Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 23:39

PerleB schreef:
Oke, dat is goed nieuws! Vind hem wel erg aansprekend!

Wat voor veulens geeft hij qua fundament en karakter?


Onze Negro heeft een topkarakter en geeft dat ook door. Negro zelf kan ook nog wel eens een sensibel karakter gegen schijnt. Bovendien is de maat wel een punt van aandacht. Wij hebben hem op een Elegant merrie gebruikt en Floris heeft genoeg maat en bot. Bovendien heeft hij ook een hele gespierde achterhand, ook een Negro dingetje :)

Zou hem wel op een snittige merrie gebruiken die genoeg maat heeft en geeft.

PerleB
Berichten: 341
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:24

KahluaB schreef:
PerleB schreef:
Weten jullie eigenlijk of Negro nog dekt?

Hij is ondertussen (volgens mij) al 20 maar staat nog tussen de hengsten van Van Olst :)

Negro is 25 !



Ja zag het ook net! Nog ouder dan ik dacht hehe :+



SophievdV schreef:
PerleB schreef:
Oke, dat is goed nieuws! Vind hem wel erg aansprekend!

Wat voor veulens geeft hij qua fundament en karakter?


Onze Negro heeft een topkarakter en geeft dat ook door. Negro zelf kan ook nog wel eens een sensibel karakter gegen schijnt. Bovendien is de maat wel een punt van aandacht. Wij hebben hem op een Elegant merrie gebruikt en Floris heeft genoeg maat en bot. Bovendien heeft hij ook een hele gespierde achterhand, ook een Negro dingetje :)

Zou hem wel op een snittige merrie gebruiken die genoeg maat heeft en geeft.



Hoe bedoel je precies dat de maat een aandachtspuntje is? Geeft hij juist klein of groot?
Het woord snittig ken ik niet, wat is dat? :+

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:26

Hij fokt over het algemeen klein dus daarom zegt Sophie dat je een merrie moet gebruiken die genoeg maat heeft. Snittig wil zeggen een chique opdruk. Een wat bloederige merrie dus. Geen zware merrie maar eentje die chique genoeg is.

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:03

Sluit ik me bij aan. Maar ik heb zelf een grote voorkeur voor Negro bloed. Het overgrote deel van de paarden dat ik heb gereden was een zoon/dochter of kleinzoon/kleindochter van Negro. Meestal gecombineerd met Jazz.

Umeo
Berichten: 2245
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:00

In combinatie met een Jazz merrie/bloed lijkt me dat ook wel te werken! :j

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:10

Ik vind Ferro bloed gewoon amazing, mede daarom hebben we toen voor Negro gekozen. En omdat hij terug gaat op een Gelderse merrielijn.

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:16

Klopt het dat Negro's zich vaak opwaarderen in het werk en meer laatbloeiers zijn?
Die indruk krijg ik namelijk wel maar heb er zelf geen ervaring mee.
Niet zo spectaculair als ze jong zijn maar een achterbeen dat erg functioneel is en ze dus met meer kracht snel aparter worden?
Ik merk dat ik ze in ieder geval erg aansprekend vind :)

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:28

Ik denk dat ze als jong paard soms een tikkeltje klassiek aandoen, maar Negro stempelt wel heel positief op de kwaliteit van de galop.

Esplendido
Berichten: 3140
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:37

MariekeS_ schreef:
Klopt het dat Negro's zich vaak opwaarderen in het werk en meer laatbloeiers zijn?
Die indruk krijg ik namelijk wel maar heb er zelf geen ervaring mee.
Niet zo spectaculair als ze jong zijn maar een achterbeen dat erg functioneel is en ze dus met meer kracht snel aparter worden?
Ik merk dat ik ze in ieder geval erg aansprekend vind :)


Dat is wel mijn ervaring met de nakomelingen van Negro.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 15:19

MariekeS_ schreef:
Klopt het dat Negro's zich vaak opwaarderen in het werk en meer laatbloeiers zijn?
Die indruk krijg ik namelijk wel maar heb er zelf geen ervaring mee.
Niet zo spectaculair als ze jong zijn maar een achterbeen dat erg functioneel is en ze dus met meer kracht snel aparter worden?
Ik merk dat ik ze in ieder geval erg aansprekend vind :)


Dit klopt. Ze zijn vaak heel correct maar niet bijzonder spectaculair als jong paard. Niet iedereen kan dat waarderen, zeker binnen de huidige fokkerij niet. Als je meer geduld hebt dan komen ze naar je toe naarmate ze ouder worden.

mavantos

Berichten: 3623
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:01

Mijn Negro x Lord Sinclair was niet zo groot qua stokmaat, maar werd wel tweede op de voorselectie van de Pavo Cup met 83 punten als vierjarige. Super fijn karakter, heel werkwillig en mooi front.

parnassia
Berichten: 833
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 23:58

Negro x Lord Sinclair klinkt ook als goede combi, net als Negro/Jazz Negro/LL

Hij heeft iets korte voorpootjes, vererft dit ook door. Zelf vind ik dat niet erg, want hij kan daar goed mee afdrukken en geeft ook een mooi front mee. Tevens is t draven van jonge Negro's vaak ietsje snel en kort.

Ze hebben vaak heel veel kwaliteit voor t grote werk, juist om bovenstaande eigenschappen. Maar er zijn heel wat jaren (geweest????) dat bovenstaande juist niet als positief beoordeeld werd bij oa keuringen.

s0173957

Berichten: 5398
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:24

parnassia schreef:
Maar er zijn heel wat jaren (geweest????) dat bovenstaande juist niet als positief beoordeeld werd bij oa keuringen.


Wie kijkt er dan ook naar keuringen...
Als ze het in de sport doen mogen ze van mij best korte pootjes hebben hoor.

eike
Berichten: 352
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Sinaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:33

s0173957 schreef:
parnassia schreef:
Maar er zijn heel wat jaren (geweest????) dat bovenstaande juist niet als positief beoordeeld werd bij oa keuringen.


Wie kijkt er dan ook naar keuringen...
Als ze het in de sport doen mogen ze van mij best korte pootjes hebben hoor.


:+ korte pootjes :+

PerleB
Berichten: 341
Geregistreerd: 15-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:26

Negro klinkt wel als een heel fijn paard!

Zou de combi Secret x Negro ook werken?

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:45

Dat zou weleens een hele mooie combinatie kunnen zijn denk ik, het langgelijnde van Secret + de souplesse en het achterbeen van Negro. Met lijnenteelt op Ferro.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:49

Ik wil mijn De Niro x LL x Negro graag nog met Secret dekken. Belangrijkste aandachtspunten zijn naar mijn idee dat het niet fijner en kleiner hoeft en ik hoop dat Secret ook een stukje lossigheid kan toevoegen. Ze kan wel heel goed en makkelijk galopperen, daar wil ik zeker niet op inleveren.

https://imagizer.imageshack.com/img922/9587/gK4DZa.png

https://imagizer.imageshack.com/img924/2916/XgHXR7.png

Vind het zo op de foto iets meevallen maar ze is wel echt klein en met name in het beenwerk erg 'fijn'.

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:56

Onze merrie is hartstikke pril drachtig. Eerste en laatste kans met schone baarmoeder. Gelukkig meteen raak, maar nu staat ze sinds vanochtend met een uierontsteking. Ook niet dragend heeft ze behoorlijke spenen/uier en ik moet daarom elke dag even schoonmaken met een babydoekje. Ik was er dus snel bij, maar dan nog... Ze voelt zich niet zo lekker en er zit een wagonlading aan spuiten in, dus ik durf nu al helemaal niet meer te hopen op een kloppend hartje. -O- Het zit ons niet helemaal mee, maar dat is grotendeels eigen schuld. De dierenarts wreef het er nog even lekker in. :+

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:45

Evengoed wel heel erg balen zeg Lorette :(:)

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:33

Waarom eigen schuld? balen zeg..kan het komen door de hormonen? hopelijk behoudt ze devrucht.

Mooie merrie Laurie, als het fundament correct is zou ik het wel aan durven.

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:48

Het is echt een plaatje, Laurie!

We wilden geen vroeg veulen en zijn met de kennis van het verleden (laat begonnen maar meteen raak) bewust laat aan de slag gegaan. Helaas was de baarmoeder niet schoon. Als we nou eerder waren begonnen of op z'n minst eerst even een monster hadden genomen van het baarmoederslijm, dan had het niet afgehangen van één mogelijkheid helemaal aan het einde van het seizoen. We hebben ook vreselijk getwijfeld of wel op die ene poging moesten gokken. De dierenarts van vanochtend zei dat hij altijd begon bij de eerste hengstigheid. Maar we blijven erbij dat we liever geen veulen hebben dan een heel vroeg veulen. Ik vond het afgelopen winter niet grappig met alle nattigheid en zonder grote loopstal of overdekte paddock zie ik dat niet zitten met een veulen.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:55

Ah zo dat begrijp ik, nouja dan is het een prima keuze toch? hopelijk blijft ze gewoon drachtig. Denk dat jullie geluk hebben dat het in een keer raak was.

denisesilver

Berichten: 2939
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 11:22

Sorry dat ik hier zo binnen kom vallen. Waarschijnlijk is het hier al eerder aan bod gekomen, maar kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen hoe het zit met de betrouwbaarheid van de D-OC testen? Hangt de betrouwbaarheid af aan wat er bekend is van nafok van de moeder en gaat die betrouwbaarheid omhoog als hier meer bekend over is? Of slaat het echt terug op de vader?

s0173957

Berichten: 5398
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 11:48

Op beide.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 13:43

s0173957 schreef:
Op beide.

Maar meer op de vader omdat die veel meer nakomelingen heeft.