Hengstenkeuze Westpoint x Iglesias x Pion

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Hengstenkeuze Westpoint x Iglesias x Pion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 16:44

Hoi!

De twijfel om onze zelfgefokte 10-jarige Westpoint x Iglesias x Pion merrie van 1.64 dit jaar te dekken wordt nu steeds groter, dus daarom wil ik hier om hengstenadvies vragen.

De merrie kan lichamelijk alles, maar zou wat meer meewerkendheid mogen hebben. In de omgang is het een heel fijn en lief paard, maar wel wakker en vlug. Daarnaast maakt ze ook een goede sprong. Ze kan netjes bewegen, haar stap en galop zijn het beste.

Wat we willen verbeteren:
- Meewerkender karakter
- Opwaartser/hoogbeniger
- Meer draf
- Meer lengte mag

Op ons lijstje tot nu toe:
- First Date (Fürstenball)

Niet de meest voordelige standfoto, maar ik denk redelijk beoordeelbaar.

Wij willen graag fokken met Duits bloed, een jonge hengst mag graag aangeboden worden.

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen en ook waarom! :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 08:28

Knappe merrie!

First Date lijkt me aardig bij je wensen te passen, mooi gefokt is hij ook. Enige nadeel is dat je nog niet weet hoe hij fokt. Heeft de merrie al eens eerder een veulen gehad?

Qua duits bloed, karakter en wat meer lengte is wellicht de hengst Kilian ook nog een optie. Kan ook aansprekend bewegen.

galgo

Re: Hengstenkeuze Westpoint x Iglesias x Pion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 08:54

Ik weet niet hoe haar achterbeen gebruik is, maar als dat goed genoeg is zou je eens naar Gunner kunnen kijken.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 09:34

Jouw paard heeft toch een vernauwing in de rug en kissing spines is dat niet erfelijk voor het veulen? Tot welk budget zoek je een hengst?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 09:39

maria1990 schreef:
Jouw paard heeft toch een vernauwing in de rug en kissing spines is dat niet erfelijk voor het veulen? Tot welk budget zoek je een hengst?

Of het KS is of niet is niet helemaal duidelijk, omdat haar wervels elkaar niet aanraken, ze zitten op een paar stukjes alleen iets dichter bij elkaar en heeft er daarom ook geen last van. Ze is echter wel kort en gepropt en heeft daarom meer moeite met de buiging in het middenstuk.

Over de erfelijkheid van zoiets is helaas niks bekend zover ik weet! :)

Budget ongeveer tot €1000 omdat we niet weten hoe ze fokt.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 09:39

galgo schreef:
Ik weet niet hoe haar achterbeen gebruik is, maar als dat goed genoeg is zou je eens naar Gunner kunnen kijken.

Gunner vinden wij niet genoeg draven om het bij onze merrie te kunnen verbeteren. Wel een bloedmooie hengst!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 09:42

Elisa2 schreef:
Knappe merrie!

First Date lijkt me aardig bij je wensen te passen, mooi gefokt is hij ook. Enige nadeel is dat je nog niet weet hoe hij fokt. Heeft de merrie al eens eerder een veulen gehad?

Qua duits bloed, karakter en wat meer lengte is wellicht de hengst Kilian ook nog een optie. Kan ook aansprekend bewegen.

Dankjewel! :)

De merrie heeft nog niet eerder een veulen gehad. Zo’n jonge hengst gebruiken is inderdaad een best risico, maar we zouden er niet heel bang voor zijn omdat Fürstenball zelf en zijn nakomelingen tot nu toe fijne paarden geven.

Kilian hebben wij het toevallig gisteren nog even over gehad. Echt een fijn, los en bewerkbaar paard maar nog niet helemaal overtuigd..

Wat vind jij van Fürst Dior? Ook een jonge Fürstenball.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 09:43

Heb je een linkje naar Horsetelex?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 09:44

Ik zou met Furstenball wel in het achterhoofd houden dat het niet altijd de gezondste paarden zijn :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 10:11

Ze staat niet op Horsetelex omdat het invoeren niet lukt. Ik heb even een foto van haar papier gemaakt.
Afbeelding

Bedoel je wat betreft Fürstenball dat er geen gegevens bekend zijn omdat het een Duitser is, of wat anders?

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:41

Ik hoorde van mijn dierenarts dat het wel erfelijk kan zijn voor het veulen en daarom gaan wijzelf niet met onze merrie fokken omdat ik zelf het risico te groot vind. Wellicht is Secret (v.Sezuan) een optie voor jouw merrie.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 10:52

KS hoeft natuurlijk helemaal niet aangeboren te zijn, het kan zich door de jaren heen ontwikkelen door o.a. verkeerd ruggebruik, een te zware belasting, te strakke rugspieren etc. Gelukkig raken de wervels bij mijn merrie elkaar niet aan en zijn het er ook maar 4 die wat dichter op elkaar staan. Overigens is bij 40% van de paarden waarvan de rug op de foto wordt gezet een soort van KS te zien, bijv. een vernauwing zoals bij mijn merrie of dat de wervels elkaar echt aanraken.
Wij zijn er daarom ook niet bang voor en kennen ons paard zelf het beste. :j

Secret is natuurlijk een knap paard die opvalt door zijn extreme bewegingen, maar wij vinden dat er in zijn exterieur teveel veel tekortkomingen zijn.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:55

Citaat:
Bedoel je wat betreft Fürstenball dat er geen gegevens bekend zijn omdat het een Duitser is, of wat anders?

Ik ken er persoonlijk een aantal die niet goed zijn op de foto.
Qua type kan ik er helemaal niets verkeerd over zeggen. Héél sjieke nakomelingen!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:43

Ik zeg voor deze merrie Foundation.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:07

Change3x schreef:
Elisa2 schreef:
Knappe merrie!

Dankjewel! :)

De merrie heeft nog niet eerder een veulen gehad. Zo’n jonge hengst gebruiken is inderdaad een best risico, maar we zouden er niet heel bang voor zijn omdat Fürstenball zelf en zijn nakomelingen tot nu toe fijne paarden geven.

Kilian hebben wij het toevallig gisteren nog even over gehad. Echt een fijn, los en bewerkbaar paard maar nog niet helemaal overtuigd..

Wat vind jij van Fürst Dior? Ook een jonge Fürstenball.

Furst Dior kan mij nog niet helemaal overtuigen in de draf (achterbeengebruik) en in de stap, kan wel goed galloperen. Met hem heb je trouwens lijnenteelt op Rubinstein.

Qua Furstenball bloed spreekt Blue horse Farrel mij aan, en Follow Me..maar houd er rekening mee dat Furstenball vaak wat popperig fokt.
Wbt de rontgenologische gezondheid is dat bij de duitse paarden altijd een punt van aandacht.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:46

Waarom zou je een hengst gebruiken die compacte ‘popperige’ paarden geeft op een merrie waarvan een belangrijk verbeterpunt weinig buiging in het middenstuk is vanwege (te) beknopte bouw? Gebruik dan een hengst waarvan je kunt verwachten dat dit verbeterd wordt. Foundation geeft maat, super goed karakter, lengte en lossigheid.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 19:52

Over welke Foundation heb je het nu? Er zijn er namelijk zover ik weet 2.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 19:58

Nog even een reactie op Elisa2: Zijn stap was ook het eerst wat mij opviel. Mijn merrie stapt wel heel erg goed, dus dat is een plus. First Date staat nog steeds bovenaan het lijstje, nu samen met Kilian.

Ik ga de andere hengsten even opzoeken!

Duitse hengsten blijven inderdaad altijd een punt wat betreft röntgen gezondheid. :j

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:15

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:21

Ik zie nu trouwens het budget. In dat geval: Spielberg?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 17:26

Change3x schreef:
maria1990 schreef:

Of het KS is of niet is niet helemaal duidelijk, omdat haar wervels elkaar niet aanraken, ze zitten op een paar stukjes alleen iets dichter bij elkaar en heeft er daarom ook geen last van. Ze is echter wel kort en gepropt en heeft daarom meer moeite met de buiging in het middenstuk.

Over de erfelijkheid van zoiets is helaas niks bekend zover ik weet! :)

Budget ongeveer tot €1000 omdat we niet weten hoe ze fokt.

Waar heeft ze de KS? wellicht ook handig om mee te nemen wbt de hengstenkeuze.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 18:43

In 1 generatie ga je niet en veel meer beweging verbeteren en het model verbeteren. Dus ik zou een keuze maken wat jij het belangrijkst vindt en vanuit daar gaan kijken naar een hengst. Persoonlijk zou ik eerst het exterieur willen verbeteren, want ze neigt naar een zeer strakke lendenpartij. Waar komt die lendenpartij vandaan? Niet van Rubinstein en niet van Abgar.
Vanuit daar ga je kijken wat kan aansluiten genetisch gezien op je merrie en dan kun je een keuze maken.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 10:25

De merrie beweegt los met heel veel ruimte en knie, onder het zadel lijkt het meer op een 'pony draf', je kan het er bij haar wel uitrijden maar daarvoor heb ik niet genoeg ervaring, ik weet dat ze het wel kan.

Ze heeft de vernauwing in haar lendenen zitten.

Ik heb hier nog even twee filmpjes ohz van vorig jaar een keer om nog een beter beeld te kunnen vormen.

Benzz, welke hengst zou jij dan aanraden als je het vanuit die manier bekijkt?

Spielberg zou kunnen passen maar gebruiken liever een jongere hengst.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:21

Ik zou mij niet blindstaren op een fantastische draf. Je merrie heeft zelf echt geen slechte draf, maar ze zakt niet in het kruis waardoor ze dus niet ruimer kan worden. Gezien haar ‘bemerking’ ook niet vreemd dat ze dat niet doet.

Mocht je besluiten te fokken met de merrie, wil ik je adviseren een hengst te nemen met voldoende ruimte nog achter het zadel.

Gunner is daarom echt geen verkeerd advies.
Je kan ook denken aan Impression. Zeer recent een geslaagd zz zwaar debuut gemaakt. Gezien de leeftijd laat dat wel zijn potentie zien denk ik.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:44

Dat achter moeilijk willen zitten daar zit ook rijtechnisch nog wel een verhaal aan natuurlijk. Daar valt nog voldoende winst te behalen.

Maar een hengst die lossigheid toevoegt en lengte ( gaat vaak samen :D) Gunner zou ik bij wegblijven, die doet mij altijd wat atactisch aan en die is zo vreselijk traag dat ik betwijfel of die nou kan zitten. Dus ondanks lengte en lossigheid, ook een paard wat makkelijk op achter kan komen (en dus een sterke rug heeft). Jammer dat Habbana is gecastreerd, want dat zou beste en optie kunnen zijn.

Van Gogh zou ik niet raar vinden om te gebruiken bij deze merrie.