Omdat mijn merrie in alle opzichten voor mij het perfecte paard is en ik het liefst alles met haar opnieuw zou doen, wil ik gezien haar leeftijd nu echt wat serieuzer gaan nadenken of een veulen van haar misschien de leukste optie voor mij is. Financieel en praktisch gezien is een veulen erbij voor mij goed mogelijk. Met veel plezier verdiep ik me al langere tijd in alle bijkomende zaken die een ‘veulen-wens’ met zich meebrengt . Ik verdiep me als vanouds fanatiek in alle (medisch) relevante zaken en ben bijna verslaafd geraakt aan het verzamelen van kennis in mogelijkheden rondom het veulen-management zoals bijv. adressen voor opfok, opvoeding, voeding etc etc. Heel leuk en aardig allemaal, hoewel minstens net zo belangrijk is het vinden en kiezen van een hengst natuurlijk. Over wat voor veulen ik ambieer en in welke richting ik moet zoeken naar een vaderdier heb ik eigenlijk nog geen flauw idee.
Natuurlijk richt ik me op een zo gezond en functioneel mogelijk veulen, maar hoop dat jullie mij een duw in de juiste richting kunnen geven wat betreft de keuzes die ik moet maken over dingen als eigenschappen in karakter en exterieur. Ik zou graag meerdere meningen en ervaringen en/of adviezen hebben om uiteindelijk zelf helder te krijgen welke richting ik in wil slaan met het zoeken qua bloedlijnen en hengsten. Helpen jullie me? Klets alsjeblieft maar raak hoor!
Mijn merrie is een echte allrounder.,heel alert en met een onzettende ‘go’. Wel is het echt een karaktertje en absoluut geen makkelijk paard. Haar stalgedrag is uitzonderlijk rustig, vriendelijk en vrolijk. Echter is haar energie en werkwilligheid altijd aanwezig en niet altijd even handig; aan de hand moet je opletten en stevig in je schoenen staan. Onder het zadel is haar ‘go’ en ijverigheid enerzijds erg fijn maar balanceerd het altijd ophet randje tussen nét dat beetje meer en goed bewerkbaar of het teveel willen en daarin doorslaan. Dit heeft echt met haar werklustige maar dominante karakter te maken. In de 10 jaar die we samenwerken is dit altijd bij alles wat we doen aanwezig geweest en ben ik dat karakter keer op keer wederom tegen gekomen. Nu waardeer ik dat juist enorm, maar heb ik echt mee moeten leren omgaan.
Haar exterieur en bouw is precies wat ik altijd leuk vind om te zien; ik hou van pony-achtig type; flinke aanleg tot rond en bol, maar dus ook kort maar sterk. Zeker in combinatie met het koppie wat er op mijn merrie zit, niet altijd functioneel en handig.
Helaas heb ik voor nu enkel 2 foto's die niet ideaal op stand zijn; zal zsm toevoegen.
als 2jarige:

Punten die een hengst sowieso zou mogen inbrengen zijn wat mij betreft ; meer halslengte, een lichtere hoofd-hals verbinding.
Hengst hoeft geen (liever niet eigenlijk) maat te fokken. blijf liever rond de 1.60
Merrie heeft i.m.o . voldoende functionaliteit en is prima op t gebied van schoft, schouders. Rug/lendenen/kruis/heup/croupe zie ik graag zoals merrie, maar zouden nét iets meer in lengte en beweging mogen hebben. Over de benen is merrie goed (de hele merrie-lijn is keihard op de benen)echter vind ik gelijke en goed ontwikkelde hoeven bij de hengst wel een belangrijk (verbeter) punt. Achterbenen zouden minder steil mogen zijn.
qua beweging ; Haar stap is buitengewoon goed en ruim , draf is sterk in knie-actie, zou meer schwung mogen hebben. Liefst niet inleveren op achterbeen gebruik, ze kan wat traag zijn. Galop is punt van aandacht in dressuurwerk; zou meer in balans mogen en meer schakelvermogen. Haar springtechniek is bovengemiddeld goed, ze is vlug in de benen en goed qua richting.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/276625/alansa
Omdat mijn merrie echt een goede allrounder is, en makkelijk de basissport op zowel dressuur, springen als sgw kan meekomen, heb ik geen voorkeur voor dressuur of spring-bloed, echter vind ik een stabiel en íets koeler karakter wel belangrijk. Ook hoef ik daardoor niet per-se binnen het KWPN te blijven, trakhenerbloed vind ik interessant (m.n door de veelzijdigheid , zoals kasparow) maar sta open voor alles; NRPS of zelfs pony. Misschien dat jullie ook , kijkend naar het papier en afstamming mogelijke mooie bloedlijn kunnen adviseren. Ben zeer in voor nieuw/jong bloed.
Brand alstublieft los!

Maar zal hem zo even opzoeken, neem aan dat je niet enkel om t wit hem tipt

Scherp en bloederig kan ik me in vinden! Niet alleen de merrie van de foto’s, maar ook de rest van de jonge Arezzo’s in de opfok. Wel op een fijne bewerkbare manier.