Even vanaf het begin;
Mijn merrie is op dit moment 328 dagen drachtig, hoogdrachtig dus en kan elk moment beginnen.
Ik sta bij een boer gestald waar ze elke dag buiten op de weide komen.
In de prijs zit dan ook het buiten-binnen zetten van de paarden, mesten, opstrooien en hooi bij.
Brok moet zelf aangeschaft worden maar ook dit wordt door de eigenaar gegeven.
De paarden staan bij ons niet ''flink'' in het stro, wat ik ook niet erg vond toen mijn paard nog niet dragend was. Ze lopen immers toch de hele dag buiten op 6 hac.
Nu ze dus echt op het einde loopt, deed ik tot 2 maanden terug 's avonds de stal bijhouden en een beetje bij strooien van het stro van de eigenaar.
De stal was vaak maar voor de helft gevuld.
En wat gevuld was, was enkel een strobedje van maar enkelhoogte hoog, niet veel dus!
Dus ik deed elke avond een beetje vooraan in de stal bij strooien zodat ze niet op het beton stond.
Ik heb mij toen de app geïnstalleerd en verbinding gemaakt met de Camera die van hun ophing bij mijn stal. Ik kon dus mijn stal zien maar tegelijkertijd konden hun mij ook zien wanneer ik natuurlijk bij mijn paard was.
Vanaf toen begon mijn irritatie eigenlijk.
Elke keer dat ik weg ging het 's avonds, zag ik op de camera de pensionhouder mijn stal openmaken en weer alles eruit halen.
Er is zelf een paar keer geweest dat ik op de camera keek. De pensionhouder kwam de stal in, camera werd ineens door zijn vrouw naar de muur gestuurd zodat ik niks meer kon zien. De lampen gingen uit en ineens ging de camera weer goed staan zoals hij altijd stond.... Raar he?! Heel achterbaks en vies vond ik dat op dat moment.
Ik had dan ook echt niet veel nieuw stro erin gedaan. Het ging misschien om 1/4 deel van een plak van een 100kg baal. Ook nog eens Gerstestro wat al helemaal lossig stro is.
Hier baalde ik echt van. Maar heb hem toen niet verteld dat ik dat gezien had.
Ik had met hem overlegd of het goed is als eigen stro aankoop, zodat ik haar daar 's avonds een schoon bedje van kan geven.
Pensionhouder gaf nog een opmerking; Nee hoor dat is goed! Strobalen kun je daar neerleggen. Ik blijf er vanaf! (niet wetend dat ik wist dat hij het stro wat ik van hem pakte, altijd eruit haalde).
Pensionhouder had ook nooit aangegeven dat ik dat niet mocht doen en wist hiervan!!
Ik had er nog over nagedacht om hem bijvoorbeeld 20/25 euro extra te gaan betalen per maand, maar nadat ik dit gezien had durfde ik dit niet aan. Het is alsnog niet je eigen stro en dat gaf me een naar gevoel. Je bent dan toch nog afhankelijk van anderen.
Dus gekozen voor eigen stro te kopen, met goedkeuring van de pensionhouder.
Dus ik mijn eigen stro inmiddels aangekocht en strooide hier ook zelf van op.
Mijn merrie is erg zuinig in haar stal. Poept haar hopen op elkaar en plast op dezelfde plek.
Pensionhouder hoeft dus alleen haar mest eruit te halen, dat ook nog eens altijd netjes op dezelfde plek ligt. Voor de rest is zij altijd schoon.
Ik heb geen korting op de stal, betaal gewoon nog de volle mep.
Ik had zo iets van; strooi 1 keer goed op, dan hoef je de aankomende 2/3 dagen wat minder erbij te gooien.
Maar elke keer, de dag erna, was mijn stal weer een heel stuk leger. Dat ik dacht; waar gaat dat stro toch naartoe?
Ik heb toen zelf een dure camera aangeschaft en deze geïnstalleerd bij de stal.
Paar dagen liggen kijken op de camera het 's avonds en 's morgens. Maar paard stond altijd te slapen of netjes aan haar hooi te knabbelen.
Nu ben ik sinds 3 ochtenden op de camera aan het kijken hoe hij mijn stal uitmest en er vervolgens 2 a 3 flinke hopen stro uit haalt en het in de stal naast mij doet.
(sorry, het is stalken maar goed wat moest ik anders?
)Nu ben ik dus echt pissig.
Ik doe altijd alles voor de pensionhouder. Slaap in hun huis wanneer hun 3 keer per jaar op vakantie gaan....
Zorg altijd voor nieuwe pensionklanten, mocht er een stal vrijkomen.
Geef de paarden 's avonds nog een ronde hooi zodat hij op de bank kan blijven zitten.
En nog van alles....
En dan krijg je dit?
Pensionhouder gaf altijd aan dat hij eerlijke mensen wilt en het haat als er mensen zijn die spullen jatten van anderen.
Sorry hoor, maar hij is nu precies zelf zo??
Ik wil hem er vanavond mee confronteren.
Op een toon van;
Zouden we het ergens over kunnen hebben?
Haal jij stro uit mijn stal?
Dan wil ik hem de vraag geven zodat hij mij moet gaan antwoorden.
Ik wil gewoon weten of hij gaat ontkennen en liegen of dat hij eerlijk tegen mij gaat zijn.
Ik vind dit namelijk niet echt kunnen en wil het liefst ook naar een andere stalling omdat dit gewoon een vertrouwenskwestie is.
Maar wat wil je op dit moment met een merrie die hoogdragend is?
Trouwens; heb bewijs. Heb het opgenomen terwijl hij het stro uit mijn stal haalt.
Hoe zouden jullie reageren/aanpakken in mijn situatie?
Sorry voor het lange verhaal, hoop dat het een beetje te volgen is.