Hoeveel mag een veulen kosten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lau07
Moderator

Hoeveel mag een veulen kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 21:11

Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuw jong paard om in de toekomst fijn mee aan de slag te kunnen. Ik kijk met name naar veulens en jaarlingen. Na een tijd te hebben gezocht kwam ik eindelijk iets tegen waar ik blij van werd. De fokker gaf aan een vraagprijs van €10.000,- te hebben. Ik schrok daar wel een beetje van. Voor de beeldvorming: het ging hier om een veulen/bijna jaarling van 10 maanden met een leuke KWPN bloedlijn die vooral voor de basissport leuk zou zijn, niet perse voor het hogere werk.

Ik schrok dus best wel van die prijs, en nu vraag ik me af of ik de markt verkeerd heb ingeschat. Zelf had ik in gedachten om tussen de €4000,- en €7000,- een leuk veulen te kunnen vinden, maar misschien zit ik er wel helemaal naast. :=

Ik vroeg me af wat de meningen hierover zijn? Hoeveel zou jij bereid zijn om te betalen, en wat verwacht je dan precies voor die prijs? En welke factoren vind je zwaar wegen bij het bepalen van een goede prijs? En andersom natuurlijk even goed, ik hoor graag van fokkers op welke manier zij de prijs van een veulen bepalen. :)
Ik zag dat hier al wat oudere topics over bestonden, maar de markt is nu natuurlijk anders dan in circa 2013 vandaar dat ik het toch nog een keer vraag. :o

cobiie

Re: Hoeveel mag een veulen kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:20

Of 10.000 voor die jaarling veel is is weinig over te zeggen, zonder filmpje/moederlijn ed.

Voor 4/7.000 moet je wel een veulen/jaarling kunnen vinden voor basiswerk.
Als je al lang zoekt (en niets passends hebben kunnen vinden in je prijsklasse), zijn je eisen onbewust misschien toch hoger/strenger dan je denkt.

De nieuwe veulens worden nu alweer geboren, dus mogelijk zit hier jouw potentiële veulen tussen?

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:21

Tussen de 4.000 en 7.000 zou het wel moeten lukken. Het eea is wel een beetje afhankelijk in welke “poel” je zoekt. Ik ben wel benieuwd over wat voor jaarling je het hebt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:23

Met jouw budget moet dat makkelijk lukken, zelfs op een veiling kom je een heel eind met dat budget. Niet de toppers, maar zeker wel de leuke. Andere optie is nu de 7000 apart leggen en iedere maand het stal geld apart leggen. Dan kun je over 2 jaar een hele leuke kopen waarvan je ook gelijk kan weten of hij gezond is.... Want een veulen is natuurlijk maar afwachten hoe die zich ontwikkeld, wel een leuk proces om te volgen

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 21:24

cobiie schreef:
Of 10.000 voor die jaarling veel is is weinig over te zeggen, zonder filmpje/moederlijn ed.

Voor 4/7.000 moet je wel een veulen/jaarling kunnen vinden voor basiswerk.
Als je al lang zoekt (en niets passends hebben kunnen vinden in je prijsklasse), zijn je eisen onbewust misschien toch hoger/strenger dan je denkt.

De nieuwe veulens worden nu alweer geboren, dus mogelijk zit hier jouw potentiële veulen tussen?

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. In dit geval ging het om een moederlijn met weinig predikaten e.d. maar ik begrijp dat het niet te beoordelen is zonder meer informatie en beeldmateriaal. :)

Heel erg streng qua eisen ben ik niet, ik ben eerder te voorzichtig, ook met het benaderen van fokkers. Dus ik kijk heel lang (gerust maanden) voordat ik denk dat ik een beetje vertrouwen heb in de keuzes die ik voor mezelf maak. Bedankt voor je input in ieder geval. *D

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 21:28

Sky_As schreef:
Met jouw budget moet dat makkelijk lukken, zelfs op een veiling kom je een heel eind met dat budget. Niet de toppers, maar zeker wel de leuke. Andere optie is nu de 7000 apart leggen en iedere maand het stal geld apart leggen. Dan kun je over 2 jaar een hele leuke kopen waarvan je ook gelijk kan weten of hij gezond is.... Want een veulen is natuurlijk maar afwachten hoe die zich ontwikkeld, wel een leuk proces om te volgen

Het is wel een bewuste keuze geweest om naar een veulen/jaarling te gaan kijken, gewoon omdat ik dat proces weer eens wil meemaken. Ik vind het zo leuk om te zien hoe ze zich ontwikkelen en opgroeien.

Ik heb het budget wel om meer dan €7.000 uit te geven, dus dat is het probleem niet. Ik was meer een beetje verrast, ik had niet verwacht dat er zo'n prijs zou worden gevraagd voor een dergelijk veulen. :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:32

Je kan tussen de 4 en 7 echt wel bovengemiddeld goede veulens vinden. Ook met een heel goed papier.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:35

Oef. 10.000?
Ik denk dat je een heel goed budget hebt.. En misschien wel niet eens helemaal nodig, of wil je echt richting topsport?
Ik verkoop mijn veulens niet zo actief op internet zeg maar, dus heb er geen ervaring mee. Enkel als er eens iemand een bod zo uitbrengt. Dus dat is een hele andere handel, maar ik denk qua prijzen niet heel veel anders.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 21:39

fokfanaat schreef:
Je kan tussen de 4 en 7 echt wel bovengemiddeld goede veulens vinden. Ook met een heel goed papier.

Dat vind ik fijn om te horen, dit geeft de burger weer moed. :j
Cioccolato schreef:
Oef. 10.000?
Ik denk dat je een heel goed budget hebt.. En misschien wel niet eens helemaal nodig, of wil je echt richting topsport?
Ik verkoop mijn veulens niet zo actief op internet zeg maar, dus heb er geen ervaring mee. Enkel als er eens iemand een bod zo uitbrengt. Dus dat is een hele andere handel, maar ik denk qua prijzen niet heel veel anders.

Nee, de topsport dat gaat hem niet worden voor mij. Ik heb daar echt te weinig talent voor. :')

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:44

Met dat budget moet je zeker een passend veulen kunnen vinden. Prijs is afhankelijk van afstamming (inclusief prestaties van de (voor)ouders, potentie voor de sport, gangen in verhouding tot leeftijd, type/bouw, uitstraling en kleur. Hierbij weegt de combinatie uitstraling met potentie voor mij het sterkst in het bepalen van een prijs.

Uiteraard is ook de marktwerking tussen vraag en aanbod van invloed op de waarde van het veulen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:53

Aanbod van veulens zou komende jaren wel eens weer extra kunnen afnemen door de Corona en financiële gevolgen, zoals met de afgelopen bankencrisis.
Wat de prijs voor jonge volwassen paarden over een paar jaar wel eens kan laten stijgen.

Ik zie hengstenboeren nu fokmerries opkopen omdat ze minder dekaanvragen verwachten dit jaar. Die hebben geleerd van de vorige crisis.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:55

Maar dit jaar nog niet, en door het hele corona gebeuren is het lastiger om te verkopen en verwacht ik dat de prijzen dit jaar lager zijn dan vorig jaar.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 22:03

cobiie schreef:
Aanbod van veulens zou komende jaren wel eens weer extra kunnen afnemen door de Corona en financiële gevolgen, zoals met de afgelopen bankencrisis.
Wat de prijs voor jonge volwassen paarden over een paar jaar wel eens kan laten stijgen.

Ik zie hengstenboeren nu fokmerries opkopen omdat ze minder dekaanvragen verwachten dit jaar. Die hebben geleerd van de vorige crisis.

fokfanaat schreef:
Maar dit jaar nog niet, en door het hele corona gebeuren is het lastiger om te verkopen en verwacht ik dat de prijzen dit jaar lager zijn dan vorig jaar.

Bedankt voor jullie input. Ik hoop dat de klappen op economisch gebied meevallen door de coronacrisis, maar ik kan me voorstellen dat veel mensen nu niet direct een veulen willen aanschaffen.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 22:22

Ik denk dat je zeker een realistisch budget hebt. Je geeft aan dat je voorzichtig bent met het benaderen van fokkers.. gewoon gaan kijken hoor! Met te gaan kijken doe je niks fout. Én zo weet je na een tijdje helemaal wat je graag ziet en wat je niet graag ziet
Ikzelf heb nog nooit meer dan 7.500 euro betaald voor een veulen. M'n eerste aangekochte veulentje (nu 8) loopt ondertussen lichte tour en het 2e aangekochte veulentje is nu 4j en toont zeker voldoende aanleg om hogerop te komen. Dus je moet gewoon goed weten wat je zelf graag wil, en het avontuur aangaan. Het is zeker mogelijk!

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 12:41

lienbono schreef:
Ik denk dat je zeker een realistisch budget hebt. Je geeft aan dat je voorzichtig bent met het benaderen van fokkers.. gewoon gaan kijken hoor! Met te gaan kijken doe je niks fout. Én zo weet je na een tijdje helemaal wat je graag ziet en wat je niet graag ziet
Ikzelf heb nog nooit meer dan 7.500 euro betaald voor een veulen. M'n eerste aangekochte veulentje (nu 8) loopt ondertussen lichte tour en het 2e aangekochte veulentje is nu 4j en toont zeker voldoende aanleg om hogerop te komen. Dus je moet gewoon goed weten wat je zelf graag wil, en het avontuur aangaan. Het is zeker mogelijk!

Dankjewel voor je reactie en tips, goed om te horen dat het dus wel gewoon binnen budget kan. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:45

Jouw budget is zeker realistisch. 10.000 voor een veulen is wel heel opportunistisch. Want in principe koop je een gok. Zat paarden die niet zo goed zijn als de bloedlijn doet beloven.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:20

Gewoon even wachten, worden straks genoeg veulens aangeboden. Maar met leuk stamboek papiertje vliegt tegenwoordig wel alles sneller de deur uit dan de huis tuin en keuken veulens.

Wat zoek je precies?
Ik verwacht een spring gefokt veulentje, wat we niet zelf gaan aanhouden.
Laatst bijgewerkt door Spaansepony op 10-04-20 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:33

Voor 5000,- mag je straks ons veulen wel kopen . Zonder gekheid, 4000 euro kom je een heel eind mee. Alleen je moet wel risico durven nemen. Keuren kan nog niet, dus je moet de gok wagen of ze als 3 jarige helemaal correct zijn. Wij hadden een super leuk veulen, zelf gehouden en met 2 jaar laten keuren. Was helemaal mis en dan heb je niks meer.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:45

Ik denk dat er zeker wel leuke veulens voor dat budget te vinden zijn.
De hele grote toppers met predikaatrijk papier bij hele bekende fokkers vandaan, zullen waarschijnlijk duurder zijn.
Maar er zijn ook een hoop mensen die af en toe een veulentje fokken en die verkopen, die er geen hoofdprijzen voor willen.
Ik verwacht eind juni ook een veulen van Le Formidable die ik helaas niet zelf kan aanhouden, hoef ik ook niet de hoofdprijs voor, zolang het maar goed terecht komt! :)

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 17:37

Spaansepony schreef:
Gewoon even wachten, worden straks genoeg veulens aangeboden. Maar met leuk stamboek papiertje vliegt tegenwoordig wel alles sneller de deur uit dan de huis tuin en keuken veulens.

Wat zoek je precies?

Ik ben op zoek naar een dressuur gefokt veulen. Het mag best wel aan de maat zijn (of er mag in ieder geval de verwachting zijn dat hij of zij een aardige stokmaat krijgt later). Verder is een leuk papier en aanleg voor de sport mooi meegenomen, maar geen topvereiste. :j

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:01

Wat een bedragen 8)7 voor een veulen.

17 jaar geleden, 850 euro, 4 mnd oud. Doet het nog steeds prima. Een paard van goud geworden. Ik zou het zo weer opnieuw doen.
Maar goed we praten over 17 jaar terug. Kun je na gaan hoe de markt veranderd... :')

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:13

Lau07 schreef:
Spaansepony schreef:

Wat zoek je precies?

Ik ben op zoek naar een dressuur gefokt veulen. Het mag best wel aan de maat zijn (of er mag in ieder geval de verwachting zijn dat hij of zij een aardige stokmaat krijgt later). Verder is een leuk papier en aanleg voor de sport mooi meegenomen, maar geen topvereiste. :j

Moet het persee kwpn zijn? Ik zie ontzettend leuke veulens in Duitsland, vind de Duitse dieren ook erg mooi Westfalen/Reinlander etc. En staan redelijk wat op tussen jou genoemde prijzen. Via ehorses.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:19

Kennis van me heeft een fokmerrie uit een zeer goede lijn, meerdere veulens uit dit dier lopen zzzwaar of hoger . Dier heeft goede, zeer correcte veulens en die gaan gemiddeld voor 5 tot 7 weg. En 7 dan heb je al een hele goede. Voor jouw budget moet er genoeg te vinden zijn , ook voor 4 of 5 . Met 10 kun je er zelfs twee kopen dus laat je niet gek maken. Kijk hoe nakomelingen van hengsten en vooral merries het doen qua sport en vooral karakter.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:44

Ik ga bijna denken dat de fokker zoiets had van hoeveel heb jij te besteden dan pas ik mijn prijs daar wel op aan :+

Zulke hoge bedragen zie ik wel met top papieren en hele goede ouders.

Ik weet wel een hele leuke 3 jarige die aan je wensen voldoet, een 3 jarige kan je ook rustig nog een jaar laten doorgroeien en ondertussen bezig gaan met grond werk etc.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:45

lovelucydan schreef:
Wat een bedragen 8)7 voor een veulen.

17 jaar geleden, 850 euro, 4 mnd oud. Doet het nog steeds prima. Een paard van goud geworden. Ik zou het zo weer opnieuw doen.
Maar goed we praten over 17 jaar terug. Kun je na gaan hoe de markt veranderd... :')

Kwpn dekgeld is voor best wat hengsten tegenwoordig al hoger dan 850 euro, dus dat die prijzen zijn zeker niet meer te vergelijken.