KWPN sabino vos? Waar testen en wat zijn de kosten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

KWPN sabino vos? Waar testen en wat zijn de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 15:28

Aangezien een aantal reacties van mensen die hem irl en PB'tjes van mensen die hem op bokt hebben gezien... bestaat er een groot vermoeden dat mijn paard het Sabino-gen draagt.
Nou ben ik geheel niet thuis in kleur genetica, maar ik begreep dat je het kan laten testen.
Waar zou dat kunnen en wat zijn de kosten... aangezien het vooral voor het "leuk om te weten" is :')

Wat heeft de mijne voor kenmerken:
-Hoge witte benen met ongelijke randen
-Grillige witte vlek onder zijn buik
-Hier en daar witte haren in de vacht, op de flanken ietsjes meer.
Ongelijke lange bles met een volledige witte kin/onderlip en donker op zijn bovenlip
-Pigmentvlekjes op de huid (huid donkerder en haar wit) .
-Broertje stekelharig met witte benen.
-Veel oogwit en in 1 ook eel licht streepje.

In dit topic zijn wel wat foto's te zien:
[ITP] Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz) aka "code oranje"

Afbeelding

mooney

Re: KWPN sabino vos? Waar testen en wat zijn de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:49

Eerlijk, ik zou het lekker op een vos met witte aftekeningen houden. Het is een ruin toch?

Je zit met deze aftekeningen namelijk sowieso al dat het W20 kan zijn, eventueel sabino (maar dat is niet zo veel voorkomend als mensen jou nu hebben laten denken) of een gen wat nog niet bekend is. Betekent dus dat je voor 2 genen gaat testen als je echt wat wilt weten en dan in theorie alsnog met 2x negatief uit kan komen. Als je bij mijn lab naar voorkeur test dan zit je op 50 dollar + verzenden naar amerika.

Als kleurgenetica muts vind ik uitslagen en foto's altijd leuk, dus als je het wel doet dan ben ik wel benieuwd.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 16:02

Ik twijfel of ie sabino is. Wij hebben een zwartsabino merrie, en die heeft echt veel meer wit. Afbeelding

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:56

Ik zie hier ook niet veel bijzonders in, wat moony ook zegt. Sabino komt niet zoveel voor, het is meer dat mensen het zo noemen dan dat het genetisch zo is.
ik heb een valk met heel veel wit, maar denk als ik die laat testen dat hij geen sabino is hoor :) Als je goed kijkt zie je dat zn aftekening vanaf de buik naar boven loopt en dan bij de schoft eindigt. 1 blauw oog en 1 bruine, en heel veel wit op het hoofd
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mn cremello is w20
Afbeelding

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 14:58

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:15

Bij de Sabino verdunning spelen meerdere genen mee (een groot deel is nog niet bekend en niet te testen)en dat is ook nog eens ras-afhankelijk. Om deze reden hebben ze het gevonden gen ook Sabino1 genoemd. Het niet hebben van dit gen wil niet zeggen dat een paard geen Sabino is.
Mijn merrie komt uit dezelfde stam als de zwart Sabino van Isabel (dit is Famka toch, kleur gaat terug op Groninger hengst Otto) is minder visueel minder duidelijk Sabino dan Famka, draagt niet het Sabino1 gen.

Er zijn een heel aantal genen geïdentificeerd die aangeduid worden met W en ook die zijn ras-afhankelijk.

Sabino is daarmee een van de lastigste en meest onbegrepen kleurgenen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:20

Ik zie in het paard van TS ook niet echt een sabino.

Die van Nynkster vind ik wel redelijk sabino lijken. Waarom denk je dat dat geen sabino is?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:22

Omdat het in de welshjes voornamelijk w20 gen is wat steeds weer op komt spelen. Laat hem op den duur nog wel testen maar het is voor mij nu geen noodzaak.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:27

Nynkster schreef:
Omdat het in de welshjes voornamelijk w20 gen is wat steeds weer op komt spelen. Laat hem op den duur nog wel testen maar het is voor mij nu geen noodzaak.

Ben benieuwd, ik vind je valk net wat anders tonen dan je cremello. Bij de cremello lopen de kleuren wat minder in elkaar over.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:35

Nynkster schreef:

Klopt, volgens mij heb ik je dat ook verteld. Maar je nieuwe aanwinst maakt toch wel redelijk kans om de uitzondering te zijn. Mocht je hem ooit testen ben ik wel benieuwd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:41

Als het een ruin is dan is dat niet echt nuttig om te weten. Voor een merrie wel bijvoorbeeld als je er mee wil fokken en je zou een bonte willen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:43

Ik zou me het geld besparen.

Hij is sabino. Blijft over welk sabino variant exact.

Maar daar het een ruin is en het KWPN dit echt niet apart gaat registreren zou ik het zo laten.

Tenzij je het zelf heeeel graag wil weten uiteraard.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:46

mooney schreef:
Nynkster schreef:

Klopt, volgens mij heb ik je dat ook verteld. Maar je nieuwe aanwinst maakt toch wel redelijk kans om de uitzondering te zijn. Mocht je hem ooit testen ben ik wel benieuwd.

Ja klopt :D Ik hoop het, zou voor de fok wel leuk zijn natuurlijk. Als het zover is laat ik het weten, twijfel of ik hem op nog meer dingen wil laten testen, zn vader is een palomino en zn moeder een bruine. Dus misschien ook vos testen bijv, twijfels twijfels :')

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 15:55

Hmmm, zou mijn bruine ruin dan ook een sabino zijn? Vier * hoog wit, witte vlekken op z'n buik, brede doorlopende bles, witte vlek op z'n kin, over z'n hele lichaam witte haren en op sommige plekken kleine witte vlekjes.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 12:54

NatasjavE schreef:
Ik zou me het geld besparen.

Hij is sabino. Blijft over welk sabino variant exact.

Maar daar het een ruin is en het KWPN dit echt niet apart gaat registreren zou ik het zo laten.

Tenzij je het zelf heeeel graag wil weten uiteraard.

Nee klopt, was meer omdat ik het vaal hoor... maar als ik naar de kosten kijk...
Nee dan is het iets te veel voor het "leuk om te weten" :+