Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik heb de voorkant voor de stang toen opgevuld met strobalen. 2 balen op elkaar was ongeveer even hoog als de stang (ze zouden niet onder de stang door kunnen). Merrie er op gezet en veulen volgt vanzelf, die gaat er naast staan. Merrie gewoon aan een touw, veulen los. We moesten een heel end rijden en is allemaal goed gegaan.
absque_dubio schreef:2 jaar terug heb ik mijn merrie 1,5 uur rijden naar de hengst gebracht (merrie werd natuurlijk gedekt, dusja), bij de eerste veulenhengstigheid, met dus een veulen van niet zo oud..
Merrie gewoon vast in de trailer (deze merrie staat wel altijd met vrij lang touw 'vast'). En veulen los erbij, en gewoon gaan rijden. Niks aan de hand, en beide waren ook nog helemaal fit toen ze aankwamen.![]()
Ik leg er zelf nooit strobalen in, en haal ook geen stangen ertussenuit.
Wat wij wel altijd doen, is eerst het veulen in de trailer (tillen met 2 man), en daarna pas de merrie.
Vulina schreef:Ik zet de merrie voor vast, stangen er in, en veulen los erbij. Wél alles goed dicht maken, zodat het er niet uit klimt. Diepvries niet bij je aan huis mogelijk?
Vulina schreef:Vulina schreef:Ik zet de merrie voor vast, stangen er in, en veulen los erbij. Wél alles goed dicht maken, zodat het er niet uit klimt. Diepvries niet bij je aan huis mogelijk?
Wij doen altijd eerst het veulen erop, die til je er bij wijze van gewoon in. Merrie volgt dan wel, dan heb je niet de paniek van het veulen kwijt zijn; zoals bij het hierboven beschreven horrorverhaal. Als de merrie het veulen kan zien, blijft ze wel rustig.
Verder, scannen is elke 6 uur.
Of wat wij ook wel doen indien genoeg rietjes: ei afspuiten, ca 24 uur later scannen, daarna op 30 uur. Dan insemineren. Als het ei er nog zit, insemineer je 6 uur later nog een keer voor de zekerheid. De eisprong na afspuiten is altijd binnen 36 uur..
josien_m_ schreef:Ach, ach, wat een manipulatie met de dieren! Alleen omdat wij een bepaald fokresultaat willen! Scannen, in mijn ogen een metoo verhaal, onrespectvol en vervoeren vlak na de bevalling wanneer ze nog nauwelijks gewend zijn aan het moeder-kind zijn. Natuurlijk zal het makkelijker zijn voor paarden die er aan gewend zijn. Ik schrik ervan dat dit normaal is. Dat wist ik niet.
josien_m_ schreef:Ach, ach, wat een manipulatie met de dieren! Alleen omdat wij een bepaald fokresultaat willen! Scannen, in mijn ogen een metoo verhaal, onrespectvol en vervoeren vlak na de bevalling wanneer ze nog nauwelijks gewend zijn aan het moeder-kind zijn. Natuurlijk zal het makkelijker zijn voor paarden die er aan gewend zijn. Ik schrik ervan dat dit normaal is. Dat wist ik niet.