Opwaarts/neerwaarts exterieur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:23

Ik heb dat niet op onze keurings rapporten vandaar de vraag
:D

Ik denk ook niet dat je een opwaartse romp moet hebben meer evenwichtig en in de beweging goed op het achterbeen komen.
Negro vind ik zelf een evenwichtig model de nadere getoonde dieren zijn meer neerwaarts.

Bij de herders honden is het trouwens niet enkel een afhangend kruis oom de manier van in stand zetten en een korter kruis wat je niet moet willen.

Het Kwpn is nu ook aan het terug komen van het te afhangende kruis daarmee kun je minder kracht zetten.

Ik vind het in ieder geval een reuze interessante discussie :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:26

Afbeelding

mavantos

Berichten: 3607
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:30

janderegelaa schreef:
[ [url=m/CkXzqT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als je die lijn trekt zal ieder paard gruwelijk neerwaarts gebouwd zijn... Zo is het ook niet hoe het KWPN het uitlegt in de cursus.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:31

janderegelaa schreef:
[ [url=m/CkXzqT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Kun je misschien ook een foto laten zien van een opwaartse romp waarbij je de lijn op dezelfde manier hebt getrokken?

Als de staart aanhechting lager zit dan de aanhechting van het voorbeen krijg je een heel bizar paard. :')


@seven, kan misschien ook zijn omdat deze merrie tuigpaard gefokt is, daar wordt 'opwaartsheid' sowieso enorm gewaardeerd. Voor een dressuurpaard lijkt evenwichtigheid mij ook fijner, al helemaal als het gewoon om een fijn gebruikspaard gaat
Laatst bijgewerkt door DreamGuide op 12-05-20 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:32

_San87_ schreef:
De merrie heeft geen neerwaartse romprichting.

Niet zo extreem als andere foto’s hier maar in lichte mate wel.

Afbeelding

mavantos

Berichten: 3607
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:37

Die foto die ik stuurde van de PowerPoint en de foto van het boekje van DreamGuide is letterlijk hoe het KWPN het verteld/uitlegt. Ik denk dat zij het toch beter weten.

Daarbij staat de helft van de paarden scheef op de foto's die jullie beoordelen, dus dan kan je dat nooit goed beoordelen. Een schilderij hangt ook altijd voor het oog scheef als je vanaf de zijkant kijk, je kan 'm alleen recht hangen als je er recht voor staat ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:52

VValar schreef:
Die herderfoto’s laten niet hetzelfde type zien. Werkhonden vs de showlijn en die showlijn vind ik er persoonlijk echt niet uitzien.

Op wat voor paarden en pony’s zou Bosco dan wel passen volgens jullie? Exterieurmatig dan, wat kan ie verbeteren behalve karakter?

Alleen op hele goede merries die eigenlijk weinig echte verbeterpunten hebben en hun bouw sterk door fokken zou hij passen denk ik, maar dan zijn er legio opties die wel een leuke kleur verzekeren. Ik denk niet dat Bosco een dekhengst is die gaat verbeteren op exterieur en gangen (misschien de opwaartse galop, dan).

Alsnog vind ik het wel een heel gaaf paard om te zien.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:05

mavantos schreef:
Die foto die ik stuurde van de PowerPoint en de foto van het boekje van DreamGuide is letterlijk hoe het KWPN het verteld/uitlegt. Ik denk dat zij het toch beter weten.

Daarbij staat de helft van de paarden scheef op de foto's die jullie beoordelen, dus dan kan je dat nooit goed beoordelen. Een schilderij hangt ook altijd voor het oog scheef als je vanaf de zijkant kijk, je kan 'm alleen recht hangen als je er recht voor staat ;)

Ik heb die cursus gedaan.

courtjuh
Berichten: 1129
Geregistreerd: 13-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 12:07

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die dacht dat je met alleen het trekken van een lijn alle paarden neerwaarts gebouwd zouden zijn. Ik ga mij eens verdiepen in de andere opmerkingen die zijn geplaatst met betrekking tot romprichting.

Daarnaast gaat mijn 3 jarige naar de kwpn keuring en zal daar beoordeeld worden dus dan weten we het zeker ga ik maar vanuit _/-\o_

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:16

@courtjuh, dat is sowieso een goed plan! Dan kunnen ze je paard live zien en daar hebben ze er in ieder geval wel kennis van.

Over Bosco, tja, ik vind dat we niet moeten overdrijven, het is geen echt slecht gebouwde hengst. Er zijn zeker beter gebouwde hengsten, maar ik vind hem niet rampzalig gebouwd en verwacht dat hij best wat leuke gebruikspaarden als veulens kan geven op degelijke merries.

Exterieurmatig zou ik hem nooit op mijn paard zetten, omdat die gewoon te verschillend zijn. Ik neig dan eerder naar Qaside, dan heb je én kleurgarantie én die vind ik qua bouw wat degelijker. Het gangenwerk daarentegen is misschien wat minder interessant.

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:21

Je trekt een lijn van boeg naar zitbeenderen dat is gewoon hoe het word gedaan of je nu een lijn of vierkant gebruikt. En ja veel zijn dan neerwaarts is ook niet erg je streeft naar een meer evenwichtig model opwaarts zoals het Kwpn daar laat zien heb ik eigenlijk nog nooit 1 gezien maar dat zie je ook aan het plaatje paard in het voorbeeld ziet er onnatuurlijk uit te lange voorbenen en hoge boeg.

Ik ga kwa fok voor evenwichtig :D
Dus als je een neerwaartsere merrie lijn X een neerwaarts tere hengst doet uit tevens neerwaartse moederlijn zul je dat alsnog meer vast leggen.
Laatst bijgewerkt door Seven op 12-05-20 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Berichten: 3607
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:25

Seven schreef:
Je trekt een lijn van boeg naar zitbeenderen dat is gewoon hoe het word gedaan of je nu een lijn of vierkant gebruikt. En ja veel zijn dan neerwaarts is ook niet erg je streeft naar een meer evenwichtig model opwaarts zoals het Kwpn daar laat zien heb ik eigenlijk nog nooit 1 gezien maar dat zie je ook aan het plaatje paard in het voorbeeld ziet er onnatuurlijk uit te lange voorbenen en hoge boeg.

Ik ga kwa fok voor evenwichtig :D
Dus als je een neerwaarts tere merrie lijn X een neerwaarts tere hengst doet uit tevens neerwaartse moederlijn zul je dat alsnog meer vast leggen.


Als je die lijn trekt van zitbeenderen naar boeg bestaan er geen opwaarts gebouwde paarden toch?

AnnoNiemand

Berichten: 911
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:28

DreamGuide schreef:
Ik kom even onder mijn meeleessteen vandaan. Zoals een stukje terug wordt beredeneerd zouden alle paarden een neerwaartse romprichting hebben en dat klopt natuurlijk niet.

Ter beeldvorming; in het KWPN keuringsrapport van mijn merrie staat aangegeven dat zij een duidelijk opwaartse romprichting heeft, dat ziet er dus als volgt uit:

[url=m/Yf7FA9.jpg]Afbeelding[/url]

Ik ben geen expert in exterieur, maar dit lijkt mij eerder zeer neerwaarts.

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:31

Ik heb ze nog niet zo gevonden en ik denk ook niet dat je dat moet willen een paard met mega lange benen voor en kortere benen achter
Streven naar evenwicht is een beter idee :D

mavantos

Berichten: 3607
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:33

Seven schreef:
Ik heb ze nog niet zo gevonden en ik denk ook niet dat je dat moet willen een paard met mega lange benen voor en kortere benen achter
Streven naar evenwicht is een beter idee :D


Ik zeg ook nergens dat je opwaarts gebouwd wil hebben, daar ga ik niet over. Ik bedoel dat die dan dus letterlijk niet bestaan?

Want dan vind ik het vrij vreemd dat het KWPN in het verrichtingsrapportage van Charmeur heeft over een opwaartse romprichting. Ach ja, ze zullen er wel geen verstand van hebben :') :')
https://www.uytert.nl/nl/charmeur
Laatst bijgewerkt door mavantos op 12-05-20 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:34

Geen idee ik heb geen bestand van alle paarden in de wereld maar ik weet er niet zo 123 een die echt opwaarts is.
Evenwichtig zijn er wel veel meer

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:38

Seven schreef:
Ik heb ze nog niet zo gevonden en ik denk ook niet dat je dat moet willen een paard met mega lange benen voor en kortere benen achter
Streven naar evenwicht is een beter idee :D

Google maar eens op de oudere namen, Morgenster, Sinaeda, Lottie-Zottie, Gambo, Farn, Oscar. Allemaal voorbeelden van evenwichtige paarden met opwaartse romprichting.

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:43

Oscar is een mooi evenwichtig model, en zo zijn er veel meer hengsten echt opwaarts is hij ook niet als je boeg en zitbeenderen bekijkt

Van morgenstern en sinaeda weet ik ook uit m'n hoofd dat die een evenwichtig model hebben die heb ik laatst nog bekeken :D

Ga de rest even zien ben wel benieuwd of er ergens echt een opwaartse is

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:44

Opwaartse romprichting hebben ze allemaal :). Evenwichtig gebouwde paarden met opwaartse romprichting.

Ik ben weg van dat type, die zie je tegenwoordig niet meer zo veel.

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:53

Nu enkel stipjes gezet en de horizon rechter gezet :D

Afbeelding
Als nog neerwaartse romp richting zeker als je ziet hoever bij gambon de benen achter de massa staan.
Ik hou wel van het oudere type paard maar voor het dressuur/veelzijdige werk zie ik liever een moderner type.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:56

mavantos schreef:
janderegelaa schreef:
[ [url=m/CkXzqT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als je die lijn trekt zal ieder paard gruwelijk neerwaarts gebouwd zijn... Zo is het ook niet hoe het KWPN het uitlegt in de cursus.


Nou idd. De zitbeenknobbel zit toch altijd hoger dan het boeggewricht? Als je dan wel een opwaartse lijn krijgt tussen die twee punten dan heb je volgens mij een heel vreemd model voor je staan :')

mavantos

Berichten: 3607
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:56

Seven schreef:
Nu enkel stipjes gezet en de horizon rechter gezet :D

[ [url=m/vAYwfe.png]Afbeelding[/url] ]
Als nog neerwaartse romp richting zeker als je ziet hoever bij gambon de benen achter de massa staan.
Ik hou wel van het oudere type paard maar voor het dressuur/veelzijdige werk zie ik liever een moderner type.


En Charmeur dan? Daarvan zegt het KWPN zelf dat die een opwaartse romprichting heeft. Die zou volgens jouw manier ook neerwaarts zijn. Praten zij dan onzin?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

opwaarts neerwaarts exterieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:58

Ik zou willen dat Karel nog een account had, die kon het perfect uitleggen/laten zien :'). Die stipjes zeggen mij iig niks voor wat betreft opwaartse romprichting, want als je stipjes zet zoals dat hier gedaan is, dan bestaat er geen enkel paard dat evenwichtig en opwaarts is in de romprichting (oh en de horizon van Gambo is net een glijbaan zo :D).

Voor de romprichting moet je naar de buiklijn kijken, loopt die omhoog of niet.

Ketly

Berichten: 5930
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:58

Afbeelding

Ik heb altijd gehoord dat mijn merrie vrij opwaarts gebouwd is, maar nu ben ik wel heel benieuwd wat jullie hier van vinden. Mocht ze niet verkocht worden neig ik er nog steeds naar om Bosco te gebruiken om een paard voor mijzelf in de toekomst te fokken. Ik heb haar eerder in het topic geplaatst maar toen niet erg veel feedback gehad.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:59

Interessante discussie, kan iemand een topic openen voor deze discussie? Over de bouw van paarden? Dit lijkt me niet de plek ervoor maar volg het graag!
Laatst bijgewerkt door sanso op 12-05-20 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt