Dit seizoen laat ik mijn merrie Gaomi dekken met het oog op een merrieveulen waarmee ik verder wil in de fokkerij. Een hengstenveulen wordt verkocht.
Dit is haar afstamming:
Krack C x Lavall II x Latino x Calypso x Rigoletto
Qua 'succes'genen zit het meer dan goed; ze komt uit de 474a Holsteinstam waaruit verschillende succesvolle sportpaarden en dekhengsten komen, zowel in de dressuur- als springsport.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /gaomi-e-m
Op 4-jarige leeftijd werd ze zadelmak gemaakt. Daarna ging ze de fokkerij in. Ze heeft reeds 6 veulens gehad bij haar vorige eigenaar. Haar oudste veulen (2010, v. Rubiquil) werd vice-Belgisch kampioen bij de 5-jarige dressuurpaarden. Haar jongste veulen (2018, v. Just Wimphof) deed/doet het goed op veulen- en jonge paardenkeuringen.
Ze is langbenig en kort in het lichaam. Met stip op één bij mijn criteria voor een hengst is lengte. Lengte, lengte, lengte. Zonder lengte maakt een hengst geen kans. Lengte in de rug, in de schoft, in het kruis. En als het even kan overal. Van daaruit kijk ik verder: naar mogelijks een rechter kruis. En/of meer schoudervrijheid. Een mensgericht en betrouwbaar karakter vind ik ook belangrijk. Tot nu toe is dat bij al haar veulens het geval.
Een hengst die al haar minpunten compenseert is Springbank II. Maar ik vind hem zo verschillend van mijn merrie, dat ik hem niet aandurf. Ze liggen té ver uit elkaar.
Omdat ik met het veulen mijn fokkerij wil versterken, ben ik op zoek naar degelijk en bewezen bloed. Potentieel 'moederbloed', waarmee ik nog veel richtingen op kan.
Flemming en Ladykiller xx probeer ik te vermijden in de bloedlijn van de hengst.
Dit jaar verwacht mijn merrie een veulen van Glamourdale. Ik sta nog steeds 200% achter die keuze. Hetzelfde 'yes'- gevoel bij een andere hengst heb ik nog niet gehad. Omdat ik te nieuwsgierig ben naar de combi met een andere hengst, wil ik evenwel niet opnieuw voor Glamourdale kiezen.
Mijn longlist bespaar ik jullie. Voorlopig op mijn shortlist, toevallig allemaal Duitsers:
- Fahrenheit
- Don Nobless
- Danciano
- Sir Heinrich
Wat vinden jullie van deze hengsten? Hebben jullie andere suggesties - en zoja, wat kunnen deze toevoegen aan mijn merrie?
Dit is de merrie - een 2-tal maanden drachtig

En al wat verder in de dracht:

Voor wie een idee wil krijgen van haar bewegingen, heb ik een heel onscherp filmpje van het zadelmak maken: https://www.youtube.com/watch?v=Nx6cmT3U4CM
Het zijn de beste beelden die ik heb. Tegenwoordig loopt ze niet meer zo soepel.
Haar nakomelingen:
v. Rubiquil

v. Avanti (Rubiquil x Jetset D)

v. Rubiquil als driejarige (lijkt als twee druppels water op de merrie)

v. Just Wimphof - als jaarling en als tweejarige