Voor mijn friese merrie (stb ster ; Anders 451xTsjerk 328) wil ik van het voorjaar een veulentje fokken, dus de zoektocht naar een goede match is begonnen! Ze heeft een paar jaar terug deelgenomen aan het nakomelingenonderzoek en daarna de keuring en van daaruit heb ik o.a. de nodige informatie over haar fokwaarden.
Echter ben ik nieuw hierin en kan ik nergens vinden wat nou 'goed' is. Ik las dat je ongeveer 3 punten moet nemen om te verbeteren, maar wat is nou echt belangrijk? Ze scoort op de meeste punten tussen de 100 en 105 en ik ben er maar van uit gegaan dat hoe 'hoger' hoe beter is. Maar ze scoort bijvoorbeeld een 97 bij Kruisvorm in het vakje horizontaal. Is het dan de bedoeling dat de Kruisvorm zoveel mogelijk afhellend moet zijn? En ik dus een hengst moet zoeken die hoog scoort bij Kruisvorm afhellend? Want ik kom namelijk net zoveel hengsten tegen die nog veel hoger in het vakje Kruisvorm horizontaal scoren dan mijn merrie en over het algemeen ook hoog scoren. Ik begrijp het dus niet helemaal wat nou echt 'gewenst' en 'ongewenst' is.
Ik hoop dat dit het juiste subforum is en iemand licht hierop kan werpen. Dankjewel alvast!
Groetjes, Eleen
)