Ocd/chips erfelijk bij een goede Doc waarde?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

truitje

Ocd/chips erfelijk bij een goede Doc waarde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 21:50

Hoi allemaal

Ik heb laatst een merrie gezien met een DOC predikaat met een prima score. Echter heeft zij twee chips in de achterbenen.
Is dit erfelijk, of komt dit vermoedelijk door trauma of een slecht management tijdens de eerste jaren?
Ik wil haar misschien kopen voor de fokkerij, vandaar mijn vraag
Alvast bedankt!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:32

Op de site van het KWPN staat het heel duidelijk uitgelegd:

De fokwaarde voor OC geeft een inschatting van de genetische kwaliteit van een paard in vergelijking met het gemiddelde van álle KWPN-paarden. Concreet: heeft een paard een hogere of lagere kans dan gemiddeld om OC door te geven aan zijn of haar nakomelingen.

Dus met een goede D-OC score kan je merrie nog steeds OCD doorgeven, de kans is echter steeds geringer (na mate de geteste populatie groeit en de uitslag getoetst kan worden aan een steeds grotere controlegroep).

Overigens kunnen de OCD’s die je merrie heeft gemakkelijk door bijv trauma komen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:35

truitje schreef:
Hoi allemaal

Ik heb laatst een merrie gezien met een DOC predikaat met een prima score. Echter heeft zij twee chips in de achterbenen.
Is dit erfelijk, of komt dit vermoedelijk door trauma of een slecht management tijdens de eerste jaren?
Alvast bedankt!

Kan door meerdere oorzaken komen. Maar het predikaat is geen vrijbrief om nooit OC of OCD te krijgen.
Ik zou de merrie niet gebruiken voor de fokkerij. Ze heeft het blijkbaar toch gekregen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:45

Wanneer het door trauma komt is ze dus schoon en staat niets fokken in de weg maar helaas weet je het niet . Om te rijden hoeft het geen enkel probleem te zijn afhankelijk van waar ze zitten.
Ik wilde een keer een tweejarige kopen , meest goede en fijne hengst die ik ooit heb meegemaakt. Topafstamming, uitmuntende beweging en ouders schoon. Tot de keuring , fokker heeft hem helaas in laten slapen , beide achterbenen onder de ocd. Niet operabel.

truitje

Re: Ocd/chips erfelijk bij een goede Doc waarde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 09:49

Oké, dank jullie!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:53

Ik heb ooit mijn toenmalige ruin laten keuren op 4 jarige leeftijd chip weglaten halen. Op 10 jarige leeftijd opnieuw foto’s en was een groot drama. Vol chips in beide achterbenen. Heb hem in laten slapen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:57

Suzanne F. schreef:
truitje schreef:
Hoi allemaal

Alvast bedankt!

Kan door meerdere oorzaken komen. Maar het predikaat is geen vrijbrief om nooit OC of OCD te krijgen.
Ik zou de merrie niet gebruiken voor de fokkerij. Ze heeft het blijkbaar toch gekregen.

Dat zou ik niet zomaar durven zeggen;Het kan heel goed door een trauma komen.(Is dit niet door een DA te beoordelen?)Genetisch gezien is ze ''in orde'',dus is de kans dat ze het aan haar nakomelingen doorgeeft mi niet groter dan bij een merrie die geen OC/OCD heeft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:02

DOC predikaat wil niet zeggen dat ze genetisch in orde is. Het enige wat het zegt is dat de kans erop kleiner is. Maar die is er wel. En natuurlijk kan het door slecht management of trauma komen. Maar dat weet je niet. Ik zou een OCD merrie nooit gebruiken voor de fokkerij, predikaat of niet. Maar dat geldt vast niet voor iedereen. Er zijn hier mensen die ook met Kissing spines merries fokken en met behoorlijke standafwijkingen. Ik wil een 100% procent gezonde merrie om mee te fokken, anders niet.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:05

Ik heb ''in orde''niet voor niets tussen aanhalingstekens gezet... ;)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:04

Mwa daar ben ik het niet mee eens. Je fokt met een merrie waarvan je verwacht dat ze geen genetische afwijkingen doorgeeft. Kan de merrie zelf best wat mankeren.

In geval van TS: als de merrie ook een slechte OC waarde had dan had ik het sowieso niet aangedurfd. Nu goede OC waarde en zelf OCD, dan zou ik eerst kijken wat er verder in die lijn voorkomt. Veel Elite of alleen keurmerries? Zegt ook al genoeg. Nakomelingen van moeder goed? Zelf al nakomelingen gehad en wat is er bekend over hun gezondheid? Is er wat bekend over evt. opgelopen trauma (klap of ongeluk op de weide) waardoor ze wat opgelopen kan hebben. Wellicht kan de DA hier ook wat zinnigs over zeggen.

Als aanwijsbaar is dat de merrie wat heeft opgelopen dan zou ik dit zelf niet als belemmering zien om mee te fokken.

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:13

D-OC geeft enkel een score weer over de erfelijke factor van krijgen van OC(D).
Dat is maar 24%. Met betrouwbaarheden van 40%.

76% heb je dus zelf in de hand met voeding en opfok & beweging. Daar kun je beter opletten. Voor mij Persoonlijk is D-OC dus geen criteria

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:45

truitje schreef:
Hoi allemaal

Alvast bedankt!

Ligt er aan waar de chips zitten, er zijn wel degelijk niet erfelijke chips dus puur omgeving gerelateerd.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 22:15

gewoon mee fokken als de kwaliteit van de merrie heel hoog is.

wat te denken van al die hengsten die geopereerd zijn?? en waar niemand dat van weet?? en de hengsten waar we het wel van weten... alleen waar we het van accepteren omdat de ververings kwaliteiten zo hoog zijn.

en dan nog die hele invloedrijke holsteiner spring gefokte hengst uit de F-jaargang die dat mooie knietje aan zijn vele nakomelingen mee geeft? dekgeld in 2 fases, de 2e fase komt als ze 3 zijn.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 22:30

Ik wou net zeggen. Je moet eens weten hoeveel hengsten er geopereerd worden voordat ze aangeboden worden voor de hengstenkeuring. Als het een hele goeie is zou ik er wel mee durven fokken.

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 21:42

Volgens het D-OC hoeft een paard met zelf OCD het dus niet te vererven. KWPN kun je nu gewoon goedgekeurd worden met brokken ocd.
Helaas erfelijkheidsfactor en de betrouwbaarheid zo laag ‍♂️

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 22:02

JeanneV schreef:
wat te denken van al die hengsten die geopereerd zijn?? en waar niemand dat van weet?? en de hengsten waar we het wel van weten... alleen waar we het van accepteren omdat de ververings kwaliteiten zo hoog zijn.

Dat vind ik net zo erg. Weinig verschil met broodfokken op die manier. Fokken doe je met gezonde dieren. Er loopt al zoveel miserie rond.

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:06

Gini schreef:
JeanneV schreef:

Dat vind ik net zo erg. Weinig verschil met broodfokken op die manier. Fokken doe je met gezonde dieren. Er loopt al zoveel miserie rond.

Je even inlezen in de erfelijkheid

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:32

Teletekst schreef:
Gini schreef:

Pak dan meteen ff betrouwbaarheid mee!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:52

Teletekst schreef:
Gini schreef:

Ik ga voor de praktijkervaring.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:33

alsof jou praktijkervaring net zoveelomvattend is als wetenschap.....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:53

Oei, waar beweer ik dat?

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:33

Je suggereerd dat praktijk ervaring jou voorkeur heeft boven erfelijkheidsleer...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:48

Nee, ik post een mening, een eigen oordeel op jouw stukje dat begint met 'wat te denken van'. Ik schrijf daar dus mijn gedacht erover neer startende met de woorden 'ik vind', en ja, die 'ik vind' is gebaseerd op praktijkervaring. Nergens wedijver ik openlijk met wetenschap.