Bij welke fokker jaarling kopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Higoma145

Bij welke fokker jaarling kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 18:21

Hoi allemaal,

Omdat ik totaal niet in de kwpn wereld zit ben ik benieuwd naar jullie visie,

Waarschijnlijk ga ik langzaam opzoek naar een leuk kwpn jaarling merrie als maatje (en toekomstig sportpaard) voor mijn Friese jaarling merrie

Waar herken je een goede fokker aan? En waar vind je die?

Wat zijn op dit moment een beetje de prijzen voor een leuk dressuurgefokte jaarling merrie met leuk papier om ook mee door te fokken op een duur?

En uiteraard ook leuke bewegingen

Wat is reeel qua prijs en hoe vind je zoiets, is dat echt altijd via via?

Ik hoor graag jullie verhalen :D

Anoniem

Re: Bij welke fokker jaarling kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:57

Je kan het beter omdraaien
Wat is je budget en naar wat voor kwaliteit kan je dan op zoek

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 19:03

Bedankt voor je reactie *D

Het budget zou zon 5.000/6.000 zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:05

Dat gaat wel lukken
Sporthorses staat vol

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:11

Ik ben een fokker en zou niet gauw een jaarling te koop zetten omdat daar eigenlijk weinig vraag naar is; mensen kopen een veulen of een 3 jarige (of ouder natuurlijk). Ik denk dat de meeste jaarlingen die je online ziet staan dan ook door particulieren verkocht zullen worden die een jaarling als veulen hebben gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:57

Hoezo
Staan op sporthorses zat jaarling merries van fokkers
Verkopen of niet kan van zoveel omstandigheden en factoren afhankelijk zijn
Vaak: fokkers hebben teveel paarden

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 23:14

StalDiefdijk schreef:
Ik ben een fokker en zou niet gauw een jaarling te koop zetten omdat daar eigenlijk weinig vraag naar is; mensen kopen een veulen of een 3 jarige (of ouder natuurlijk). Ik denk dat de meeste jaarlingen die je online ziet staan dan ook door particulieren verkocht zullen worden die een jaarling als veulen hebben gekocht.

Bedankt voor je reactie :)

Ik snap je punt, ik heb afgelopen zomer idd ook een veulen gekocht als maatje voor mijn eigen gefokte Friese veulen, maar helaas is die medisch niet in orde en is het nog de vraag hoelang die nog bij ons kan blijven, vandaar dat ik alvast wil gaan zoeken voor iets erbij..

Ik weet het, zijn niet de ideale omstandigheden met een iets ouder veulen, maar ik wil er toch iets bij... :j

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 23:44

Wat je ook kan doen is fokkers die je aanspreken, of die straks meerdere veulens te koop aanbieden, benaderen met de vraag of ze een jaarling hebben staan die weg mag binnen jouw budget.
Veel fokkers hebben ook wel zoiets, dat als ze als veulen niet verkocht raken, ze gewoon blijven tot 3 jaar ipv voor een habbekrats weg gaan.
Dan hebben ze een groep jaarlingen die niet actief in de verkoop staan maar als je gericht interesse hebt mag er best wel iets weg.

Een jaarling adverteert gewoon erg lastig omdat ze vaak niet zo voordelig op de foto komen of ze staan ergens in de opfok waar je niet even makkelijk goed beeldmateriaal kan maken.

Voor die prijsklasse moet je zeker een net merrie veulen kunnen vinden.
KWPN Marktplaats heeft ook nog wel een selectie jaarlingen staan.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 07:44

MariekeS_ schreef:
Wat je ook kan doen is fokkers die je aanspreken, of die straks meerdere veulens te koop aanbieden, benaderen met de vraag of ze een jaarling hebben staan die weg mag binnen jouw budget.
Veel fokkers hebben ook wel zoiets, dat als ze als veulen niet verkocht raken, ze gewoon blijven tot 3 jaar ipv voor een habbekrats weg gaan.
Dan hebben ze een groep jaarlingen die niet actief in de verkoop staan maar als je gericht interesse hebt mag er best wel iets weg.

Een jaarling adverteert gewoon erg lastig omdat ze vaak niet zo voordelig op de foto komen of ze staan ergens in de opfok waar je niet even makkelijk goed beeldmateriaal kan maken.

Voor die prijsklasse moet je zeker een net merrie veulen kunnen vinden.
KWPN Marktplaats heeft ook nog wel een selectie jaarlingen staan.

Bedankt voor je uitgebreide reactie :D
Dat is een goede tip! Dat ga ik zeker doen!! Ik kan alleen behalve de echte bekende, maar weinig fokkerijen vinden :=

Ik zal zwz de kwpn marktplaats eens opzoeken!

Wel een geruststellende gedachte dat er in mijn prijsklasse vast wel iets is! :j

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 07:59

Je zoekt een dressuur gefokte naarling? Welke hoek van NL?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 08:20

Dressuur gefokt inderdaad
Regio Zeeland maar ben bereid voor de juiste merrie jaarling een stukkie ervoor te rijden of een dagroute oid te maken en meerdere stallen te bezichtigen :j

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 08:23

Ik heb destijds 2,5 jaar geleden een advertentie geplaatst op bokt. Ik heb mijn eisen in de advertentie gezet en daar zat 1 leuke reactie bij. Wij zijn toen bij het veulen wezen kijken. Ik heb hem inmiddels 2 jaar en hij staat 5 minuten vanaf mijn huis. Hij is nu 3 en ik ben blij dat ik het op deze manier heb gedaan.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:11

Ik vind dit ook wel interessant om te volgen. Hoe komen jullie bij een goede fokker uit die niet adverteert op internet? Is daar ook een website oid voor waar een overzicht hier van is?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:26

Ik ben vorig jaar voor het eerst gaan zoeken als groentje in de KWPN wereld.

Kijk eens naar keuringsuitslagen, daar staan namen van fokkers op in jouw regio. Of bij de veulenveilingen. Daar staat de fokker vaak ook genoemd.
Ik heb zelf aardig wat succesvolle kleine (hobby)fokkers kunnen vinden door hun paarden te googelen.
Maar daar gaat wel tijd in zitten ;)
En inderdaad, heel veel staat niet online.

Je kan ook de hengstenhouders benaderen. Die hebben vaak goed zicht op wat er bij hun klanten geboren wordt of kopen zelf een selectie terug. Dat hoeven niet allemaal peperdure te zijn en zij kunnen je evt weer in contact brengen met de fokkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:28

Ketly schreef:
Ik vind dit ook wel interessant om te volgen. Hoe komen jullie bij een goede fokker uit die niet adverteert op internet? Is daar ook een website oid voor waar een overzicht hier van is?

Wat is het voordeel van een fokker die niet adverteert?
Alle fokkers adverteren toch

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:34

[***] schreef:
Ketly schreef:

Wat is het voordeel van een fokker die niet adverteert?
Alle fokkers adverteren toch

Zoals hier al eerder genoemd werd, zijn er sommige fokkers die een 1/2-jarige wel willen verkopen maar hier niet mee adverteren omdat de bedoeling is dat ze met 3 jaar verkocht worden. Deze fokkers bedoel ik.. :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:35

Waarom zouden alle fokkers adverteren? Veulens kunnen ook via hun netwerk verkocht worden, via gedeelde facebook berichten (moet je dan ook maar net via via tegen komen). Of ze adverteren wel een veulen of een 3-jarige, maar geen jaarling die in principe ook best te koop staat.

Via internet komt "iedereen" op de paarden af. Via netwerk kun je al wat selecteren. Voor veel fokkers is het bijvoorbeeld interessant als een paard bij een ervaren ruiter/amazone terecht komt want als het veulen uiteindelijk Z loopt is weer goed voor de moeder en dus hun foklijntje.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:40

Je hebt ook adverteren en adverteren:

Een fokker adverteert altijd: op de keuringen, in de sport, in de fokkerij. Kwestie van zelf gaan opletten, inlezen en onderzoek doen :)

Waar het bij mij nog aan schort: het lef hebben om contact op te nemen en onervarenheid wat te verwachten qua vraagprijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:19

Wat is het voordeel van een jaarling die niet te koop staat itt een jaarling die wel gewoon te koop staat?
Degene die niet perse weg hoeft zal altijd hoger in vraagprijs zitten

En als je gewoon op sporthorses zoekt op jaarlingen staat in veel gevallen er gewoon een vraagprijs of vaste prijs bij.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:33

StalDiefdijk schreef:
Ik denk dat de meeste jaarlingen die je online ziet staan dan ook door particulieren verkocht zullen worden die een jaarling als veulen hebben gekocht.

Nee hoor, ik ben ook een fokker en hoop dit jaar mijn jaarling te verkopen. Normaal verkoop ik ze inderdaad al als veulen, maar dit was een hele late en daarna was het te nat bij ons om mensen fatsoenlijk te ontvangen. Ik houd er niet van om ze compleet in de blub te moeten laten zien. Bovendien moet je dan eerder dan je wil afspenen omdat de meeste opfokbedrijven met een uiterste datum werken.

_shauniheyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 18:45

Ik vind dit ook wel interessant! Ik ben namelijk ook al een hele poos op zoek naar een opvolger voor mijn oudere pony.
Nog steeds zonder succes :(
Mijn prijsklasse is ook iets lager maar hier vind je werkelijk niets voor!
En dan denk ik nog dat ik heel ruim zoek, van veulen tot onbeleerde 2,5 jarige.
De prijzen zijn echt zo duur geworden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:14

Als fokker zijnde van dressuurpaarden zeg ik, dat moet wel lukken voorvdat budget. :))
Inderdaad wat Marieke zegt gewoon een rondje bellen/mailen wat men heeft staan.