Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lightninggg

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 20:09

@ Lexa: Ik was ook zeer gecharmeerd van Nasdaq en ook aan het denken of die op mijn merrie past. Ik wil vooral veelzijdige paarden fokken, eigenlijk eventinggericht (met Heraldik in de lijn zeker goed). Mijn merrie is een Daily Deal x Hotline en verwacht nu een veulen van Reddy Wally ter Linden in juli.

merelhof
Berichten: 566
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 21:04

Nasdaq vond ik ook heel tof. De aganix kannan (aslingh) vond ik top. De beste aganix. Aganix zelf ben ik geen fan van, dominantor idem. Kassander heel hoog op het lijstje. Dourkan is echt de superster aan het worden.

Lightninggg

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 21:08

Hier ook geen aganix en dominator fan, alhoewel ik de nakomelingen van Dominator wel heel fijne hengsten vind en de nakomelingen die ik al van Aganix gereden heb had ik elke keer wel een speciale band mee (vooral exterieur vind ik een afknapper bij Aganix). Die Aslingh vond ik ook heel leuk maar gaat op mijn merrie te veel bloed geven denk ik.

merelhof
Berichten: 566
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 21:24

Echt een bloedmannetje inderdaad. Dat sprak me wel aan (een van mijn merrie’s kan dat gebruiken). Feit dat de baas er zelf op zat zegt ook wel wat ;)

Revali

Berichten: 1204
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:37

Ja die rondes in het donker met die oudere hengsten had geen meerwaarde...toen ben ik ook naar bed gegaan :O

Wat lightning zegt heb ik dus ook.exterieur van aganix nakomelingen vind ik echt een afknapper.zijn zeker goede springpaarden.maar ik vind ze gewoon niet mooi in elkaar zitten.

Rob Roy viel mij op omdat ik dacht dat het een lomp dier was.maar helemaal niet.en wat een galop en balans!

Nasdaq zou op onze zapatero passen.zeker vanwege het volbloed! Misschien het proberen waard!

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 14:46

Ik ben live gaan kijken.

Vond wel dat er een massa volk op de been was! Sentower park is toch niet bepaald klein en het zat redelijk vol.

Dominator had ik mij qua hengst helemaal anders voorgesteld. Super braaf maar 2 ongelijke voeten... Vind dat toch wel een dingetje als dekhengst. Aganix zie ik zelf wel liever. Vind het misschien niet de mooiste paarden maar ik denk wel dat ze functioneel zijn.

Ik heb Contagio vorig jaar gebruikt omwille van zijn coole karakter en niet te zwaar type. Dat bevestigde hij daar wel. Sympathieke hengst die lekker rustig bleef onder het hele gebeuren. Ben heel benieuwd naar het veulen :D

Veel van de jonge hengsten vond ik goede sportpaarden maar zag ik niet dadelijk een dekhengst in.

Ik had graag Codex One een keertje van dichter bij bekeken maar met zijn deken op en een rondje in het donker kan je natuurlijk nog steeds geen beeld vormen.
Iemand die hier bekend is met zijn nakomelingen? Wat voor merrie zou hij nodig hebben?

merelhof
Berichten: 566
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:33

Er is volgens mij nog nooit zoveel volk geweest in sentower :). Codex one ben ik wel benieuwd naar de ervaringen. Vond het een geweldige sporthengst maar precies iets minder als dekhengst?

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:57

Ja hoor er qua fokhengst ook minder van.

Wat voor merrie denken jullie dat Dourkhan Hero nodig heeft?

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:50

Codex One heeft volgens mij nog niet zoveel gedekt?

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:35

merelhof schreef:
Er is volgens mij nog nooit zoveel volk geweest in sentower :). Codex one ben ik wel benieuwd naar de ervaringen. Vond het een geweldige sporthengst maar precies iets minder als dekhengst?


echt? ik was er nog nooit geweest, en vond het nog vrij overzichtelijk, maar geen idee wat er normaal aan volk komt.

Vond die Flacco wel een goed paard, idem die Count on me en de Sanceverre (of zoiets), maar of dat nu ook echte fokhengsten zijn.
Dominator vond ik echt extreem rustig voor een hengst in die entourage, en qua exterieur niet aansprekend. Nu zijn zonen lijken wel voldoende bloed te hebben.

Dourkhan Hero ontwikkeld zich wel echt goed, de nafok hoor ik hier en daar wat wisselende verhalen over, zeker exterieurmatig. Mij is gezegd dat hij merries met voldoende maat nodig heeft.

Codex One, geen idee, dekt niet super veel denk ik, net zoals Taloubet. Als sportpaard vind ik hen ook beide zeer overtuigend, maar zie er persoonlijk geen vaderdier in. Denk dat beide wel merries met voldoende bloed en wat fijner in het exterieur moeten hebben.

Die Nasdaq gaat wel veel dekken vanwege zijn opvallende verschijning. Qua lijntje ook niet super speciaal, maar an sich wel interessant gefokt met Heraldik xx. Ben benieuwd hoe hij onder het zadel springt.

Firegirl
Berichten: 951
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:41

Codex One heeft een KWPN goedgekeurde hengst gegeven. Cantona TN, die helaas vorig jaar plotseling is overleden.

Lightninggg

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:45

Count on me is wel een fantastisch paard om te rijden, heb de eer gehad om hem als 3 jarige te rijden. Top karakter en heel fijn voorwaarts denkend. Als dekhengst twijfel ik vooral aan de maat en denk dat je echt een grootrammige merrie voor hem moet hebben

Fokker321
Berichten: 504
Geregistreerd: 16-02-22

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:07

Zangersheide heeft een ontzettend sterke collectie hengsten. Zit volgens mij geeneen slecht paard tussen. Respect wat ze doen voor hun fokkers!

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:47

Ja iedereen kan er zijn ding wel vinden als ze willen :j

merelhof
Berichten: 566
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:02

Inderdaad veel toffe hengsten en voor elk wat wils. Ik kom twee drie keer per maand in sentower en zoveel volk binnen is echt uitzonderlijk, was trouwens heel goed gedaan. Wat betreft Taloubet ben ik wel een andere mening toegedaan. Volgens mij is dat wel een vererver. Hij heeft een beetje een merrie met bloed nodig maar bij galoubet is dat niet uitzonderlijk. Bij codex one heb ik minder het gevoel dat het een echte vererver is. Wat betreft dourkan heb ik het idee dat hij de kritiek krijgt die iedere hengst krijgt op het moment dat er een hype is. Heb ooit zoveel slechts gehoord over Darco, je wil het niet weten.

Revali

Berichten: 1204
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:34

Ik wilde graag bamako de muze gebruiken,maar iedereen begint direct over darco dit en darco dat... 8)7 niet heel positief. Ik heb er geen ervaring mee.

Sentower vind ik net een betonblok. Zo ontzettend saai. Super groot,maar heb er nog nooit veel mensen gezien.

Count on me vind ik gaaf!! Misschien niet direct als dekhengst.maar ik mag hem wel!

gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:28

Ik zie nog best weleens een fijne Bamako lopen revali! En zoveel lopen er niet in mijn regio. De contender merrie waar ik de up to date van heb heeft ook een Bamako gegeven, dat lijkt heel goed! Hij heeft wel een merrie met bloed nodig denk ik.

Revali

Berichten: 1204
Geregistreerd: 22-12-19

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:56

Ja daarom wilde ik hem wel graag gebruiken!! Merrie heeft bloed genoeg en de mylord carthago is half broer van Bamako.en de mylord van afgelopen jaar was heel bloederig

Mijn zwager wil graag Kannan erop hebben

merelhof
Berichten: 566
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:57

Er is helemaal niks mis met Darco. Het is een wereldvererver. Zoals iedere hengst heeft hij een bepaald type merrie nodig. Bij hem was dat bloed en moest je oppassen met de maat. Als dat goed zat had je altijd een springpaard. Bamako heeft al iets meer bloed via fragence. Ik zou denken dat je vooral wat lengte nodig hebt bij hem.

Revali

Berichten: 1204
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 23:03

merelhof schreef:
Er is helemaal niks mis met Darco. Het is een wereldvererver. Zoals iedere hengst heeft hij een bepaald type merrie nodig. Bij hem was dat bloed en moest je oppassen met de maat. Als dat goed zat had je altijd een springpaard. Bamako heeft al iets meer bloed via fragence. Ik zou denken dat je vooral wat lengte nodig hebt bij hem.


Ja dat heeft de merrie misschien niet genoeg

Change3x

Berichten: 6590
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 23:03

Umeo schreef:
Ja hoor er qua fokhengst ook minder van.

Wat voor merrie denken jullie dat Dourkhan Hero nodig heeft?


Ik kom even binnen vallen in dit topic. Ik heb een 2,5 jarige (juli 2020) Dourkhan uit een bloederige merrie met veel energie. Die van mij heeft ook zeer veel energie, brutaal, veel bloed, scherp. Komt uit een kleinere merrie, hij is vanaf veulen af aan al groot eigenlijk. Ahlmann zelf zegt ook dat Dourkhan soms nog iets teveel energie heeft, en raad ook niet direct aan hem op zulke merries te gebruiken. Wij zijn van de eerste jaargang en hadden niet verwacht dat hij zo scherp zou fokken. :') Ik zou hem dus zelf niet (meer) gebruiken op een merrie die niet nog meer bloed nodig heeft.

Die van mij is recent hersteld van een bekkenbreuk dus verder nog niks mee gedaan maar verwacht dat het een fijn paard gaat worden bij de juiste opleiding en ruiter.

Afbeelding

_Caithlynn

Berichten: 921
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 01:07

Change3x schreef:
Umeo schreef:
Ja hoor er qua fokhengst ook minder van.

Wat voor merrie denken jullie dat Dourkhan Hero nodig heeft?


Ik kom even binnen vallen in dit topic. Ik heb een 2,5 jarige (juli 2020) Dourkhan uit een bloederige merrie met veel energie. Die van mij heeft ook zeer veel energie, brutaal, veel bloed, scherp. Komt uit een kleinere merrie, hij is vanaf veulen af aan al groot eigenlijk. Ahlmann zelf zegt ook dat Dourkhan soms nog iets teveel energie heeft, en raad ook niet direct aan hem op zulke merries te gebruiken. Wij zijn van de eerste jaargang en hadden niet verwacht dat hij zo scherp zou fokken. :') Ik zou hem dus zelf niet (meer) gebruiken op een merrie die niet nog meer bloed nodig heeft.

Die van mij is recent hersteld van een bekkenbreuk dus verder nog niks mee gedaan maar verwacht dat het een fijn paard gaat worden bij de juiste opleiding en ruiter.

[ [url=m/bapfmZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hij is wel erg chique, had denk ik net iets meer lengte mogen hebben lijkt het zo. Wel goed om te weten, dat hij dus zelf ook veel bloed doorgeeft. Hopen dat die op de juiste plek gaat komen

gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 04:10

Mijn dourkan is ook groot, loeischerp en watervlug. Komt uit dezelfde contender merrie die ik hierboven al noemde.

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 08:20

dourhan is echt een gave hengst. Helaas onze merrie toen vruchtje verloren met 3 maand.

Change3x

Berichten: 6590
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 09:41

Ik denk dat dit de eigenschappen zijn die hij dan ook echt doorfokt, de mate ervan zal aan de merrie liggen.
Wat betreft lengte, merrie was zelf nog iets korter dan deze, hij heeft dus heel minimaal lengte toegevoegd bij deze combinatie. Nu vind ik dat zelf niet zo erg, hele lange paarden rijden vind ik uit ervaring niet het makkelijkste.

Ik heb mijn Emir merrie nu drachtig van Cero Blue TN. Deze gebruikt omdat de merrie zelf wel erg veel paard is en niet nog meer lengte moet hebben. Ik fok in eerste instantie voor mezelf dus moet een fijn rijpaard uitkomen.
Nu ik weet hoe Dourkhan fokt (ik heb eigenlijk nog geen lompe of lelijke Dourkhan gezien), wil ik hem in de toekomst wellicht wel nog een keer gebruiken op de Emir.