Heyhoi,
Nieuw hier en nog niet helemaal uitgevogeld.
Hopelijk start ik dit topic onder de goeie subgroepen.
Afijn, ik heb 3 merries. 1 van bijna 4 die word ingereden op een stal.
En 2 veulens van 9 en 11 maand. Die staan bij mij in de wei. Daar komt die van 4 over 2 maand bij te staan.
Het gaat om Fien 11 maanden oud. Vermoedelijk was vader en tinker maar dat is onbekend. Moeder is gekocht uit Spanje en bleek achteraf zwanger te zijn. Daar is Fien uit geboren en die heb ik gekocht met 9 maanden oud.
We gaan 1/2 x in de week met de veulens en rondje wandelen van 10/15 min. We zitten midden in het bos en hoeven geen weg over of dergelijke.
Moment dat Fien door heeft dat we het weiland uit gaan om te wandelen word ze ontzettend voorwaarts en daarmee ook super sterk.
Je moet constant op de rem staan. Omdat ze buiten nog wel is wil gaan dribbelen en een klein bokje wil geven loop ik met de longeerlijn buiten.
Nu is het zo, dat ze soms iets omhoog komt en der hoofd dan ook omhoog Gooit. Als de schrikt bijvoorbeeld of iets spannend vind.
Met deze move heeft ze al 2 longeerlijnen gebroken. En liep ze dus los, ze gaat er niet vandoor godzijdank.
Maar omdat die longeerlijnen zonder veel kracht al breken, neemt de spanning toe om buiten te lopen. Nu gaat ze er niet vandoor maar het kan toch misgaan en het is absoluut niet de bedoeling natuurlijk.
Na 15 min valt je arm er ook bijna af zo hard wil ze vooruit als we buiten lopen.
Ze is verder dood braaf. Loopt zo de trailer op makkelijk in de omgang. Alleen buiten word ze oer oer sterk.
Ze wilde voorheen nog wel is dreigen tijdens het poetsen. Waar ze is geboren waren 90% van de tijd jonge kinderen met haar bezig en werd ze nauwelijks tot niet gecorrigeerd. Met Poetsen dreigt ze nu dus niet meer.
Tips wat voor STERK halstertouw ik kan gebruiken?
En vooral om haar wat relaxter buiten te laten lopen. Het is bijna niet te doen zo sterk als ze word.
Zwart bond is Fien
Bruin bont is Fleur
Ik hoor graag jullie goeie ideeën