Vorig jaar februari was ik op de Welsh hengstenkeuring in Ermelo waar de jonge hengsten werden aangeboden. Al bij de 1e presentatie van de 3 jarige hengst Anjershof Shadok was ik erg onder de indruk, kippenvel! Het leuke daarnaast was dat mijn merrie samen met zijn moeder de IBOB gelopen heeft, zij stond toen in training bij een vriendin en we hebben toen met beiden merries nog een aantal springlessen genomen.
Ik wist dus dat zijn moeder ook een hele fijne merrie was. Gelukkig kwam hij dat weekend iedere keer een ronde verder en werd hij uiteindelijk voorlopig goedgekeurd (ze moeten dan nog verrichtingen lopen). Ik wist direct dat ik met hem wilde dekken!
In april heb ik mijn merrie Jonkers Olivia (v. Veenstra's Promise) daarom hengstig laten spuiten (mevrouw staat erg laag in de hormonen), je verneemt nooit wanneer ze hengstig, dit was altijd ideaal met rijden maar niet met dekken

Vrijdag 20 maart was Olivia ’s morgens wat koliekerig, wel schrikken waarschijnlijk is het veulen toen gaan draaien. Gelukkig knapte ze in de loop van de dag met Colosan op en hierna was ook de mest weer stukken beter. Omdat ze niet “plat” bevalt heeft een Birth Alarm geen zin en maak ik gebruik van een camera op stal en in de paddock en PH strips.
Donderdagavond 26 maart begon de PH snel te dalen naar 6, omdat ik het niet helemaal vertrouwde, de hele nacht voor de camera gelegen en voor de zekerheid ieder uur de wekker. De volgende morgen zat de PH op 5,5 dus lang kon het niet meer duren, ze stond heel stil in de paddock en was niet op haar gemak. Ik dacht dat het ieder moment kon komen….helaas gingen we nog een slapeloze nacht in. Dus ’s morgens maar gewoon weer naar buiten en aan haar hooi ontbijt in de paddock. Tijdens het stallen uitmesten hield ik haar wel extra in de gaten want mevrouw is al 2x eerder buiten bevallen en dit lijkt haar goed te bevallen. En jahoor, toen ik de stallen klaar had liep ze ineens weg van haar hooi en begon wat te draaien. Snel de handdoeken, camera en mobiel erbij gehaald en toen waren net haar vliezen gebroken. De bevalling ging erg voorspoedig en met 5 minuten kwam haar schitterende (2e) dochter ter wereld na 346 dagen. Ik was enorm verbaasd, totaal geen rekening gehouden met deze kleur en een merrie

Vanaf dag 1 gaat alles erg voorspoedig met beiden, daarnaast is het ook een heel nieuwsgierig veulen. Met 4 dagen kwam de hoefsmid, moeders ook maar en de kleine stond over de schouder van de hoefsmid mee te kijken, heel bijzonder.
Mijn oma is in oktober overleden, zij kwam altijd naar een pasgeboren veulen kijken, dit is het 1e veulen dat zij mist. Ik wilde daarom heel graag iets van mijn oma verwerken in haar naam. Toevallig zouden we die zaterdag ook haar as uitstrooien, the circle of life…
Haar naam is daarom Aroshoeve’s Ojannah geworden (Afgeleid van mijn oma’s naam Johanna, dezelfde letters en Jannah en Johanna zijn afgeleidden van Johannes)

Soms moet ik weleens aan een veulentje "wennen", maar sinds dag 1 is ze al ontzettend mensgericht, als ze mij ziet of hoort begint ze al met terug praten, zo leuk.
En dan bent je 3 weken ouden en ben je ook al geselecteerd voor het online veulenkampioenschap van het Welsh stamboek

https://nwpcs.nl/2020/04/20/online-veul ... -favoriet/
De eerste 3 dagen:

1 week oud:

2 weken oud: