Is dit mogelijk de slijmprop ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 16:15

Afbeelding

Dit had ze afgelopen zondag
En hoelang kan het nog duren van af het verlies van de slijmprop tot moment van het krijgen van het veulen ?

Caritas

Re: Is dit mogelijk de slijmprop ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:23

Weet eigenlijk niet hoe het er bij paarden uitziet maar bij katten en koeien ziet het er uit als een samengeperste klont nat goedkoop grijs wc papier.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:26

Bel de dierenarts en vraag het ;) dan weet je het zeker..

Gody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 16:28

[quote="Mariposa11"]Bel de dierenarts en vraag het ;) dan weet je het zeker..[/quot

Dat heb ik gedaan
Die zegt zou kunnen
Of dat het veulen gedraaid is waardoor Het wat slijm afgeeft door tegen de baarmoeder mond aandrukt ofzo
Maar wist het ook niet zeker

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:33

Mijn merrie heeft dit ook gehad einde van de dracht! Ik dacht ook de slijmprop, maar bleek gewoon een gesprongen adertje te zijn.

Ik heb het even terug gekeken, 15 dagen later werd mijn veulen geboren!Afbeelding
Afbeelding

Gody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 16:37

[quote="Evita_3"]Mijn merrie heeft dit ook gehad einde van de dracht! Ik dacht ook de slijmprop, maar bleek gewoon een gesprongen adertje te zijn.

Ik heb het even terug gekeken, 15 dagen later werd mijn veulen geboren!Afbeelding
Afbeelding[/quot

Oké het zegt dus vrij weinig
En hier loopt ze met de hengst dus we weten ook niet Waneer ze gedekt is
Schrok van het slijm
Vandaar dat we de dierenarts gebeld hadden
De uiers zijn wel groter geworden en ze draagt de staart wat hoger dus denk wel dat ze in laatste periode van dracht zit

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:41

Ah, dat is lastig inderdaad! Goed in de gaten houden dan maar!

Gody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 21:22

Veder niemand die ervaring heeft met slijm verliezen en bevallen na die tijd ?
Is de eerste x volgens de dierenarts zegt de uier dus weinig maar zal even een foto sturen Afbeelding

Afbeelding

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:25

Weet niet of dat de slijmprop is kan er niet heel veel van maken. Maar als het net zo is als bij mensen zegt het nog niet zoveel over het tijdstip van bevallen. Zou haar sws goed in de gaten houden. Succes ermee en hopelijk gaat alles goed ! :)

Gody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 21:27

Emoe schreef:
Weet niet of dat de slijmprop is kan er niet heel veel van maken. Maar als het net zo is als bij mensen zegt het nog niet zoveel over het tijdstip van bevallen. Zou haar sws goed in de gaten houden. Succes ermee en hopelijk gaat alles goed ! :)

Ja dierenarts vond het wel veel slijm
En moest tem opmeten of ze geen koorts had en mogelijk een ontsteking
Maar geen koorts en daarna ook geen slijm meer
Inderdaad hoop dat alles goed gaat
Wij wonen niet bij de Ponys maar ga er om
De paar uur kijken
Is ook ... dat we geen aansluiting van internet daar hebben anders had ik een camera kunnen plaatsen

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:08

Ik weet wel een trucje. Geleerd van een fokker. Op het einde worden de banden zo slap, dat je de hele staart zowat op haar rug kan leggen. Nou vind niet elke merrie dit goed, als je het gaat proberen. Niks forceren, kijk naar de merrie en voorzichtig!

Gody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 22:10

wemkelover schreef:
Ik weet wel een trucje. Geleerd van een fokker. Op het einde worden de banden zo slap, dat je de hele staart zowat op haar rug kan leggen. Nou vind niet elke merrie dit goed, als je het gaat proberen. Niks forceren, kijk naar de merrie en voorzichtig!

Hier kunnen de de staart amper optillen of ze word sagareinig

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:12

Is er geen mogelijkheid om een babyfoon o.i.d. in de stal te leggen zodat je toch dingen kunt horen?

Gody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 22:15

tjiftjaf schreef:
Is er geen mogelijkheid om een babyfoon o.i.d. in de stal te leggen zodat je toch dingen kunt horen?

Dat werkt niet die heeft maar een aantal meter bereik en we wonen er 1,5 tot 2 km vandaan
Ik had al zitten kijken of we andere mogelijkheden waren met een camera die via telefoon werk maar alles is via WiFi Volgens mjj

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:19

Het betrouwbaarste is toch het volschieten van t uier ,wax druppels en evt kegelen
Icm slappe banden

Dit uier heeft nog even te gaan hoor

Gody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 22:22

Zinzi_jewel schreef:
Het betrouwbaarste is toch het volschieten van t uier ,wax druppels en evt kegelen
Icm slappe banden

Volgens onze dierenarts totaal niet
Als een merrie voor het eerst bevalt kan volgens hem de uier nog volschieten tijden of bij de geboorte en zegt de uier dus totaal niets

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:39

Met uiers kan het per merrie inderdaad heel erg verschillen. De ene merrie loopt helemaal vol qua uier, en lekt melk terwijl de andere merrie juist weer weinig uier heeft op moment van bevalling en dan kan de uier tijdens de bevalling vol schieten.

In de 9 jaar dat ik op een kleinschalige fokkerij pony’s verzorg hebben we het maar 2x mee gemaakt dat een merrie ook echt melk druppelde op het eind van de dracht. Vorig jaar zelfs nog een merrie gehad die terug was gelopen in uier, maar volgende dag toch echt een veulen naast haar had lopen.
Houd je pony goed in de gaten TS. Let op alle signalen. Houd uiers, de banden en vulva goed in de gaten. Ook haar gedrag en dat van de kudde kan heel veel zeggen. Hier word zelfs de meest rustige pony onrustig als er een veulen binnen 24uur geboren word in de kudde (terwijl die rustige pony niet degenen is die moet bevallen).

Gody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 23:29

xYaartje schreef:
Met uiers kan het per merrie inderdaad heel erg verschillen. De ene merrie loopt helemaal vol qua uier, en lekt melk terwijl de andere merrie juist weer weinig uier heeft op moment van bevalling en dan kan de uier tijdens de bevalling vol schieten.

In de 9 jaar dat ik op een kleinschalige fokkerij pony’s verzorg hebben we het maar 2x mee gemaakt dat een merrie ook echt melk druppelde op het eind van de dracht. Vorig jaar zelfs nog een merrie gehad die terug was gelopen in uier, maar volgende dag toch echt een veulen naast haar had lopen.
Houd je pony goed in de gaten TS. Let op alle signalen. Houd uiers, de banden en vulva goed in de gaten. Ook haar gedrag en dat van de kudde kan heel veel zeggen. Hier word zelfs de meest rustige pony onrustig als er een veulen binnen 24uur geboren word in de kudde (terwijl die rustige pony niet degenen is die moet bevallen).

We gaan steeds kijken
Gelukkig een lieve buurjongen dienst naast woont die ook twee x per nacht opstaat te gaan kijken
En ik zelf ook zo verdelen we het in de nacht een beetje
En de vulva’ wat kan je daar aan zien veranderen ?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 07:01

Gody schreef:
wemkelover schreef:

Hier kunnen de de staart amper optillen of ze word sagareinig

Dan zou indd proberen. Meestal als je dit kan doen, duurt de geboorte niet heel lang meer

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 07:02

Uier kan zelfs nog tijdens of pas na de bevalling vol schieten.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 07:29

Ik vind ieder paard is anders. Ooit een veulentje gefokt. Voor het naar huis gaan savonds waren er totaal geen signalen en de dag erna werd ik gebeld dat er acht benen in de wei stonden ipv vier. Toen wist ik dat het veulentje er was. Ze had geen volle uier ect. de avond van tevoren en ze was ook niet anders dan anders in haar doen en laten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 07:33

D3
Gody schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Icm slappe banden

Volgens onze dierenarts totaal niet
Als een merrie voor het eerst bevalt kan volgens hem de uier nog volschieten tijden of bij de geboorte en zegt de uier dus totaal niets

Ik zeg ook in combinatie met
Echt de Meeste merries hun uier schiet vol en je zal wax zien .
Gebeurd dit toevallig niet
Dan zullem de banden toch ook slsp moeten zijn .

Gody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 10:56

Ze is nu wel aan de schijt geraakt
Is dat een teken ?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 23:51

Gody schreef:
xYaartje schreef:

We gaan steeds kijken
Gelukkig een lieve buurjongen dienst naast woont die ook twee x per nacht opstaat te gaan kijken
En ik zelf ook zo verdelen we het in de nacht een beetje
En de vulva’ wat kan je daar aan zien veranderen ?

Als ik het goed heb gaat de vulva wat meer open staan, maar misschien dat een andere fokker daar weer wat meer duidelijkheid over kan geven.
Heel even een klein stukje op internet gezocht: Ook de vulva van de merrie zal
verslappen/ ontspannen en zwellen, wat met name aan de binnenzijde van de vulva zichtbaar zal zijn.

Dat is wel heel lief dat de buurjongen ook 2x 's nachts op wilt staan! Hopelijk hebben jullie straks een gezond en vrolijk veulentje in de wei lopen! Post je een foto als de kleine er is?

Hier wachten wij inmiddels sowieso op 2 veulens dit jaar :) .