met mijn merrietje geen kasteel van een paard ga fokken met haar 1.63m. Maar 1.65-1.68 zou al fijn zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:24

Las Vegas is een erg fijne hengst, ben benieuwd.

Misschien even out of the box maar wellicht is de hengst Kilian wat voor je qua maat, lengte en stap en vrij bloed voldoet hij aan je wensen.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 20:43

Elisa2 schreef:
Las Vegas is een erg fijne hengst, ben benieuwd.

Misschien even out of the box maar wellicht is de hengst Kilian wat voor je qua maat, lengte en stap en vrij bloed voldoet hij aan je wensen.

Ik ga het even bekijken! Voor nu hebben we So perfect als 2de hengst op t lijstje staan.