veulen vliegendeken en regendeken op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faya_barock

veulen vliegendeken en regendeken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 13:46

Nog 2,5 maanden dan wordt mijn eerste veulen geboren.
En dan heb je allemaal vragen.
Waar ik momenteel al aan denk is, hoe doen jullie dat met dekens?

Ik ben zelf wel aardig paard natuurlijk, scheer mijn paarden niet, krijgen alleen regendeken op met regen of een wat dikkere bij heel erg koud weer.
Verder hebben wij een melkveebedrijf waar je nog eens extra vliegen hebt dan bij een gemiddelde pensionstalling. Dus ze krijgen wel een vliegendeken op 's zomers.

Met het oog op de zachte winter ga ik er dan ook vanuit dat het aankomende zomer wel drama word m.b.t. vliegen, dazen en knutten.
Dus wat doen jullie, dekentje op? Of is dit gewoon te gevaarlijk bij zo'n kleintje en té overbodig?!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 13:49

Lijkt mij overbodig. Bij veel vliegen zou ik een vliegenkap op doen om ontstoken ogen te voorkomen, meer is niet nodig. En mocht het toch nodig zijn, dan merk je dat vanzelf. Ik zou nu in ieder geval nog niks aan gaan schaffen.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 13:51

Wij hebben het ook wel eens gedaan. veulen had zo veel last van vliegen, eczeem,... dat die de hele dag zelf in de stal, in een hoekje bleef staan. Beestje kwam amper buiten.
Dekentje op en het beestje had weer een leven. Die dekens leven niet enorm lang, maar hij was er blij mee. Goed passend en goed aansluitend, geen losse singles etc. Maar bij ons ging het goed.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 14:22

Een regendeken lijkt me voor een veulen niet zo handig, ze moeten toch ook zelf weerstand op kunnen bouwen.

Vliegen deken zou ik pas doen als ze er heel veel last van hebben.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 14:26

Voor een veulen zou ik niet zo snel iets aanschaffen. Die gaat ook vaak bij mamma staan bij veel vliegen. Wel een goede schuilmogelijkheid bieden.

Als die echt veel last heeft van de vliegen kun je altijd nog kijken voor een dekentje of een halster met slierten oid

BabiiVeeraa

Re: veulen vliegendeken en regendeken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 14:33

Wij zitten zelf in een dramatisch dazen-gebied. Ieder jaar een aantal veulentjes maar die hebben nog nooit een vliegendeken op gehad. Wel spuiten we ze in met vliegen- en dazenspray. Houdt lang niet alles tegen maar ze worden er wel gelijk lekker mak van. In mijn beleving hebben de volwassen paarden meer last van de vliegen dan de veulens. Misschien ook omdat zij nog een dikke veulenvacht hebben en de merries al in hun dunne zomervachtje zitten?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 15:00

Sta ook op een koeienbedrijf en hier draagt (bijna) alles enkel een vliegenmasker.

Regendeken in geval van nood, maar onzin om bij elke bui een deken op te gooien. Zeker bij jonge en gezonde dieren.
Beestjes zijn niet van glas ;)
Zolang ze hooi, een vacht en een schuilplaats hebben is een regendeken overbodig.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 16:20

Veulen geen dekens opdoen. Is helemaal niet nodig en ook niet goed voor zo'n kleintje. Een schuilstalletje kan wel handig zijn, dan gaan ze daar wel naar toe als het te warm is of er veel vliegen zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 16:31

BabiiVeeraa schreef:
Wij zitten zelf in een dramatisch dazen-gebied. Ieder jaar een aantal veulentjes maar die hebben nog nooit een vliegendeken op gehad. Wel spuiten we ze in met vliegen- en dazenspray. Houdt lang niet alles tegen maar ze worden er wel gelijk lekker mak van. In mijn beleving hebben de volwassen paarden meer last van de vliegen dan de veulens. Misschien ook omdat zij nog een dikke veulenvacht hebben en de merries al in hun dunne zomervachtje zitten?

Dit zou ik ook doen. Veulens moeten ook wat weerstand op bouwen ipv al overbeschermd te worden in hun jongste jaren. Anders lanceert ie je over 'n paar jaar tijdens 'n buitenrit omdat ie wordt gestoken door een daas terwijl ie daar nog niet bekend mee is. En aan spuitbussen kunnen ze ook maar beter zo jong mogelijk wennen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 19:25

Ik heb wel eens vliegendekens gebruikt bij veulens, wij zitten ook in een enorm dazengebied. Maar het wisselt per veulen, laatste 4 veulens hebben er geen gehad. Regendeken nog nooit nodig gehad, heb er ook geen. Mocht het echt te erg zijn met regen gaan ze onder dak.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 19:45

Ik heb nog nooit een ongeschoren en niet onder dekens staand paard een regendeken op gedaan. Zo lang je niks aan de vacht doet en niet elke dag enorm grondig borstelt, blijft het vetlaagje goed behouden en spoelt de meeste regen zo van het paard af en zijn ze best snel weer droog. De ondervacht wordt niet eens nat. Veulens idem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 19:51

Ik laat ze liever ‚afharden‘ wat dat betreft. Ik wil inderdaad geen paard dat dadelijk volwassen onder het zadel is en hysterisch wordt door vliegen en dazen omdat het altijd beschermt geweest is.
Als ze dag en nacht naar buiten kunnen is het ook echt erg als ze zich dan overdag in hun stal terugtrekken, snachts zijn er geen dazen.