Hengst Bosco v. Benicio

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57989
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:38

Ik denk dat het een beetje aan je eisen ligt of je dit "terug fokken" vindt. :) Het is geen gekkenhuis. Hij kan prima lopen dus zo beroerd is het ook niet gesteld met dat lijf. Stel nou, misschien moeilijk te geloven maar stél dat je mensen hebt die niet zo'n fan zijn van de richting die de moderne warmbloed fokkerij genomen heeft. Dan is dit gewoon niet "terug fokken". :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:39

Een deklicensie vanwege zijn kleur? Maar bij het AES en NRPS zijn er toch wel meer palomino's goedgekeurd?
Wat is dan de meerwaarde en hoe kun je een stamboek nog serieus nemen wanneer ze voor de kleur goedkeuren?

itsipitsie
Berichten: 25
Geregistreerd: 14-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:40

Niet alleen zijn kleur.Ook zijn karakter en wil om te werken. Net wat Ayasha zegt, je kan er nog zon goede ruiter op zetten, het paard moet het ook willen en kunnen. Natuurlijk zijn er genoeg hengsten met een veel beter model maar dat wil niet zeggen dat Bosco niks kan toe voegen behalve zijn kleur.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57989
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:41

Cayenne schreef:
Een deklicensie vanwege zijn kleur? Maar bij het AES en NRPS zijn er toch wel meer palomino's goedgekeurd?
Wat is dan de meerwaarde en hoe kun je een stamboek nog serieus nemen wanneer ze voor de kleur goedkeuren?

Bij mijn weten is hij idd lang niet de enige palomino, zeker niet in het AES en in het NRPS ook niet, zou het even terug moeten zoeken maar recent nog minstens één creme paardenhengst gevonden ook in de lijst van de NRPS hengsten alleszins een licentie hadden. En meerdere palomino's. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41696
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:43

Ayasha schreef:
Ik denk dat het een beetje aan je eisen ligt of je dit "terug fokken" vindt. :) Het is geen gekkenhuis. Hij kan prima lopen dus zo beroerd is het ook niet gesteld met dat lijf. Stel nou, misschien moeilijk te geloven maar stél dat je mensen hebt die niet zo'n fan zijn van de richting die de moderne warmbloed fokkerij genomen heeft. Dan is dit gewoon niet "terug fokken". :)

Heb je zijn draf gezien? Die ligt toch best wel verankerd in de moederlijn.

Volgens mij weet jij best wat ik vind van de richting die de moderne warmbloed heeft genomen :D. Ik denk alleen niet dat Bosco daarin wat kan toevoegen/verbeteren, waarom heb ik meermaals uitgelegd. Dat een ander denkt van wel is natuurlijk prima :j. Ieder zijn/haar keuze.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57989
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:49

Jep, die heb ik gezien. En ik heb die draf én galop al eerder bij een merrie gezien waar men toen lyrisch over was. :D En die had geen geliefd kleurtje dus daarvoor zal het niet geweest zijn. En die deed het zo slecht nog niet in de GP al bij al.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 10:51

Als gebruiker van paarden, niet als fokkers, wil ik wel een braaf, leuk lopend knap dier. Als het dan blijkt dat Bosco de vader is, dan is mij dat prima. Ik denk dat er heel weinig kopers eerst naar de vaderlijn kijken en dan pas kopen. Meestal is het andersom; je gaat kijken bij een dier, het lijkt je wat en dan ga je je verdiepen in de vader- en moederlijn.
Ik denk -misschien ga ik tegen schenen schoppen- dat veel fokkers vergeten voor wie ze fokken: Er zijn meer Rien10-s op de wereld, die een leuk dier zoeken, dan Edward Gal's die een top-paard zoeken.

petraaken

Berichten: 44214
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:08

Bij het NRPS zijn wel meerdere palomino pony's gekeurd maar geen Palomino rijpaardhengst. Of nu misschien wel door zijn certificering. Hoewel hij nog steeds niet in de hengstendatabase staat en de andere gecertificeerde en goedgekeurde hengsten van dit jaar wel al. Ik betwijfel dus of hij wel echt gecertificeerd is bij het NRPS.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:13

_San87_ schreef:
Ayasha schreef:
mja hangt ook nog van de sportstal af. Ken hier ook nog wel wat sportstallen waar je er nooit meer wat van zou zien of horen. :=

Maar als zijn model zo slecht is, hoe is hij dan goedgekeurd geraakt?


Geen idee, ik ken de criteria van het AES niet. Het NRPS heeft hem een deklicentie gegeven om zijn kleur, als ik het goed gelezen heb. Wellicht lag daar ook de motivatie voor het AES, maar dat is echt speculatie.

En zo heel slecht is zijn model nu ook weer niet, maar het is ook geen heel goed model, dat is hier regelmatig besproken. En dan moet je je afvragen of je terug wil fokken naar minder mooie/functionele modellen enkel om de kleur.

Die deklicentie was om zijn kleur idd. Hij mag meen ik 10 merrie’s dekken en op basis van die veulens kunnen ze besluiten hem goed te keuren.

Vwb het AES, hij voldoet aan de sporteis dus wordt hij approved. Filosofie van het AES is dat de fokker zelf uitmaakt of hij de hengst gebruikt of niet.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:14

Oprechte vraag @janderegelaar; als hij dan 10 x het duikboot type vererft, zou hij dan niet goedgekeurd worden? Of werkt dat niet zo?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57989
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:15

Don Charming Baron is een valk hengst die in het rijpaarden stamboek opgenomen is (en in de lijst van hengsten staat dus ook erkend veronderstel ik?)

Anomien

Berichten: 7403
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:46

rien10 schreef:
Als gebruiker van paarden, niet als fokkers, wil ik wel een braaf, leuk lopend knap dier. Als het dan blijkt dat Bosco de vader is, dan is mij dat prima. Ik denk dat er heel weinig kopers eerst naar de vaderlijn kijken en dan pas kopen. Meestal is het andersom; je gaat kijken bij een dier, het lijkt je wat en dan ga je je verdiepen in de vader- en moederlijn.
Ik denk -misschien ga ik tegen schenen schoppen- dat veel fokkers vergeten voor wie ze fokken: Er zijn meer Rien10-s op de wereld, die een leuk dier zoeken, dan Edward Gal's die een top-paard zoeken.


Dan is het dier er al en valt het ter plekke te beoordelen. Kiezen voor deze hengst blijft een gok en glazen bol werk. Dat is iets anders

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:48

Ja, fokken is anders dan kopen. En als het dier je niet aanstaat als je gaat kijken, stap je in de auto en rijd je weg. Een veulen annuleren is niet zo heel practisch :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57989
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:14

Terug stoppen. }:) ~~}>

Anomien

Berichten: 7403
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:29

Ayasha schreef:
Terug stoppen. }:) ~~}>


Hahha zie het al voor me.

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:54

Waar kan ik terugvinden dat hij vanwege zijn kleur een deklicentie heeft gekregen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:04

rien10 schreef:
Oprechte vraag @janderegelaar; als hij dan 10 x het duikboot type vererft, zou hij dan niet goedgekeurd worden? Of werkt dat niet zo?

In elk geval als ze iets zien wat ze niet willen zien ja.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:05

Isabel schreef:
Waar kan ik terugvinden dat hij vanwege zijn kleur een deklicentie heeft gekregen?

Die heeft hij niet. Hij is gecertificeerd bij het nrps.

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:30

janderegelaa schreef:
Isabel schreef:
Waar kan ik terugvinden dat hij vanwege zijn kleur een deklicentie heeft gekregen?

Die heeft hij niet. Hij is gecertificeerd bij het nrps.

Wat zeg je hier dan?
janderegelaa schreef:
Die deklicentie was om zijn kleur idd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:54

Slip of the tongue.

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 21:06

wut

petraaken

Berichten: 44214
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 23:08

janderegelaa schreef:
Isabel schreef:
Waar kan ik terugvinden dat hij vanwege zijn kleur een deklicentie heeft gekregen?

Die heeft hij niet. Hij is gecertificeerd bij het nrps.

Ben ik nog niet zo zeker van. Dazzling Coulours is ook gecertificeerd en staat wel in de hengstendatabase maar wBosco niet en dat is wat vreemd daar men beweerd dat hij wel is gecertificeerd bij het Nrps.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengst Bosco v. Benicio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 23:16

Ik was erbij dat hij gecertificeerd werd maar misschien ging de eigenaar daar niet mee akkoord en heeft ervoor gekozen om het dan toch niet te doen. De foto’s staan ook op Insta.

marjolein88

Berichten: 4054
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 00:33

petraaken schreef:
Bij het NRPS zijn wel meerdere palomino pony's gekeurd maar geen Palomino rijpaardhengst. Of nu misschien wel door zijn certificering. Hoewel hij nog steeds niet in de hengstendatabase staat en de andere gecertificeerde en goedgekeurde hengsten van dit jaar wel al. Ik betwijfel dus of hij wel echt gecertificeerd is bij het NRPS.


Klopt, hij is niet gehuldigd op de showdag, dus waarschijnlijk afgevallen. Misschien na de veterinaire onderzoeken?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15930
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 07:10

marjolein88 schreef:
petraaken schreef:
Bij het NRPS zijn wel meerdere palomino pony's gekeurd maar geen Palomino rijpaardhengst. Of nu misschien wel door zijn certificering. Hoewel hij nog steeds niet in de hengstendatabase staat en de andere gecertificeerde en goedgekeurde hengsten van dit jaar wel al. Ik betwijfel dus of hij wel echt gecertificeerd is bij het NRPS.


Klopt, hij is niet gehuldigd op de showdag, dus waarschijnlijk afgevallen. Misschien na de veterinaire onderzoeken?

Dat geloof ik niet want voor AES moet een hengst veterinair ook goed zijn.