Bokt(kundig) fokkers advies gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bark
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 00:43

Anna42"]
[quote="GribaldiFAN schreef:
ja het is wel een echte volbloedmerrie maar in mijn ogen daardoor niet minder interessant voor de fokkerij.


Voor de renpaardenfokkerij niet. Voor de sportpaardenfokkerij wel. Uit hoeveel Volbloedmerries zijn ooit goede sportpaarden gekomen.
In de USA doet men bijna niet anders dan de geflipte Volbloeds van de baan kruisen met duur aangekochte warmbloedhengsten in Europa.
Resultaat 2 x niks.
De enige manier om van deze merrie nog iets te maken dat weer wat dichter bij het sportpaard komt, is er een goede Shagya of weer een "klassieke" warmbloedhengst op te zetten. En dan eentje die zuiver gefokt is. Met weinig spreiding in de bloedlijn.
Ik heb het over het FOKKEN van sportpaarden.
[/quote]

Ja, Anna je hebt het niet zo op volbloeds, de uitslag bij het springen op jumping amsterdam stonden nagenoeg alleen paarden uit (engels)volbloed merrie's vooraan. Lijkt mij een prima uitgangspositie om een sportpaard mee te fokken. Niet iedereen heeft als doel een goedgekeurde hengst of een grand prix paard te fokken.
Dus afhankelijk van de doelstelling kan je een prima advies geven om een leuk veulen te fokken.
Iets positievere insteek kan geen kwaad.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 00:46

De keuze van Zoekie lijkt me serieuzer om te overwegen, samen met Cantos en Prestige.

bark
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 00:55

mayrom schreef:
MissHiss waar jij over praat is 4 1/2 jaar geleden en wat een woorden als je zelf nog maar net een B proef rond kan sturen. Jullie hebben je mening over Bojar, prachtig. Gelukkig zijn er genoeg mensen die wel weten wat hij kan en voortplant. Gribraldi ik zou zeggen gooi een mode hengst erop of misschien Scandic


Interessant, 16-2, wist je nog niet wie dit fantastisch in evenwicht lopende paard was en nog geen drie dagen later ben je al bekend met het wel en wee van dit paard.
Wat is dit voor zielig zooitje.
Het gaat hier over serieuze fokadviezen!!

bark
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 00:56

Om eens even een oude hengst uit de kast te trekken, zou Burggraaf geen geschikte vader zijn!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 00:59

bark schreef:
Om eens even een oude hengst uit de kast te trekken, zou Burggraaf geen geschikte vader zijn!



ja daar krijg je echt een compacter model en veel veer en ruimte in de beweging van

prima advies hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 01:03

Burggraaf x Bloedmerrie....................tjonge daar zijn toch al heel wat fijne paarden van gekomen, dus ik ben het wel met Bark eens.

Rilexta van Misshis is ook een Burgraaf uit een bloedmerrie..........is toch ook wel erg fijn uitgepakt.

bark
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 01:07

inderdaad misschien niet een compacter model, maar ik ken veel afstammelingen van Burggraaf die juist wel met veel ruimte en veer bewegen. Vandaar dat ik aan Burggraaf dacht, maar het is maar een idee.
Het valt niet mee om een juiste hengst te bepalen.
Volgens het hengstenboek, vererft hij kracht, kadans, veel ruimte, en staat erbij vermeldt dat de hengst goed past bij bloedvoerende merries.
Ik hou niet van een compact model, een paard heeft lengte in het lijf nodig om te kunnen veren en te buigen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 01:08

Louisville is ook een burgraaf! Is een heel fijn paard, ik hem in leeuwarden gezien, super!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 01:22

Pipo schreef:
Rilexta van Misshis is ook een Burgraaf uit een bloedmerrie..........is toch ook wel erg fijn uitgepakt.


Komt uit een springstam en is gericht gefokt als springpaard. Is hier niet aan de orde dacht ik.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 01:27

En Meneer van Lieren is sinds 00.22 een springruiter? Grappig dat ze tussen de hindernissen ook nog een piaffe kunnen laten zien.
Burgraaf is helemaal niet zo slecht, fokt veelzijdig.
Past idd goed op bloedvoerende merries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 02:09

sarabande schreef:

Komt uit een springstam en is gericht gefokt als springpaard. Is hier niet aan de orde dacht ik.


INdoctro, Karandasj, Cantos ........de hele boel word aangeraden hier. Dan is er geen opmerking over dat het springgericht is. En Bark noemt Burggraaf en ineens moet het een dressuurhengst zijn.

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 08:48

adriana schreef:
Louisville is ook een burgraaf! Is een heel fijn paard, ik hem in leeuwarden gezien, super!



Is waarschijnlijk niet meer beschikbaar voor dekdienst. Aangezien hij verkocht is naar Amerika.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 09:02

Volgens mij was Louisville ook ruin?
Hij werd hier alleen genoemd als voorbeeld voor een dressuurpaard wat van Burggraaf afstamt.
Ik zelf ben niet zo gecharmeerd van Burggraaf, het achterbeen gebruik wat over het algemeen van Burggraaf af komt is ook niet echt wenselijk in de dressuur.
Dat er een paar dressuurpaarden van Burggraaf rondlopen zegt mij niet zoveel, die hengst dekt zat merries.
Luvdatossa heeft een Jazz die kan springen, die ga je toch ook niet gebruiken als je met je toekomstige veulen ook eens een sprongetje wil maken.

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 09:28

Sjuimpje schreef:
Volgens mij was Louisville ook ruin?
Hij werd hier alleen genoemd als voorbeeld voor een dressuurpaard wat van Burggraaf afstamt.
Ik zelf ben niet zo gecharmeerd van Burggraaf, het achterbeen gebruik wat over het algemeen van Burggraaf af komt is ook niet echt wenselijk in de dressuur.
Dat er een paar dressuurpaarden van Burggraaf rondlopen zegt mij niet zoveel, die hengst dekt zat merries.
Luvdatossa heeft een Jazz die kan springen, die ga je toch ook niet gebruiken als je met je toekomstige veulen ook eens een sprongetje wil maken.



Nee geen ruin weet ik 300% zeker. Heb nog naast de hengst gestaan in de poetsplaats op stal Hexagon. Hij was AES gekeurd.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 09:40

Dacht ergens gelezen te hebben dat De Ruin Louisville verkocht was, maakt verder ook niet uit,
zoals ik al zei, ik geloof niet dat hij als advies genoemd werd maar alleen als voorbeeld van een dressurende Burggraaf.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 12:45

Dat klopt, als voorbeeld.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 15:26

Dit is ons (voorlopige) lijstje: Cantos, Rhodium, Manhattan en Democraat.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 15:32

Democraat is idd misschien ook nog niet zo gek, dat abgar-bloed had al eens eerder goed uitgepakt. Met democraat vind ik het altijd een beetje, alles of niets. Of een topbeest, of erg simpel.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 15:35

Samsam schreef:
Met democraat vind ik het altijd een beetje, alles of niets. Of een topbeest, of erg simpel.


Was mij ook al eens opgevallen.........

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 15:38

Ik ben dus achter de verblijfplaats van een door mij gefokte Democraat x Beaujolais ruin gekomen die indertijd door Anton gecastreerd is omdat hij hem te klein vond.
Inmiddels is hij dik 1.70 volgens de huidige Duitse eigenaresse die stapelgek met hem is
Het is een bruine met vier witte voetjes en een blesje Haha! .

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 15:44

sarabande schreef:
Ik ben dus achter de verblijfplaats van een door mij gefokte Democraat x Beaujolais ruin gekomen die indertijd door Anton gecastreerd is omdat hij hem te klein vond.
Inmiddels is hij dik 1.70 volgens de huidige Duitse eigenaresse die stapelgek met hem is
Het is een bruine met vier witte voetjes en een blesje Haha! .


ben je bezig met al je uit het oog verloren paarden op te zoeken?

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 15:45

Mijn democraat (vos met 4 witte voetjes en bles) is dus wel echt een goeie, die kwam uit een basisachtige moeder (turbo X formateur) Ik weet niet hoe hij het op merries met veel bloed doet.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 15:48

essie79 schreef:
ben je bezig met al je uit het oog verloren paarden op te zoeken?


Nee ik heb Jola een lijst gegeven en die heeft er dus 2 opgeduikeld Haha!

Beiden zijn trouwens paarden van dik boven de 1.70 de merrie is nog groter. Dat is fijn om te weten gezien het feit dat Saar ook niet de allergrootste is en ik dus niet voor niets alsmaar blijf roepen dat daar nog wel een paar centimeters bijkomen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 16:02

essie79"]
[quote="sarabande schreef:
Ik ben dus achter de verblijfplaats van een door mij gefokte Democraat x Beaujolais ruin gekomen die indertijd door Anton gecastreerd is omdat hij hem te klein vond.
Inmiddels is hij dik 1.70 volgens de huidige Duitse eigenaresse die stapelgek met hem is
Het is een bruine met vier witte voetjes en een blesje Haha! .


ben je bezig met al je uit het oog verloren paarden op te zoeken?
[/quote]
Vanaf een bepaalde leeftijd gaan die nostalgie gevoelens opleven..... Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 16:04

Ach buiten de nostalgie levert het toch ook nog gegevens op waar je weer wat mee kan.
En het is leuk om te horen dat anderen gelukkig zijn met die paarden.