Vanaf welke leeftijd eerste veulen af te raden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Vanaf welke leeftijd eerste veulen af te raden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 21:55

Vanaf welke leeftijd is het echt af te raden een merrie voor de eerste keer te laten dekken.

Mijn merrie is altijd al heel erg in de hormonen geweest en er is me altijd aan geraden om er 1x een veulen mee te fokken omdat dat haar wellicht erg goed zou doen maar toen nooit de financiën voor gehad en nu dus wel.

Nu sinds deze maand op een andere stal waar een hengst staat (die ik niet als hengst voor mijn merrie zou willen) en mijn pony word helemaal wild van de hormonen.

Ik had toendertijd nog een 2e optie en dat was een “knikker” laten plaatsen in de baarmoeder maar daar pas ik voor.

Mijn pony is nu 15 en ben bang dat dit nu voor het mooie te oud is, wel is de merrie in top conditie. Uiteraard wil ik hier nog een dierenarts bij inschakelen met wat hij er van vind en de bij komende risico’s ivm haar leeftijd.

Wat is jullie advies/ervaringen met het fokken van een eerste veulen het icm de leeftijd van mijn pony?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Vanaf welke leeftijd eerste veulen af te raden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:58

Dekken met 15 en dus eerste veulen met 16 moet prima kunnen. Veel ouder zou ik ook niet graag zien maar 15 zou ik geen bezwaar vinden.

x_tico

Berichten: 4188
Geregistreerd: 10-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:58

Mijn merrie heb ik op haar 18e voor het eerst laten dekken. Zij was ook in topconditie. Dit werd toen ook niet door iedereen aangeraden maar het is prima gegaan en ze was dol gelukkig met haar veulen!

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:00

15 jaar is meestal niet te oud, een da kan kijken of het fysiek verstandig is, daar is achter een pc vandaan niet over te oordelen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Vanaf welke leeftijd eerste veulen af te raden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 22:13

Zolang de merrie gezond is, en er geen kunstgrepen uitgevoerd moeten worden om dr drachtig te krijgen, denk daarbij aan hengstig spuiten, dekken tot je een ons weegt omdat merrie niet opneemt enz enz. zie ook ik geen probleem. Het was vroeger heel normaal dat een merrie pas op latere leeftijd een veulen kreeg. Ze waren dan te belangrijk in het werk om lang eruit te zijn.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: Vanaf welke leeftijd eerste veulen af te raden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 04:59

Dank jullie wel.
Mijn merrie hengstig spuiten zal niet nodig zijn ze loopt letterlijk leeg :')
Maandag komt de dierenarts voor een ander bij mij op stal en komt hij ook even mijn merrie bekijken en dan zien we wat hij er van vind/denkt