Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37513
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:59

fokfanaat schreef:
Iemand macmadison gezien bij het nrps? punten vielen me nog niet mee .

Adrie gefeliciteerd!


Paar maanden terug irl op een van de verichtingsdagen. Ik snap de punten wel. Bij vlagen in een bepaalde aanspanning werd hij stukjes heel apart. Maar dit kon hij toen niet vol houden en ik vond er exterieur matig ook nog wel het ea op aan te merken.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:24

fokfanaat schreef:
Kan ook best dat het iets in het fundament was.

Dat ging ook door ,mijn gedachte,maar dan moet het ook wel wat voorstellen ,bij het KWPN zijn ze ook niet altijd even streng.

carola

Berichten: 8692
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 21:09

Ik snap de punten bij het NRPS ook niet altijd. Bij het NRPS gaat ook altijd wel een vrij groot percentage van de hengsten door is mijn indruk. Sommige hengsten worden wel heeeeel erg de hemel in geprezen. Op die trafalgar hengst is best wat aan te merken qua exterieur inderdaad. Dus ik kan mij best voorstellen dat het KWPN hem daarop al in de eerste verrichtiging heeft laten staan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 22:12

carola schreef:
Ik snap de punten bij het NRPS ook niet altijd. Bij het NRPS gaat ook altijd wel een vrij groot percentage van de hengsten door is mijn indruk. Sommige hengsten worden wel heeeeel erg de hemel in geprezen. Op die trafalgar hengst is best wat aan te merken qua exterieur inderdaad. Dus ik kan mij best voorstellen dat het KWPN hem daarop al in de eerste verrichtiging heeft laten staan.

Ik vind dat het KWPN te veel de nadruk legt op het exterieur. Hierdoor hebben we best al wel een aantal hengsten naar het buitenland zien vertrekken die het prima doen en waarvoor we hier nu de hoofdprijs betalen omdat er transport bij komt.

Mac Madison kan echt wel lopen en het is niet raar dat hij het nog niet volhoudt. Maar de af en toe hele aparte stukjes zijn wel een voorbode voor meer.

En als een hengst bij het KWPN goed kan lopen maar ze vinden de rug tekort dan moeten ze gewoon als fokadvies geven dat je een langgelijnde merrie moet gebruiken.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 22:34

fokfanaat schreef:
Iemand macmadison gezien bij het nrps? punten vielen me nog niet mee .

Adrie gefeliciteerd!

Dank voor de felicitaties, ook van Elisa en Vulina. :D

Mac Madison, te enthousiast, te snel, te veel? Wie het weet mag het zeggen. Dat was mijn indruk. Een fijn bewegende hengst met heel veel uitstraling en een super karakter.

De TRafalquar is een opvallend fijn paard. Zeker een aanwinst voor de fokkerij. Hij werd ook per keer beter.
Of het KWPN hem heft gemist? Nu achteraf wel maar tijdens een eerste bez. moeten er wel knopen doorgehakt. Mijn ervaring is dat het meestal wel terecht is maar dat er ongetwijfeld een paar kindjes met het badwater worden weggegooid. Vervolgens zijn er alternatieven, zoals bij het NRPS. Of een zij-instroom weer bij het KWPN via bijv. de Pavo-cup.
Laatst bijgewerkt door misterA op 07-01-22 22:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 22:39

Gefeliciteerd Adri!

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 22:43

janderegelaa schreef:
En als een hengst bij het KWPN goed kan lopen maar ze vinden de rug tekort dan moeten ze gewoon als fokadvies geven dat je een langgelijnde merrie moet gebruiken.

Was het maar zo'n eenvoudig optel sommetje. :j

Wat mij betreft is een correct en aansprekend exterieur belangrijker dan het allerlaatste aan beweging.

Gefeliciteerd MisterA ..(met welke hengst?) :o

Seven

Berichten: 21229
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 22:53

Gefeliciteerd Adri met Elton

karinna
Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 23:17

Gefeliciteerd Adrie met Elton

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 23:22

Seven schreef:
Gefeliciteerd Adri met Elton

Dank je,

Elton , voorheen Kairouan, is een zoon van Electron en de pref. sport elitemerrie Zoya. v. Metall.

Naam bij NRPS dient met de voorletter van de vader te beginnen. Tenzij hij al bij een ander stb. is gekeurd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 23:57

KahluaB schreef:
janderegelaa schreef:
En als een hengst bij het KWPN goed kan lopen maar ze vinden de rug tekort dan moeten ze gewoon als fokadvies geven dat je een langgelijnde merrie moet gebruiken.

Was het maar zo'n eenvoudig optel sommetje. :j

Wat mij betreft is een correct en aansprekend exterieur belangrijker dan het allerlaatste aan beweging.

(met welke hengst?) :o


Daar sta ik dus precies andersom in. Paarden die lopen verkopen…

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 00:05

Een paard met een top exterieur scoort de punten niet, die met de top beweging wel..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 00:12

Vulina schreef:
Een paard met een top exterieur scoort de punten niet, die met de top beweging wel..

Juist.

Elisa2

Berichten: 37513
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:25

In dit geval kon ik het destijds niet zo volgen bij de Trafalgars omdat ze zonder uitzondering ook allemaal erg goed konden lopen. Daarom heb ik het onthouden. Ik denk dat het er wellicht ook aan ligt welke exterieurmatige tekortkomingen een paard heeft?

Sommige hengsten waarderen zich ook enorm op ohz, en anderen zijn laatbloeiers. Ik denk dat het goed is dat er dan andere stamboeken zijn of mogelijkheden op latere leeftijd voor zij instroom.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:34

Elisa2 schreef:
In dit geval kon ik het destijds niet zo volgen bij de Trafalgars omdat ze zonder uitzondering ook allemaal erg goed konden lopen. Daarom heb ik het onthouden. Ik denk dat het er wellicht ook aan ligt welke exterieurmatige tekortkomingen een paard heeft?

Sommige hengsten waarderen zich ook enorm op ohz, en anderen zijn laatbloeiers. Ik denk dat het goed is dat er dan andere stamboeken zijn of mogelijkheden op latere leeftijd voor zij instroom.

NRPS heeft ook wel duidelijk een koersverandering gemaakt. Ze zitten -zeker qua dressuurhengsten- heel dicht tegen het KWPN aan. Wel jammer dat de merrieselectie nog te makkelijk is en dat het stamboek zelf niet al te veel dekkingen heeft. Wat dat betreft zou je er nog wel een marketingplan op los kunnen laten.

Elisa2

Berichten: 37513
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:39

Mee eens, en tegenwoordig zitten ze zo wat in mijn achtertuin dus krijg ik er wat meer van mee. Bepaalde organisatorische zaken kunnen zeker beter. Zo was bij de merrie keuring de ring eigenlijk veel te klein bij de paarden en kwamen de paarden zo ook niet tot hun recht. En wbt het filmen van de hengsten de afgelopen dagen (heel goed natuurlijk) beter vanuit een andere hoek zodat de hengsten beter beoordeeld kunnen worden.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:30

Vulina schreef:
Een paard met een top exterieur scoort de punten niet, die met de top beweging wel..

Ik ben ook maar een liefhebber en fok helaas nu nog maar af en toe een veulentjeen julie hebben vast(en zeker)gelijk wanneer het hoge punten en verkoop betreft.:j
Persoonlijk vind ik correct en mooi(duurzaamheid)belangrijker.
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 08-01-22 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:32

Elisa2 schreef:
Mee eens, en tegenwoordig zitten ze zo wat in mijn achtertuin dus krijg ik er wat meer van mee. Bepaalde organisatorische zaken kunnen zeker beter. Zo was bij de merrie keuring de ring eigenlijk veel te klein bij de paarden en kwamen de paarden zo ook niet tot hun recht. En wbt het filmen van de hengsten de afgelopen dagen (heel goed natuurlijk) beter vanuit een andere hoek zodat de hengsten beter beoordeeld kunnen worden.

Het bestuur staat heel open voor inbreng van derden. Veranderingen zijn zeker bespreekbaar. Kwaliteitsbewaking moet wel op de eerste plaats staan. Ook bij het NRPS is dressuur en springen gescheiden. Terecht om de vooruitgang bij andere stamboeken bij te kunnen benen.

En wat de camerainstelling betreft, eigenaren hoeven niet in beeld hoor. :D

Elisa2

Berichten: 37513
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:07

Haha beetje cameravrees? :-b

Nouja ik zie ook wel dat ze nog een beetje zoekende zijn, komt vast wel goed. Denk dat het een goede zet was om te scheiden van het centrum in Ermelo.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:09

Elisa2 schreef:
Haha beetje cameravrees? :-b

Nouja ik zie ook wel dat ze nog een beetje zoekende zijn, komt vast wel goed. Denk dat het een goede zet was om te scheiden van het centrum in Ermelo.

Dat sowieso!

Camera ter hoogte van de middellijn zou beter zijn. En dan met cameraman die meebeweegt.

Elisa2

Berichten: 37513
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:17

Ja als de paarden gewoon goed van recht opzij te zien zijn en af en toe een keer van voor of achter en dan niet te hoog of laag gefilmd.

venivedivici

Berichten: 726
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Goirle

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:46

Mag ik hier om advies vragen?

Op de stal waar ik sta ben ik helemaal verliefd geworden op een fokmerrie van hun.
Nu heb ik de kans gekregen om hier een veulen uit te fokken.
Het veulen blijft dus bij mij en hoeft geen nieuwe Totilas te worden.


Wat ik vooral zoek is een braaf en fijn karakter.
Dekprijs niet boven de €1000

Merrie is een Tolando x Gribaldi

Ik ben zelf helemaal verliefd op Bosco en is een goede kanshebber.
Ik ben alleen wel nieuwsgierig welke opties er nog meer zijn.

c_alsemgeest

Berichten: 20696
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:50

Zou er even een los topic voor openen met standfoto's etc.
Vooral standfoto's omdat je best een merrie met goede rug en romprichting moet hebben wil je aan Bosco kunnen denken imo.

venivedivici

Berichten: 726
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:54

Het was uit pure nieuwsgierigheid.
Kan eventueel alsnog een topic openen.Afbeelding

Ze staat nu al een tijdje stil maar gaan er haar nu weer oppakken en willen haar Z starten
Laatst bijgewerkt door venivedivici op 10-01-22 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Berichten: 4769
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:55

venivedivici schreef:
Mag ik hier om advies vragen?

Op de stal waar ik sta ben ik helemaal verliefd geworden op een fokmerrie van hun.
Nu heb ik de kans gekregen om hier een veulen uit te fokken.
Het veulen blijft dus bij mij en hoeft geen nieuwe Totilas te worden.


Wat ik vooral zoek is een braaf en fijn karakter.
Dekprijs niet boven de €1000

Merrie is een Tolando x Gribaldi

Ik ben zelf helemaal verliefd op Bosco en is een goede kanshebber.
Ik ben alleen wel nieuwsgierig welke opties er nog meer zijn.


Met de huidige informatie kunnen we echt een lijstje maken van minimaal 100 hengsten, want dit is wel heel summier. Ik zou bovenstaande advies opvolgen en er een topic voor aan maken met beeldmateriaal.
Want zonder bewegend materiaal, kun je eigenlijk nog steeds geen fatsoenlijk advies verwachten.

Als je zelf niet al te groot bent, zou je namelijk zelfs nog voor een ponyhengst kunnen kiezen.
En bedenk ook even goed hoe je alle afspraken maakt (ook als er wat met de merrie gebeurt etc. Of wat als de merrie ziek wordt en bijv. geopereerd zou moeten worden en de eigenaren willen dat niet, jouw veulen zit er dan op dat moment in, en zo kan ik nog 101 dingen bedenken waarbij het gewoon handig is als je dat van te voren op papier zet)....