Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AM_Horses

Berichten: 2650
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 14:16

Vindt ik ook wel wat vertellen over de hengst. Ik heb bij een kennis een Jameson gezien. Bloedje mooi, maar beweging maar matig.

Ik denk dat Jameson echt een sterk bewegende merrie nodig heeft.

_Lorette_

Berichten: 12121
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 15:31

Het was aan aanname van mij, omdat ik vaker berichten van MisterA las die niet heel positief waren over Jameson. Al was het maar omdat hij zo veel werd gebruikt. Het ging mij niet om deze ene opmerking. En als je deze info inbrengt om iets te vertellen over een hengst, dan komt dat op mij over alsof je niet de grootste fan bent. Wat natuurlijk helemaal prima is, hè? Ik snap het wel. En hij is een mooi voorbeeld van een veeldekker om even als tegenhanger te gebruiken voor MM.

Die van ons stapt goed, galoppeert groot, maar draaft voor geen meter. :P Ik vind het wel een veel mooier veulen dan bijvoorbeeld onze Henkie. Maar die draaft met meer veer. Voor mij maakt het niet uit, ik vind Z prima en dat lukt nog met een ezel.

c_alsemgeest

Berichten: 20732
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 16:50

Ik denk dat MisterA gewoon heel goed maar de gangen van de nakomelingen kijkt en dan kan je bijna niet anders dan niet altijd in jubel stemming zijn.
Er is altijd wel een gang niet voldoende.

Alleen bij sterk bewegende merries niet.

s0173957

Berichten: 5400
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 17:23

Ik vind dat je dat pas kan zeggen vanaf het moment dat er wat nakomelingen in de sport lopen eigenlijk...

_Lorette_

Berichten: 12121
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 18:05

Ik ben ook benieuwd hoe ze het uiteindelijk gaan doen en welke nakomelingen dan echt gaan opvallen.

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 19:52

c_alsemgeest schreef:
Ik denk dat MisterA gewoon heel goed maar de gangen van de nakomelingen kijkt en dan kan je bijna niet anders dan niet altijd in jubel stemming zijn.
Er is altijd wel een gang niet voldoende.

Alleen bij sterk bewegende merries niet.

Ik zie bij bepaalde hengsten wel een jubelstemming, vooral van de nationale juryleden en degenen die hem op het podium hebben gehesen. Hij doet me denken aan het paard uit van het schaakspel. ;) Natuurlijk moet je afwachten tot de nakomelingen in de sport presteren. Voorlopig ga ik nog uit van wat een hengst zelf laat zien. En soms valt dat niet mee. Hij is zwart, dat wel....

_Lorette_

Berichten: 12121
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 21:13

Dan was mijn conclusie correct, toch? Ik bedoelde er verder niets raars mee. Alleen maar goed om kritisch te zijn. Ik vind het ook fijn om rood te overwegen als iedereen groen zegt.

Elisa2

Berichten: 37746
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 12:29

Ik vind Jameson wel een fijne hengst, zeker onder de gastruiter op de Pavo cup maakte hij indruk op me omdat ie toen ook fors beter begon te lopen. (meer op lengte, meer souplesse)

Tja Ferro bloed heeft nooit een super draf gehad maar wel veel schakelvermogen en een goed achterbeen. Inderdaad mist de souplesse nog weleens en zullen er zeker nog wel meer puntjes zijn. Ook hier is het uiteindelijk het belangrijkste hoe hij fokt, hoewel ik wel wat veulens heb gezien zie ik ze liever als ze 2/3 zijn op de keuringen en later in de sport inderdaad. Sommige paarden komen pas tot hun recht bij verzameling.Ik ben benieuwd in ieder geval.

s0173957

Berichten: 5400
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 16:57

Ik heb in de week toch een filmpje zien passeren van Jameson met wat pasjes passage... zag er best goed uit!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15941
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 22:39

s0173957 schreef:
Ik heb in de week toch een filmpje zien passeren van Jameson met wat pasjes passage... zag er best goed uit!

Dat heb ik een tijdje terug in real life gezien van Le Formidable en dat was ook impressive.

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 18:01

Hoi allemaal! Ik lees al een tijdje mee, ben echt een leek op het fokkerijgebied, maar begin door jullie steeds wat meer te leren :) Dit jaar wil ik mijn eerste veulen fokken met mijn lichte tour merrie die dit jaar 16 jaar wordt. Ik kijk geen verrichtingsonderzoeken o.i.d. dus ik heb geen idee wat er beschikbaar is en wat een goede match zal zijn. Ik zal vooral mee blijven lezen omdat ik zelf niet zoveel kennis van zaken heb :')

Nu heb ik natuurlijk een vraagje. Mijn merrie is nog geen ster, is als 3-jarige opgenomen in het stamboek (was te jeugdig en kreeg toen 65 punten). Nu heeft ze ook het Sport(dr) predicaat. Is het de moeite om haar nog een keer voor te stellen voor hopelijk het ster predicaat?

En vinden jullie het leuk om mee te denken in hengstenkeuze? Heb al wel contact gehad met een dekstation en daar raadde ze ook de hengst aan die ik zelf ook bovenaan m'n lijstje had. Maar input is natuurlijk altijd leuk :P

Suzanne F.

Berichten: 49495
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 18:46

josje4 schreef:
Hoi allemaal! Ik lees al een tijdje mee, ben echt een leek op het fokkerijgebied, maar begin door jullie steeds wat meer te leren :) Dit jaar wil ik mijn eerste veulen fokken met mijn lichte tour merrie die dit jaar 16 jaar wordt. Ik kijk geen verrichtingsonderzoeken o.i.d. dus ik heb geen idee wat er beschikbaar is en wat een goede match zal zijn. Ik zal vooral mee blijven lezen omdat ik zelf niet zoveel kennis van zaken heb :')

Nu heb ik natuurlijk een vraagje. Mijn merrie is nog geen ster, is als 3-jarige opgenomen in het stamboek (was te jeugdig en kreeg toen 65 punten). Nu heeft ze ook het Sport(dr) predicaat. Is het de moeite om haar nog een keer voor te stellen voor hopelijk het ster predicaat?

En vinden jullie het leuk om mee te denken in hengstenkeuze? Heb al wel contact gehad met een dekstation en daar raadde ze ook de hengst aan die ik zelf ook bovenaan m'n lijstje had. Maar input is natuurlijk altijd leuk :P


Jazeker heeft dat nut. Vaak worden merries die goed presteren in de sport op latere leeftijd vrij makkelijk ster.
Heb je een standfoto en/of filmpje van je merrie? Wat zijn haar sterke en zwakke punten?

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:13

@Suzzane F.

Dank je, dan ga ik mij daar eens in verdiepen hoe ik dat moet regelen.

Meeste recente standfoto (iets te zwaar):
Afbeelding

Van 2018:
Afbeelding

Paard heeft het beste karakter wat er is. Super werkwillig, braaf en kan goed verzamelen.
Ik wil graag meer elasticiteit en een vlugger achterbeen. Draf en galop moeten bij de hengst uitblinken. Ik fok het veulen voor mijzelf, met oog ook op de sport. Belangrijkste is dat het karakter betrouwbaar is, maat is ook belangrijk.

Kort filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=swj5h9JBkyE

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /baie-rose

Hindo2
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 20:45

Je zou haar ook voor thuiskeuring aan kunnen bieden. Heb ik ook gedaan met een merrie met sport en doc predikaat die als jong paard 65 kreeg op exterieur. Is toen tijdens de thuiskeuring opgewaardeerd naar 70 punten en dus ster.
Op advies van de keurmeester toen ook dat zelfde jaar naar de centrale keuring gegaan en uiteindelijk met een elite merrie naar huis gegaan.

Suzanne F.

Berichten: 49495
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:10

Oeh wat een leuk dier! Prachtige merrie zeg. En wat mooi gefokt ook. Ik ben fan van vele hengsten in haar pedigree. Is een hengst als Indian Rock niet wat voor haar? Of misschien Imposantos?

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 23:28

Ik heb 4x Jameson staan, 2 zelf gefokt, 1 aangekocht en 1 van een klant. Ik kan niets anders zeggen dat ik ze alle 4 extra goed vind. In beweging, maar ook het karakter is zo super makkelijk. Ze zijn net jaarling geworden, dus afwachten wat het uiteindelijk wordt..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15941
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 05:36

Hindo2 schreef:
Je zou haar ook voor thuiskeuring aan kunnen bieden. Heb ik ook gedaan met een merrie met sport en doc predikaat die als jong paard 65 kreeg op exterieur. Is toen tijdens de thuiskeuring opgewaardeerd naar 70 punten en dus ster.
Op advies van de keurmeester toen ook dat zelfde jaar naar de centrale keuring gegaan en uiteindelijk met een elite merrie naar huis gegaan.

Dat is voor deze merrie ook wel het beste traject denk ik. Wel zorgen dat ze tot de thuiskeuring getraind blijft zodat ze mooi in conditie is.

Qua hengstenkeuze zou ik met Gribaldi en Kennedy voor een brave kiezen. Ze mag wel wat meer souplesse en beweging hebben. For Ferrero zou goed passen.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 16:47

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 16:57

Nobel01 schreef:
Ik ben al een tijdje aan het volgen, en willen komend seizoen onze merrie laten dekken.
We zoeken een hengst met maat, liefst zwart, of bijzonder kleurtje, dressuur gefokt, en koel karakter.
Ook één die meer kan sluiten, en ruimte in het voorbeen.

Suggesties zijn welkom.
Het gaat om een 5.5 jarige merrie, afstamming Goedhart X Cocktail's Whinny, 1.70m, kleur Smokey Black.

Ze heeft al eerder een prachtig Palomino hengstveulen gehad van Edmundo, helaas overleden.

Het veulen is voor eigen gebruik.
[ [url=m/v7TJtT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ot7Vxf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je kunt misschien hier een topic aanmaken/ advies vragen ..
[EHK] Exterieur en Hengstenkeuze

carola

Berichten: 8696
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:15

Ik denk dat het voor iedereen het fijnste is inderdaad om voor individuele merries gewoon een eigen topic aan te maken bij EHK. Als we dat in dit topic gaan doen word het al snel onoverzichtelijk en een chaos.

Josje; ik zou haar zeker nog een keer aanbieden. Succes!

Morgen gaat Exloo toch gewoon door? Gaan jullie weer kijken via de livestream?
Vorige keer vond ik Jameson enorm tegen vallen daar, vooral de stap was waardeloos. Qua karakter weet ik niet of ik zo fan ben fan Jameson. Hij kan natuurlijk waanzinnig draven en galopperen, maar karakter, stap en ook zijn ruglijn daar kun je wel wat bedenkingen bij hebben. Er zijn ook bijna geen standfoto's van hem te vinden zónder zadel ofzo op, alleen op de KWPN site.

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:51

Thuiskeuring ga ik haar zeker voor aanbieden, denk alleen wel pas als ze drachtig is. Want als ze gust blijft, is het voor mij geen toegevoegde waarde om het te doen.

Indian Rock valt voor mij af, dacht dat die WFFS drager is? Ben verder ook geen fan van Apache, die heb ik te vaak gek zien doen op concours dat ik daar, en van z'n nakomelingen, af blijf. Al was het wel een hele gave hengst.

janderegelaa, grappig dat je For Ferrero zegt. Had ik nog helemaal niet over nagedacht. Een viendin heeft afgelopen jaar een veulen van For Ferrero gehad. Die is wel heel knap geworden!

Jameson zie ik heel veel voorbij komen en staat ook wel op m'n lijstje, alleen niet volledig overtuigd.

@Carola, is de livestream via clipmyhorse of KWPN? Wil het namelijk ook een beetje gaan volgen om meer inzicht te krijgen :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15941
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:33

josje4 schreef:
Thuiskeuring ga ik haar zeker voor aanbieden, denk alleen wel pas als ze drachtig is. Want als ze gust blijft, is het voor mij geen toegevoegde waarde om het te doen.

Indian Rock valt voor mij af, dacht dat die WFFS drager is? Ben verder ook geen fan van Apache, die heb ik te vaak gek zien doen op concours dat ik daar, en van z'n nakomelingen, af blijf. Al was het wel een hele gave hengst.

janderegelaa, grappig dat je For Ferrero zegt. Had ik nog helemaal niet over nagedacht. Een viendin heeft afgelopen jaar een veulen van For Ferrero gehad. Die is wel heel knap geworden!

Jameson zie ik heel veel voorbij komen en staat ook wel op m'n lijstje, alleen niet volledig overtuigd.

@Carola, is de livestream via clipmyhorse of KWPN? Wil het namelijk ook een beetje gaan volgen om meer inzicht te krijgen :D

Dit waren de mijne. En ook heel knap.


Afbeelding

Afbeelding

carola

Berichten: 8696
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:59

josje; het is via kwpn.tv te volgen, volgens mij ook toegankelijk als je geen lid bent.

AM_Horses

Berichten: 2650
Geregistreerd: 10-05-16

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:37

Volgen jullie exloo vandaag?
Ik probeer tussendoor even te kijken

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:05

Ik heb hem op mijn tweede scherm aanstaan.

Jameson 7 voor die stap... mij ben je kwijt. :n