Wist alleen dat het paardje wat ik bereed een vele fijnere 'draf' had, dan alle andere die op de manege stonden, want enkel op hem kon ik doorzitten zonder in het zadel te stuiteren

Ik was 11 jaar, en wist echt nog niet veel.
Nu ben ik 49 en in de tussenliggende jaren met regelmaat op IJslanders gereden (ook in het buitenland) en echt mogen ervaren wat tölt en telgang is. Ook les daar in gehad toen ik eens een ijslander ging bijrijden, maar hem niet goed in de tölt kreeg.
Ik heb geen eigen ijslander (droom zal ook nooit uitkomen, want een echte goed gezonde ijslander is voor mij onbetaalbaar), maar heb sinds een jaar wel weer een lease-ijslander.
Een 5 ganger deze keer
30 jaar oud, oude rot in het vak, met voorkeur telgang.
Ai … toen wist weer wat naar mijn idee een klein onhandigheidje was aan die IJslanders … die gangen zijn echt toch wel een dingetje
Ik heb verder geen specifieke vragen hoor. Zou nodig eens met hem op les moeten, maar daar hebben we beiden niet zoveel zin in. We stappen voornamelijk ons rondje door het natuurgebied, genieten van het plenzen door de waterplas of staan wat te kijken naar de grazers in het gebied.
Af en toe vraag ik wat draf en tölt; dat laatste kan hij heel lekker in mijn ogen, maar het schijnt super lateraal te zijn volgens de andere ijslanderbezitters daar op stal. En paardlief zelf vindt dus de telgang leuker en dan lig ik al snel in een deuk op zijn rug omdat ik het dus juist 3x niets vind.
Oh en de galop … nou 5 passen vind hij nog wel leuk om te doen, dan gaat hij … juist maar weer in telgang
In ieder geval lach ik wat af als ik met hem op pad ben en ik hoop dan ook van harte dat het waar is, dat IJslanders lang gezond blijven en heel oud kunnen worden.