Mijn merrie is 2 weken geleden bevallen van een heel mooi hengst veulen, en nou zijn we sinds een paar dagen bezig met het halster

Alvast bedankt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
genja schreef:Ook hierbij geldt zachte heelmeesters maken diepe wonden. Op jullie manier leer je het veulen nu al als ik iets niet wil hoeft het niet op deze leeftijd misschien nog grappig en niet zo erg. Maar over een jaar stuk minder grappig.
Dus wat hier boven gezegd merrie en veulen even op stal zetten. Merrie als kan even vast binden dat je daar geen omkijken naar hebt. Veulen opsluiten in een hoek een pakt hem Van achter zijn kont voor op borst vast. En ander doet halster om veulen daarna even lekker kriebelen en klaar. Even zo laten lopen en halster weer af.
Nooit zonder toezicht met halster op stal of wei. Dit is al te vaak misgegaan.
Iedere dag keer herhalen en het wordt normaal.
Vera55 schreef:genja schreef:Ook hierbij geldt zachte heelmeesters maken diepe wonden. Op jullie manier leer je het veulen nu al als ik iets niet wil hoeft het niet op deze leeftijd misschien nog grappig en niet zo erg. Maar over een jaar stuk minder grappig.
Dus wat hier boven gezegd merrie en veulen even op stal zetten. Merrie als kan even vast binden dat je daar geen omkijken naar hebt. Veulen opsluiten in een hoek een pakt hem Van achter zijn kont voor op borst vast. En ander doet halster om veulen daarna even lekker kriebelen en klaar. Even zo laten lopen en halster weer af.
Het is dan niet zo dat als hij in paniek raakt met het halster om dat hij de dag erna het halster al helemaal niet meer om wilt?
Vera55 schreef:genja schreef:Ook hierbij geldt zachte heelmeesters maken diepe wonden. Op jullie manier leer je het veulen nu al als ik iets niet wil hoeft het niet op deze leeftijd misschien nog grappig en niet zo erg. Maar over een jaar stuk minder grappig.
Het is dan niet zo dat als hij in paniek raakt met het halster om dat hij de dag erna het halster al helemaal niet meer om wilt?
lifaya schreef:Met veulens moet je veel geduld hebben... de eerste weken zijn het belangrijkste en dat halster moet dus echt om met so min mogelijk stress... vraag evt hulp... ook met leiden aan halster dan gaan oefenen met een touw achter de billen.
MTinker schreef:Het equ-all veulenhalster is ideaal hiervoor. Heeft een clip aan het kopstuk en kan je dus gemakkelijk rondom de oren doen zonder dat je zit te prutsen met gespen.
Maar nu idd even doorzetten voordat die leert dat die er onderuit kan komen.
Kuggur schreef:Hm, "moet" dat halster echt om in de eerste weken? Kan wellicht zijn dat het management technisch nodig is, maar wij doen veulens geen halter om.
petraaken schreef:GEwoon even doorzetten is de kortste pijn. IN een mum van tijd zijn ze het gewoon dat het halster om gaat als ze naar buiten gaan de wei op en als ze weer binnen gaan weer af doen. Doe dit elke dag en je hebt na een week geen problemen meer. Bij sommige moet je even met 2 mensen zijn. Of merrie buiten de box zetten en veulen in de box zodat hij niet meer rond mams of onder mams door kan.
Koper schreef:petraaken schreef:GEwoon even doorzetten is de kortste pijn.
TS ik zou echt even gewoon doorpakken. Klinkt als een bijdehand veulen wat niet al te zeer onder de indruk is en gewoon liever geen halster om z'n hoofd wil. En daar tot nu toe goed in slaagt.