Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
s0173957

Berichten: 5397
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 21:33

Dat achterbeen... van zo'n spronggewrichten krijg ik de kriebels.
Moet bv eens kijken naar de drafvolte 8m. Das gewoon nie zuiver in het achterbeen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 23:47

s0173957 schreef:
Dat achterbeen... van zo'n spronggewrichten krijg ik de kriebels.
Moet bv eens kijken naar de drafvolte 8m. Das gewoon nie zuiver in het achterbeen.

Volgens mij waren die sprongen ook de reden dat het KWPN m afwees.

s0173957

Berichten: 5397
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 08:08

janderegelaa schreef:
s0173957 schreef:
Dat achterbeen... van zo'n spronggewrichten krijg ik de kriebels.
Moet bv eens kijken naar de drafvolte 8m. Das gewoon nie zuiver in het achterbeen.

Volgens mij waren die sprongen ook de reden dat het KWPN m afwees.


Om hem daarna als 5jarige te bejubelen op hun HK... beetje hypocriet vond ik dat.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 08:17

Oh absoluut!

De vraag is waar je als stamboek heen wilt. Ga je voor de sport of ga je voor supergezond.

Elisa2

Berichten: 37537
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 09:33

JeanneV schreef:
Elisa2 schreef:
Die kon ook niet voor niks geen GP lopen natuurlijk...een scherp randje voor de topsport is wel nodig, maar het moet niet over het randje zijn.

Don Tango gaat ook nooit gp lopen... en dat is bij wel meer hengsten met een uitgesproken lastig karakter... Vivaldi + zonen geven tenminste nog paarden met de goede inzet en zo nu en dan ook de talenten voor de gp.


Het belangrijkste is ook wat ze fokken, goed werkwillig karakter werkt toch het prettigste.

Ja op de spronggewrichten heeft het kwpn hem laten staan, kritisch zijn op het fundament is en blijft imo wel belangrijk.

Ik vind Just Wimphof niet zo'n geweldig achterbeen hebben, maar hij lijkt wel bewerkbaar te zijn en dat door te fokken. Het Donnerhall bloed geeft over het algemeen GP paarden dus dat deze dat ook gaat lopen zou mij niet verbazen.

_Lorette_

Berichten: 12113
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 17:11

Wij hebben een Gelders veulen uitgezocht als gezelschap voor ons merrieveulen. Lekkere merrie met scheut tuigbloed en het blije veulen had alleen maar de staart erop en galoppeerde bijna alleen overkruist. We hadden bijna een normale/commerciƫle gekocht op de veiling en dan nog voor minder geld ook, maar hier werden we ineens heel gelukkig van. Denk wat nostalgische gevoelens hier en daar. 'Een echt Hulsbergen paard', zei mijn moeder. Dat was hier in Hattem een begrip. Maar goed, dit veulen is GP en geen DP, dus ik moet me hier beperken tot de Jameson.

parnassia
Berichten: 832
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 18:05

Wat betreft de discussie gezondheid/Jovian etc. KWPN kan het idd niet maken om dat goed te keuren.

Wel bejubelen, want idd, de jonge spectaculaire paarden brengen voor de handel/dekdienst altijd nog het meeste op... dat de gemiddelde leeftijd dan lager blijft, is minder problematisch schijnbaar

koend
Berichten: 1263
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:59

Kjento wereldkampioen bij de zesjarigen.
Wel sterk, als je in aanmerking neemt hoe druk hij het heeft met dekken. In het kwpn werden dit jaar al 290 veulens van hem ingeschreven.

Toch vond ik hem niet zo vaak in de hengsten adviezen die hier op bokt gegeven werden. Wegens te populair?

Suzanne F.

Berichten: 49368
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 10:03

Ik heb hem toch vaak voorbij zien komen hoor. Geweldig paard. Is altijd afwachten hoe jonge getalenteerde hengsten fokken maar zelf is het een heel goed paard. Als 3 jarige al.

_Lorette_

Berichten: 12113
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 10:07

En als je al een flinke scheut Jazz of Ferro/Negro in je merrie hebt...

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:16

koend schreef:
Kjento wereldkampioen bij de zesjarigen.
Wel sterk, als je in aanmerking neemt hoe druk hij het heeft met dekken. In het kwpn werden dit jaar al 290 veulens van hem ingeschreven.

Toch vond ik hem niet zo vaak in de hengsten adviezen die hier op bokt gegeven werden. Wegens te populair?

Nee, daarvoor zijn wel andere redenen te bedenken.
De adviezen op bokt vind ik sowieso niet goed onderbouwd, soms ronduit slecht. Vaak worden hengsten genoemd die zich nergens mee onderscheiden , een bedenkelijke reputatie hebben wat betreft karakter en /of fokwaarden.
Populair is zeker niet altijd een positieve eigenschap. Echter, die populariteit heeft een hengst wel ergens aan te danken. En vrijwel altijd omdat hij uitblinkt in meerdere eigenschappen.
Kjento is hier misschien weinig genoemd maar de fokkers kennen hem echt wel. Ik denk dat van hem de meeste veulens zijn geregistreerd, voor het tweede jaar al.

Elisa2

Berichten: 37537
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:36

Kjento fokt ook fijne veulens! daar zit soms ook wel verschil in hoe een hengst is en hoe hij fokt. Dat is altijd maar afwachten. Maar inderdaad wel veel gebruikt bloed voert hij.

Lorette: een GP kan toch ook een goed dressuurpaard zijn/ worden? Jaren geleden vond ik vaak meer bewegingskwaliteit en dan met name in het achterbeen zitten bij de GP dan bij de DP. Een goed paard is een goed paard, ongeacht het labeltje. Gefeliciteerd met de aankoop.

_Lorette_

Berichten: 12113
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:42

Ik vind de Kjento veulens heel positief opvallen. Heb er helaas geen merrie voor.

@Elisa: Zeker! Het is een Henkie x keur v. Ahoy x ster v. Nando en ik hoop dat het een fijn rijpaard gaat worden. Maar als je echt voor het Gelderse type fokt, dan past het net niet in dit 'dressuurfokkerij' topic. En wij kunnen er voorlopig toch niets mee, buiten lekker opfokken.

Elisa2

Berichten: 37537
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:04

Leuk, mooi gefokt en volgens mij genoeg bewegingspotentieel! Ja ik snap wat je bedoelt maar denk dat men juist beter af zo zijn met minder hokjes denken.

karinna
Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:02

Citaat:
@Elisa: Zeker! Het is een Henkie x keur v. Ahoy x ster v. Nando en ik hoop dat het een fijn rijpaard gaat worden. Maar als je echt voor het Gelderse type fokt, dan past het net niet in dit 'dressuurfokkerij' topic. En wij kunnen er voorlopig toch niets mee, buiten lekker opfokken.

Leuk ik vind het wel een interessante afstamming hoor. Hou wel van gelders.

Rex_Rolfo

Berichten: 5385
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:28

Heb je een foto _Lorette_? Nu zijn we natuurlijk nieuwsgierig naar jullie nieuwe aanwinst :)

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:31

Wie kan me vertellen hoe lang het ong duurt tot je het paspoort thuisgestuurd krijgt nadat het veulen gechipt is ?

_Lorette_

Berichten: 12113
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:49

Bij mij zeiden ze 7 weken. Ze is ongeveer 3 weken geleden gechipt, dus we moeten nog even afwachten.

Afbeelding
Dit is de Henkie. Ingezoomde telefoonfoto's...

Rex_Rolfo

Berichten: 5385
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:53

Haha, aan pit geen gebrek. Lekker ding hoor *D

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:07

_Lorette_ schreef:
Bij mij zeiden ze 7 weken. Ze is ongeveer 3 weken geleden gechipt, dus we moeten nog even afwachten.

[ [url=m/pb69dI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is de Henkie. Ingezoomde telefoonfoto's...

Lijkt helemaal geen verkeerd veulen ! +:)+
Gefeliciteerd !

corinadrenth

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:18

KahluaB schreef:
Wie kan me vertellen hoe lang het ong duurt tot je het paspoort thuisgestuurd krijgt nadat het veulen gechipt is ?


ik wacht ook al 7 weken op het paspoort.

Suzanne F.

Berichten: 49368
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:58

Lijkt me best een ruig dier hoor!

Sannum

Berichten: 1330
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 20:11

Voor de fokkers uit de Achterhoek... de chipper heeft een ongelukje gehad, daardoor heeft alles vertraging opgelopen. Ik heb gebeld omdat er 2 veulens 5 maand oud zijn en verkocht. Ze hebben toen het paspoort vast opgestuurd, het stamboom papier wordt later nagestuurd. De getrokken manen waren nog niet binnen en daar wachten ze dus op om eerst DNA onderzoek te doen.

Er is nu ook een chipper uit een andere regio aan het bijspringen hier in de regio.

karinna
Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 21:35

KahluaB schreef:
Wie kan me vertellen hoe lang het ong duurt tot je het paspoort thuisgestuurd krijgt nadat het veulen gechipt is ?

Ik kreeg te horen 4-6 weken

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 22:00

Leuk lorette! Ik heb een Las Vegas hengst gekocht uit de volle zus van haar moeder. Las Vegas x Ahoy Afbeelding