hoe merrie en veulen vervoeren in 1,5 paards trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faya_barock

hoe merrie en veulen vervoeren in 1,5 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 15:59

In April is mijn merrie uitgerekend, de eerste hengstigheid na de veulenhengstigheid wil ik haar laten insemineren met diepvries sperma, dus we moeten op weg met de trailer (I for Williams met voor uitloop).
Nog niet eerder een veulen gehad, dus mijn vraag hoe laat je ze?
- Merrie vast (aan 1 of beiden kanten)?
- veulen natuurlijk los
- voorstang eruit?

tiwi1969

Re: hoe merrie en veulen vervoeren in 1,5 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 16:09

Met de merrie erin nooit de stangen eruit. Dan mist de trailer een heel stuk stevigheid. Stangen eruit kan alleen met het vervoeren van een net afgespeend veulen.

Gewoon naast elkaar zetten en het zeil dicht, veulen los en heeeeeeel voorzichtig rijden. Zelf ben ik nog nooit met zo’n jong veulen op pad geweest (zou ik ook alleen in geval van nood doen/kliniek) maar naar de keuring (2-3 maanden) staan ze gewoon vast.
Ik neem aan dat je ze dan naar het dichtstbijzijnde dekstation brengt?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 23:54

Ik zet de merrie voor vast, stangen er in, en veulen los erbij. Wél alles goed dicht maken, zodat het er niet uit klimt. Diepvries niet bij je aan huis mogelijk?

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 00:03

Ik heb mijn merrie ook destijds vervoerd met veulen in een 1,5 paards ifor williams. :) Ik heb de voorkant voor de stang toen opgevuld met strobalen. 2 balen op elkaar was ongeveer even hoog als de stang (ze zouden niet onder de stang door kunnen). Merrie er op gezet en veulen volgt vanzelf, die gaat er naast staan. Merrie gewoon aan een touw, veulen los. We moesten een heel end rijden en is allemaal goed gegaan.

Toevallig een fotootje gevonden toen ik ging oefenen. Toen we echt gingen lagen er dus strobalen op de plek waar ik sta. :j

Afbeelding

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 13:05

Heel erg bedankt voor jullie reacties, ja strobalen voorin lijkt me ook een goed idee, ik heb ook zo'n zadelkast voorin dus daar kan het veulen dan ook niet komen te staan.
En dus altijd stang er wel voorin.
Nou ik ben benieuwd, eerst moet het veulen nog geboren worden :)

Bij KI met diepvries sperma moet de merrie zo vaak gescand worden dat dit naar mijn weten niet te doen is aan huis.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:11

Aan huis is lastig, maar de meeste grote veeartspraktijken doen dit ook gewoon. Je brengt ze tijdens de hengstigheid, ze worden iedere 4 uur gescand en geinsimineerd zodra het kan. Scheelt toch een stuk rijden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:46

Merrie vooral ook "hoog" vastbinden (dus touw omhoog ipv de touwen gebruiken die op de normale plekken hangen, sommige trailers hebben van die ringen bovenin om hooinetten op te hangen). Dan kan het veulen niet zo snel in het touw verstrikt raken. Veulen inderdaad los erbij, en ALTIJD het zeil aan de achterkant dicht.......

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:47

Niet om je schrik aan te jagen, maar gewoon om je bewust te maken van het risico van een 1,5 trailer en het vervoeren van een jong veulen. Bij een kennis heeft de merrie voor het vastmaken zich willen omdraaien in de trailer (omdat ze achter zich iets hoorde). Het pasgeboren veulen stond echter al tegen haar en ze heeft dit geplet en het daarbij de nek gebroken. Zoiets wil je niet meemaken... Als je niet hoeft te transporteren, zou ik ervoor kiezen om een DA aan huis te laten komen. Ofwel pas te transporteren als het veulen wat groter en sterker is.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:49

toevoeging: bij zo'n jong veulen inderdaad kijken of je het veulen voor de merrie uit de trailer op kunt duwen/tillen! het veiligste ook om wat Donnatella zegt.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:50

2 jaar terug heb ik mijn merrie 1,5 uur rijden naar de hengst gebracht (merrie werd natuurlijk gedekt, dusja), bij de eerste veulenhengstigheid, met dus een veulen van niet zo oud..
Merrie gewoon vast in de trailer (deze merrie staat wel altijd met vrij lang touw 'vast'). En veulen los erbij, en gewoon gaan rijden. Niks aan de hand, en beide waren ook nog helemaal fit toen ze aankwamen. :)
Ik leg er zelf nooit strobalen in, en haal ook geen stangen ertussenuit.
Wat wij wel altijd doen, is eerst het veulen in de trailer (tillen met 2 man), en daarna pas de merrie.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:23

Wij hebben wat afgereden met merries en pasgeboren veulens. De merries waren wel allemaal heel erg gewend aan op de trailer staan en poepiebraaf. Merrie er op, veulen er bij, trailer dicht, merrie vast zetten en rijden maar. Voordeel is dat de veulens ook na het afspenen heel makkelijk de trailer op gaan (wel fijn met naar de opfok brengen e.d.).

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:28

absque_dubio schreef:
2 jaar terug heb ik mijn merrie 1,5 uur rijden naar de hengst gebracht (merrie werd natuurlijk gedekt, dusja), bij de eerste veulenhengstigheid, met dus een veulen van niet zo oud..
Merrie gewoon vast in de trailer (deze merrie staat wel altijd met vrij lang touw 'vast'). En veulen los erbij, en gewoon gaan rijden. Niks aan de hand, en beide waren ook nog helemaal fit toen ze aankwamen. :)
Ik leg er zelf nooit strobalen in, en haal ook geen stangen ertussenuit.
Wat wij wel altijd doen, is eerst het veulen in de trailer (tillen met 2 man), en daarna pas de merrie.

best een risico om het veulen verstrikt te laten raken. liever kort en/of hoog vastzetten

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:31

TJolieke absoluut, maar deze merrie kan niet kort vast staan helaas. Als dat wel zou kunnen, zou ik dat zeker doen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:24

Vulina schreef:
Ik zet de merrie voor vast, stangen er in, en veulen los erbij. Wél alles goed dicht maken, zodat het er niet uit klimt. Diepvries niet bij je aan huis mogelijk?

Wij doen altijd eerst het veulen erop, die til je er bij wijze van gewoon in. Merrie volgt dan wel, dan heb je niet de paniek van het veulen kwijt zijn; zoals bij het hierboven beschreven horrorverhaal. Als de merrie het veulen kan zien, blijft ze wel rustig.

Verder, scannen is elke 6 uur.

Of wat wij ook wel doen indien genoeg rietjes: ei afspuiten, ca 24 uur later scannen, daarna op 30 uur. Dan insemineren. Als het ei er nog zit, insemineer je 6 uur later nog een keer voor de zekerheid. De eisprong na afspuiten is altijd binnen 36 uur..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 02:48

Vulina schreef:
Vulina schreef:

Wij doen altijd eerst het veulen erop, die til je er bij wijze van gewoon in. Merrie volgt dan wel, dan heb je niet de paniek van het veulen kwijt zijn; zoals bij het hierboven beschreven horrorverhaal. Als de merrie het veulen kan zien, blijft ze wel rustig.

Verder, scannen is elke 6 uur.

Of wat wij ook wel doen indien genoeg rietjes: ei afspuiten, ca 24 uur later scannen, daarna op 30 uur. Dan insemineren. Als het ei er nog zit, insemineer je 6 uur later nog een keer voor de zekerheid. De eisprong na afspuiten is altijd binnen 36 uur..

Niet elke merrie reageert op chorulon, dus als je dat van deze specifieke merrie niet weet zou ik bovenstaande werkwijze gebruiken, maar wel door blijven scannen tot het ei weg is.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 05:37

Er zijn er maar bar weinig die niet op chorulon reageren, tenzij je te vroeg afspuit. Ik heb het nog maar 1x mee gemaakt en wij dekken nogal wat op jaar basis (incl die van klanten)..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 09:49

ik heb ook nog nooit problemen gehad, ook niet met jongen veulens, is idd, eerst veulen erop dan merrie, en veulen los laten staan, trailer dicht en heel rustig rijden

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:45

Wij vervoeren onze veulens ook los naast moeders, met alles dicht. Zeker de ervaren moeders, die de trailer gewend zijn, zijn heel voorzichtig.

Afbeelding

Als we het niet vertrouwen, is een 2 paards een oplossing.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:59

Als moeder en zo'n jong veulen vervoeren niet noodzakelijk is, vooral niet doen. :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 11:03

Ach, ach, wat een manipulatie met de dieren! Alleen omdat wij een bepaald fokresultaat willen! Scannen, in mijn ogen een metoo verhaal, onrespectvol en vervoeren vlak na de bevalling wanneer ze nog nauwelijks gewend zijn aan het moeder-kind zijn. Natuurlijk zal het makkelijker zijn voor paarden die er aan gewend zijn. Ik schrik ervan dat dit normaal is. Dat wist ik niet.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 11:49

josien_m_ schreef:
Ach, ach, wat een manipulatie met de dieren! Alleen omdat wij een bepaald fokresultaat willen! Scannen, in mijn ogen een metoo verhaal, onrespectvol en vervoeren vlak na de bevalling wanneer ze nog nauwelijks gewend zijn aan het moeder-kind zijn. Natuurlijk zal het makkelijker zijn voor paarden die er aan gewend zijn. Ik schrik ervan dat dit normaal is. Dat wist ik niet.

Het is ook niet normaal en écht iets wat je gewoon liever niet wilt (ook voor je pas bevallen merrie niet), omdat het zoveel onnodig risico met zich meebrengt. Ik heb het over het vervoeren met een pas bevallen merrie en een week oud veulen.

Ik word nou niet heel gelukkig van de bovenstaande foto. Gewoon thuis laten insemineren. :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:31

Ze leren er alleen maar van.
Als je het bij de natuur wilt houden moet je ze in een natuurgebied zetten en een hek van bubbeltjesplastic eromheen zetten.

En natuurlijk de hengst erbij zetten, kan die mooi het veulen kapot maken.. Over risico gesproken..

De risico's zijn echt verwaarloosbaar, als je zelf een veilige situatie creëert.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:38

Jaja, het zwart of wit..... Wat gek dat de paarden als soort het hebben overleefd wanneer de hengst een veulen dood zou maken in het wild.
Ik reageer niet alleen vanuit het risico, maar vanuit het disrespect naar het dier. "Het veulen kapot maken" vreemd taalgebruik wanneer het gaat om een personage. Maar daar mag je uiteraard anders over denken.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:01

Dat doe ik zeker :wave:

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:39

josien_m_ schreef:

Afbeelding

Een metoo verhaal, gaat het verder wel helemaal lekker verder? _O-
Ik denk dat het tijd wordt dat jij helemaal stopt met paarden houden, dat lijkt beter bij jouw visie te passen, en ga dan ook lekker protesteren met die Vegans tijdens grote wedstrijden. :evaw: