Moderators: C_arola, Dyonne, balance, Nicole288, Neonlight, Coby, Sica
Albert schreef:Serieus:
De eerste keuze maak ik a.h.v. de moederlijn.
Rex_Rolfo schreef:Albert schreef:Ik ga met alle folders naar stal...1 hinnikje is ja, 2x is nee.
Zo dacht ik het ook aan te pakken, maar de merrie hinnikte 2x en onze ruin 1x
Rex_Rolfo schreef:Elisa2 schreef:Wat voor mij belangrijk is zijn prestaties in de moederlijn, geeft een indicatie over de hardheid/ karakter van de stam.
Dat is een tip die ik ook van een ervaren fokker heb meegekregen. Veel sport in de lijn wil zeggen
- ze kunnen het
- ze willen het
- ze houden het vol
Leuk natuurlijk als een paard keihard op de benen staat en graag voor je werkt maar als bij 100 cm elke balk er al af ligt komen ze niet ver. Hetzelfde met een paard wat prachtig springt maar een draak is om te rijden, ook die komt niet ver (hooguit bij een echte prof). En ook paarden die na twee jaar al met blessures kampen komen niet ver in de sport. Vandaar dat dit 'simpele' gegeven een prima lakmoesproef is.
Rex_Rolfo schreef:Ik snap je helemaal Lante. Maar dat is dus wel waarom veel sport in de merrie lijn een self fulfilling prophecy is. Ruiter die paard voor hogere sport zoekt koopt uit lijn met veel sport, komt dit paard -mede door die ruiter- ook hoger in de sport.
Even goed paard met minder sport in de lijn komt bij een minder fanatieke wedstrijdruiter en blijft daardoor steken in de M1 of M2.
Rex_Rolfo schreef:Even een paar posten erbij pakken uit andere topicsRex_Rolfo schreef:
Dat is een tip die ik ook van een ervaren fokker heb meegekregen. Veel sport in de lijn wil zeggen
- ze kunnen het
- ze willen het
- ze houden het vol
Elisa2 schreef:Albert schreef:Serieus:
De eerste keuze maak ik a.h.v. de moederlijn.
Misschien wel interessant voor de mee lezers, waar let je dan op bij de moederlijn?
Albert schreef:Zo schat ik een aangespannen sportpredikaat hoger in dan een sportpredikaat ohz
Benzz schreef:Het is best lastig qua sport, want heeft die prof de merrie ff snel klaar gestoomd en op een achteraf wedstrijdje gestart, dan is de merrie wel sport, maar kun je er eigenlijk niet zoveel van zeggen.
Benzz schreef:Het is best lastig qua sport, want heeft die prof de merrie ff snel klaar gestoomd en op een achteraf wedstrijdje gestart, dan is de merrie wel sport, maar kun je er eigenlijk niet zoveel van zeggen.
En dan niet te vergeten de merries die een kadootje van de jury qua winstpunten krijgen.............
Rex_Rolfo schreef:Is ook eens ter sprake gekomen, het "kopen" van een sportpredikaat. Weet zo niet meer in welk topic.
NatasjavE schreef:Albert schreef:Zo schat ik een aangespannen sportpredikaat hoger in dan een sportpredikaat ohz
Waarom schat je een aangespannen sportpredikaat hoger in?
Vanwege gebruiksdoel?
En dan niet te vergeten de merries die een kadootje van de jury qua winstpunten krijgen.............
denisesilver schreef:Misschien nog een interessante vraag van mijn kant aan de fokkers: wat vinden jullie de belangrijkste eigenschappen die een hengst door zou moeten geven of dat een paard moet hebben binnen jullie fokdoel?
Gebruikers op dit forum: daisy91, Earth, GoogleAdsense, Janinevv, SemrushBot, SparkYY_8, Ubermetrics en 21 bezoekers