Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 09:53

denisesilver schreef:
Sorry dat ik hier zo binnen kom vallen. Waarschijnlijk is het hier al eerder aan bod gekomen, maar kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen hoe het zit met de betrouwbaarheid van de D-OC testen? Hangt de betrouwbaarheid af aan wat er bekend is van nafok van de moeder en gaat die betrouwbaarheid omhoog als hier meer bekend over is? Of slaat het echt terug op de vader?


Hoe meer er bekend is over directe familieleden, hoe betrouwbaarder de uitslag is. Zo werkt statistiek. Het gaat dan om de vader, de moeder en de (half)zussen en -broers. Aangezien de vader naar alle waarschijnlijkheid veel nakomelingen heeft (verschilt natuurlijk per hengst) is de betrouwbaarheid van wat hij vererft groter dan die van de moeder.

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:40

Hoe is jullie ervaring met kinderen/kleinkinderen van Ampere?

truitje

Berichten: 573
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Amstelveen

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:17

Ampere geeft wisselende karakters. Wanneer het wordt gecombineerd met vrij of Duits bloed, zit je vaak wel goed. Soms maaien ze en staan ze wat Frans op de voorbenen. Verder wel vaak knappe paarden met mooie hoofden, uitstraling, front en bot. Ze zijn wel vaak wat kort in de rug, maar als ze een langgelijnde moeder hebben hoeft dit natuurlijk niet doorgegeven te worden.

PerleB
Berichten: 341
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 13:52

Ik heb enkele dagen geleden de veiling gevolgd van Veiling Dronten ism Starsale auctions. Was echt mega interessant om te zien.

Veulen van Daily Diamond werd verkocht voor ruim €10.000. Eentje met veel uitstraling en lichtvoetigheid. Ook de veulens van Jameson deden het goed.

Ik vind dat je door zo'n veulenveilingen te volgen best wel meer te weten komt over welke hengsten goed in de markt liggen.

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:01

Een te groot deel ging weg onder de 5k. Voor geselecteerde veulens die professioneel worden gepresenteerd had ik meer verwacht. Teleurstellend voor de eigenaren.

PerleB
Berichten: 341
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:17

_Lorette_ schreef:
Een te groot deel ging weg onder de 5k. Voor geselecteerde veulens die professioneel worden gepresenteerd had ik meer verwacht. Teleurstellend voor de eigenaren.



Daar volg ik je ook in. Veulens van best goede stammen werden idd voor weinig verkocht. Is de eerste keer dat ik zo'n veiling gevolgd heb dus ik heb verder geen idee aan welke prijzen ze normaal komen.
Maar het is toch ook zo dat de eigenaar kan beslissen om ze alsnog niet te verkopen?

_Roxanne

Berichten: 1063
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:29

PerleB schreef:
Maar het is toch ook zo dat de eigenaar kan beslissen om ze alsnog niet te verkopen?


Nope. Indien een laatprijs besproken is dan wordt het veulen inderdaad niet verkocht wanneer de laatprijs niet wordt gehaald. Wij verkopen volgende week voor de tweede keer een veulen via Borculo en dit keer konden we een laatprijs aangeven, de vorige keer niet.

Indien je geen laatprijs kunt aangeven of zelf meebiedt om een bepaalde prijs te krijgen bestaat de kans natuurlijk dat je je veulen zelf terugkoopt en dat moet je ook maar willen. Je zit dan alsnog met veilingkosten én je hebt alsnog een veulen.

Wij hebben op een andere veiling dus eens een veulen verkocht voor een stuk minder dan gehoopt. Maarja, of we er bij verkoop aan huis meer voor zouden krijgen is maar de vraag. En niet verkopen betekent 3 jaar naar de opfok brengen en dat is ook niet onze intentie.

PerleB
Berichten: 341
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:38

_Roxanne schreef:
PerleB schreef:
Maar het is toch ook zo dat de eigenaar kan beslissen om ze alsnog niet te verkopen?


Nope. Indien een laatprijs besproken is dan wordt het veulen inderdaad niet verkocht wanneer de laatprijs niet wordt gehaald. Wij verkopen volgende week voor de tweede keer een veulen via Borculo en dit keer konden we een laatprijs aangeven, de vorige keer niet.

Indien je geen laatprijs kunt aangeven of zelf meebiedt om een bepaalde prijs te krijgen bestaat de kans natuurlijk dat je je veulen zelf terugkoopt en dat moet je ook maar willen. Je zit dan alsnog met veilingkosten én je hebt alsnog een veulen.

Wij hebben op een andere veiling dus eens een veulen verkocht voor een stuk minder dan gehoopt. Maarja, of we er bij verkoop aan huis meer voor zouden krijgen is maar de vraag. En niet verkopen betekent 3 jaar naar de opfok brengen en dat is ook niet onze intentie.


Oh oke!
Ik dacht dat omdat ik ooit eens real life een veiling heb gezien waarbij een paard dat ik kende verkocht werd. Paard werd toen voor een behoorlijk bedrag geveild en ik wenste de eigenaar proficiat en een 'wat goed dat ze verkocht is' maar die zei 'nee hoor, ze gaat niet weg. Dat is te weinig'. Daarom dacht ik dus dat je alsnog kan beslissen ze niet verkopen.

Nog nooit gehoord van de laatprijs, interessant om te weten! Ik zag in de veiling wel dat het startbedrag steeds 25OO was, is dat dan door de eigenaar beslist of door de organisatie?

_Roxanne

Berichten: 1063
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 14:48

PerleB schreef:
Oh oke!
Ik dacht dat omdat ik ooit eens real life een veiling heb gezien waarbij een paard dat ik kende verkocht werd. Paard werd toen voor een behoorlijk bedrag geveild en ik wenste de eigenaar proficiat en een 'wat goed dat ze verkocht is' maar die zei 'nee hoor, ze gaat niet weg. Dat is te weinig'. Daarom dacht ik dus dat je alsnog kan beslissen ze niet verkopen.

Nog nooit gehoord van de laatprijs, interessant om te weten! Ik zag in de veiling wel dat het startbedrag steeds 25OO was, is dat dan door de eigenaar beslist of door de organisatie?


Startbedrag is door de organisatie bepaald.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 15:51

truitje schreef:
Ampere geeft wisselende karakters. Wanneer het wordt gecombineerd met vrij of Duits bloed, zit je vaak wel goed. Soms maaien ze en staan ze wat Frans op de voorbenen. Verder wel vaak knappe paarden met mooie hoofden, uitstraling, front en bot. Ze zijn wel vaak wat kort in de rug, maar als ze een langgelijnde moeder hebben hoeft dit natuurlijk niet doorgegeven te worden.

Ik heb 2 Ampere merries gehad en herken dit verhaal niet.
Beide een heel fijn karakter, wel sensibel onder het zadel.
Qua exterieur waren ze heel verschillend, maar zeker niet kort in de rug, wel iets week.
Ampere vererft eerder toontredend dan Frans (87)

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:49

Ik heb een merrie uit een ampere moeder. Ik ken geen liever paard dan deze. Ben echt verliefd geworden op haar karakter ondanks dat ze pas 2 is. Ze heeft Just wimphof als vader. Afbeelding haar half zusje uit dezelfde merrie die nu 4 is, is wat heter. Maar verder erg lief. En is van een oudere dame die haar zelf ook rijd.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 15:11

Ik was even onstipt hier..

Ik heb Negro dit jaar gebruikt bij onze Don Frederico merrie. Erg lang gelijnd, hoogbenige merrie, die wel wat meer front en body kan hebben. Dit jaar een Totilas van gehad, die is goed gelukt.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 15:17

Van de week was de draagmerrie helaas niet meer drachtig van Vitalis ;( Ze was 2x netjes drachtig gescand, geen stress of ziekte gehad. Best balen!

Verwacht nu in totaal 10 veulens..

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 15:45

Dat is erg jammer, Vulina.

Wij durven niet meer te scannen. Ga er eigenlijk vanuit dat ze niet meer drachtig is.

s0173957

Berichten: 5398
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:00

Dan zou ik toch nog maar eens scannen :P

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:40

Vulina schreef:
Van de week was de draagmerrie helaas niet meer drachtig van Vitalis ;( Ze was 2x netjes drachtig gescand, geen stress of ziekte gehad. Best balen!

Verwacht nu in totaal 10 veulens..


Dat is balen! -O-

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 08:54

Balen vulina

CharmFaith

Berichten: 894
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Castricum

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:50

Dat is ontzettend balen zeg vulina !.....

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:03

Ja best wel ;( Maar ik kan er niks meer aan doen helaas. Ik vind het altijd zo lastig omdat je niet waaróm. Ze is in goede conditie, staat 24/7 buiten met vrienden, geen stress, geen ziekte.
Veearts zei nog; wie weet is er bv een luchtballon over gekomen zonder dat je het weet. Voor volgend jaar eerst de baarmoeder testen of die stevig en gezond genoeg is een embryo te kunnen dragen..

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:53

Vulina schreef:
Ja best wel ;( Maar ik kan er niks meer aan doen helaas. Ik vind het altijd zo lastig omdat je niet waaróm. Ze is in goede conditie, staat 24/7 buiten met vrienden, geen stress, geen ziekte.
Veearts zei nog; wie weet is er bv een luchtballon over gekomen zonder dat je het weet. Voor volgend jaar eerst de baarmoeder testen of die stevig en gezond genoeg is een embryo te kunnen dragen..
Altijd jammer.
:(
Wanneer gaan jullie altijd voor de laatste dracht controle? 3,4 maand?

Ti_Amo

Berichten: 941
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:55

Hallo medebokkers,

Ik denk ik parkeer mijn vraag even hier, ik laat a.s. vrijdag een merrie keuren en als ze goed is komt ze naar mij.

Dan wil ik met haar naar de keuring en de wedstrijdsport in, misschien ooit een veulen maar staat niet bovenaan mijn lijstje..

Nu is het zo dat er 2x Ferro op het papier staat. Kan dit kwaad?
Afbeelding

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 14:02

gefeliciteerd met je aanwinst! Dat heeft iedereen met een Franklin nakomeling, ik heb er een met 3 x ferro.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 14:37

Wat balen zeg Vulina -O- Soms heb je ook gewoon een flinke dosis geluk nodig denk ik.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:54

2x Ferro vind ik eigenlijk alleen maar een plus, indien niet TE dichtbij....

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 17:14