Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:14

Oehlala schreef:
K weet nog steeds niet zo goed wat er nu gebeurd is. Veulen lag er vanmorgen bij en lijkt gestikt te zijn in het vlies. Hij zou echter pas eind juni gaan bevallen, maar het veulen was ‘af’, en heeft ook geleefd. Dan zou ze dus drachtig geweest moeten zijn van een eerdere inseminatie, maar dan hebben er echt een hele hoop mensen zitten slapen.
Het ‘vervelende’ van deze merrie is dat je er helemaal niets aan ziet, en vanwege nog dik 4 weken dracht had ik er nog geen band om.
Het was Een mooie zwarte hengst met veel wit.

Merrie heeft nu een pleegveulen erbij en dat lijkt goed te gaan. Maar ik ben zelf redelijk van mijn theewater. ;(



Wat een nachtmerrie Oehlala en vreselijk verdrietig. Voor zowel jou als je merrie. Wat ontzettend moeilijk als je merrie ook niks liet zien en het verder niet te rijmen valt met een dekdatum. Niet dat je er wat aan hebt maar dan weet je voor jezelf dat je je niks kan verwijten. Echt triest gestikt zo in het vlies ;(

eilander

Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:21

Vanmorgen weer thuis gekomen met de Quabri.
Zo braaf voor n 3 jarige en helemaal alleen op de boot. Blijft spannend.
Ze werd wel gelukkig van die groene wei

https://youtu.be/IvX-jQ-83es


Afbeelding

eilander

Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:22

Afbeelding

lexa

Berichten: 749
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 15:18

Mooie Quabri! Ik vind Copycat ook gaaf maar een beetje een pony... heb er nog geen nafok van gezien

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 15:22

Mooi dier eilander.

Wat vervelend Oehlala.. heel naar dat je dan ook niet weet hoe en wat er nou precies gebeurd is.

Ik heb een rare ochtend gehad, merrie gebracht om ff te scannen, kijken of alles goed was en hoe ver ze was in haar cyclus. Harstikke groot ei van bijn 5 en hartstikke hengstige baarmoeder. Heel raar want klopt niet echt met hoe ver ze nu is na het veulenen maargoed. Had nog geen knoop doorgehakt welke hengst. Nu toch gegaan voor Eldorado van de Zeshoek. Hopelijk is ze in 1x drachtig en anders is het nog geen drama.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:07

Stoere Quabri! Spannend Xanouk!

Revali

Berichten: 1204
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:34

xAnnouk schreef:
Mooi dier eilander.

Wat vervelend Oehlala.. heel naar dat je dan ook niet weet hoe en wat er nou precies gebeurd is.

Ik heb een rare ochtend gehad, merrie gebracht om ff te scannen, kijken of alles goed was en hoe ver ze was in haar cyclus. Harstikke groot ei van bijn 5 en hartstikke hengstige baarmoeder. Heel raar want klopt niet echt met hoe ver ze nu is na het veulenen maargoed. Had nog geen knoop doorgehakt welke hengst. Nu toch gegaan voor Eldorado van de Zeshoek. Hopelijk is ze in 1x drachtig en anders is het nog geen drama.


Hoe lang is het nu geleden dan het veulenen?

Revali

Berichten: 1204
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:39

Vandaag even 5 min naar buiten... Ze wilde direct al dwars door het hek heen :=
Afbeelding

Revali

Berichten: 1204
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:41

eilander schreef:
[ [url=m/QRIQSZ.jpg]Afbeelding[/url] ]



Stoere Quabri. Toch wel anders als die van ons. Fijn dat ze weer thuis is

Iorrr

Berichten: 4048
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:29

Copycat heb ik geen paarden voor denk ik

Gave quabri Eilander!!

Knap veulen Revalli :D

Onze Baloubet nu ruim 2 weken over tijd… stom wachten dit! De Cornado is de 20 uitgeteld maar ik denk dat die eerder komt. Leuke hobby gebben we :p

Antonius

Berichten: 2321
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:37

Hebben jullie merries met veulen aan de voet die je terug in het werk brengt? Hoe pakken jullie dat aan? Veulen opsluiten en met merrie in de piste? Of beide in de piste? Of gewoon wachten tot veulen eraf is?

lexa

Berichten: 749
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:39

Veulen goed opsluiten dat hij nergens overheen kan en steeds opbouwen. Eerst 10 min dan 15 etc... op ten duur wennen de veulens hier aan en de merrie vindt het heerlijk om even ‘weg’ te zijn van het veulen

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:28

besita schreef:
Copycat z vers beschikbaar !!
Vond ik 1 van de beste 6 jarigen van afgelopen jaren in Belgie
Mooie Atletische hengst met uitzonderlijk veel kwaliteit :j
En best betaalbaar 400 + 600
Komt nu op mijn lijstje :j

https://www.harriesmolders.com/nl/paard ... no#group-5


Ja deze hengst kende ik onder kirsten rombouts. Vorig jaar was hem me opgevallen en dit jaar plots diepvries. Nu terug vers via Smolders?
Zou hij passen op grote langgelijnde merries?

Ja veulen opsluiten in stal. Zo heb ik gedaan. Eerst merrie in gang en veulen in stal (bv bij smid of poetsbeurt). Daarna opsluitingstijd steeds langer maken bv 10 min wandelen met merrie. Dan 15 min longeren. In begin schreeuwt de merrie nog eff maar daarna was het vrij snel over omdat ze door heeft dat ze toch terug samen komen.

Iorrr

Berichten: 4048
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:34

Ja hier precies zo. Beginnen met heel kort eraf en dag bouwen we vrij vlot op. Zelfs wel paarden ch gehad waarbij het veulen thuis bleef.

Ik wil de Il eat balou ook begin juni op gaan pakken. Gewoon kalm aan.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:18

Rox mag naar huis.... de komende weken blijft het spannend of de ontsteking niet weer oplaait, maar dit is stap 1 in de goede richting!

Iorrr

Berichten: 4048
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:49

Wauw goed nieuws Mieke!

Iorrr

Berichten: 4048
Geregistreerd: 24-09-07
Woonplaats: Dalfsen

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:27

Hier net de uno weer drachtig gescand van Colman!

En m’n 2 jarige jardonnay is goed op de foto :) Blij mee!

hoogendroog
Berichten: 3286
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:35

Wij zoeken voor onze jonge Eldorado merrie nog een grootramige hengst. Ze heeft maat, bloed en vermogen. El Barone is een optie, dan brengen we de stammen van mijn schoonvader weer bij elkaar. Hermantico is ook een optie. Wat zijn nog meer interessante grootramige fokhengsten. Liever bewezen dan een jonkie. Geen Tangelo of Indoctro bloed. Merrie zelf heeft AA erachter zitten. Meer bloed is echt niet nodig.

lexa

Berichten: 749
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:49

Gefeliciteerd Iorr! Interessant! Wij hebben minder geluk. Pas 1 merrie drachtig van de 6 . Zijn ook nog niet echt optimale temperaturen...

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:35

hoogendroog schreef:
Wij zoeken voor onze jonge Eldorado merrie nog een grootramige hengst. Ze heeft maat, bloed en vermogen. El Barone is een optie, dan brengen we de stammen van mijn schoonvader weer bij elkaar. Hermantico is ook een optie. Wat zijn nog meer interessante grootramige fokhengsten. Liever bewezen dan een jonkie. Geen Tangelo of Indoctro bloed. Merrie zelf heeft AA erachter zitten. Meer bloed is echt niet nodig.

Kijk eens naar Cartaro 2 , grootramig met Carthago ,Chacco blue en Balou bloed loopt 5* 150 met nog potentie

El barone is ook een optie maar geeft ook wel karakter genoeg door ( en dat op Eldorado :) )

hoogendroog
Berichten: 3286
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:59

We kennen de stam van El Barone van erg dichtbij, maar dat karakter durven we nog wel aan. Dank voor je andere tip, Carthago bloed mag altijd (al gaf ie ook wel karakter mee). Onze Eldorado moet je "n beetje mee hen doen". Netjes vragen en niet afdwingen, en dan word je rijkelijk beloond.

besita
Berichten: 6810
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 17:05

hoogendroog schreef:
We kennen de stam van El Barone van erg dichtbij, maar dat karakter durven we nog wel aan. Dank voor je andere tip, Carthago bloed mag altijd (al gaf ie ook wel karakter mee). Onze Eldorado moet je "n beetje mee hen doen". Netjes vragen en niet afdwingen, en dan word je rijkelijk beloond.

Is met die van ons ook allemaal :j

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:49

Revali, veulen is nu bijna een maand.
Mooie foto, veulen van jou vind ik echt heel gaaf gelukt!

Ior, maakt ze al wel aanstalten of helemaal niks nog? Fijn dat de uno drachtig gescand is, en nog fijner misschien wel dat de andere goed op de foto staat *\o/*

Antonius, die van mij heb ik laatst gelongeerd met veulen erbij. Wij hebben een ontzettend grote veulen stal maar met van die opfok spijlen Dus dan durf ik nog niet zomaar met moeders weg te gaan met de angst dat het veulen dan door de spijlen springt. Maar ik moet daar wel even iets op verzinnen, want zoals de rest ook al zegt. Ze moeten leren om wel uit elkaar te zijn vooral als je echt weer een beetje het werk wilt oppakken weer.

Mieke, fijn dat ze naar huis mag. En inderdaad een stap in de goede richting, duimen dat het goed blijft gaan.

Revali

Berichten: 1204
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 20:17

Fijn mieke!!

Gefeliciteerd Lorrr, lekker nieuws is dat

Dankje anouk, ben er echt heel wijs mee geloof ik <3

Revali

Berichten: 1204
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 21:30

Dakario schreef:
besita schreef:
Copycat z vers beschikbaar !!
Vond ik 1 van de beste 6 jarigen van afgelopen jaren in Belgie
Mooie Atletische hengst met uitzonderlijk veel kwaliteit :j
En best betaalbaar 400 + 600
Komt nu op mijn lijstje :j

https://www.harriesmolders.com/nl/paard ... no#group-5


Ja deze hengst kende ik onder kirsten rombouts. Vorig jaar was hem me opgevallen en dit jaar plots diepvries. Nu terug vers via Smolders?
Zou hij passen op grote langgelijnde merries?




Denk wel dat je langgelijnde merries moet hebben voor copycat. Heb hem 2 jaar geleden gezien internationaal en vond hem super katachtig springen, maar vond hem alleen zo beknopt... En niet al te groot?