Hengstkeuze LordleatherdalexRousseau merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorseChica

Hengstkeuze LordleatherdalexRousseau merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 11:33

Hoi hoi,

Ik en de eigenaresse van deze merrie hebben het idee om een veulen te gaan fokken uit dit paard.
Waarom? Eigenaresse lijkt het gewoon een leuke ervaring om eens een veulen te hebben, ik zie het als een mooie kans om over enkele jaren een leuk paard voor mezelf te hebben.

Eigenaresse heeft de paarden aan huis, en wij hebben een woonboerderij gekocht met voldoende weide meer dan voldoende schuurruimte voor stallen, dus dat kan allemaal prima.

Eigenaresse heeft hobbymatig ervaring met paarden, ik heb daarentegen meerdere jaren op verschillende stallen gewerkt met zowel grandprix paarden, jonge paarden, dekhengsten, veulens, opfok etc. noem maar op.

Er zijn meerdere hengsten waarvan ik denk dat ze goed op deze merrie zouden kunnen aansluiten, echter weet ik dat er hier op bokt ook aardig wat mensen zitten met kennis van de fokkerij en zou ik graag hun licht eens over dit dilemma laten schijnen.

De merrie heeft nog niet echt veel gedaan in haar "carriere" als rijpaard.
Ze is als 3 jarige beleerd maar heeft in die periode een fikse peesblessure opgelopen, deze is hersteld en zodoende ben ik haar een jaar later gaan oppakken en doorrijden.
Helaas heeft haar pees destijds door een hele rare bokkesprong weer een klap gehad met als gevolg opnieuw een rust periode.
Ondertussen ben ik ook nog eens zwanger geraakt en bevallen, en nu ben ik haar net enkele weken weer aan het oppakken onder het zadel. In de tussentijd ( na de blessure ) is de merrie wel gewoon gereden door haar eigenaresse, maar die beschikt niet over de capaciteiten om de merrie echt door te rijden.

Het karakter van de merrie is eerlijk, wel dominant en eigenwijs maar als het klikt is ze goed te bewerken (gevalletje gemiste opvoeding / onervarenheid eigenaresse) .
Het is geen "pismerrie" , zowel aan de hand als onder het zadel niet. Wel gevoelig en een flinke binnenvetter.

Haar formaat is goed, +/- 1.72 is ze wel. In mijn ogen heeft ze een goede motor achterin en een mooi front.
Been/hoef stand lijkt correct.

Haar gangen zijn goed, niet heel spectaculair maar wel correct. Ze lijkt een goed vermogen tot verzamelen te hebben en ik denk dat naar mate de training vordert ze nog wel eens erg positief uit de verf kan komen.

Ik beschik momenteel niet over standfoto's maar heb hier wel andere foto's van haar als 4 jarige aan de longe.

Link Horsetelex : https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 0/izalanda
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoor graag wat jullie gedachtes over deze merrie zijn. :D

Elisa2

Re: Hengstkeuze LordleatherdalexRousseau merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:16

Ik vind de merrie moeilijk te beoordelen op deze foto's, vind haar wel mooi gefokt en uit een goede moederlijn komen.

Wat zou je graag verbeterd willen hebben aan de merrie qua bouw/ gangen? en is ze op de keuring geweest?

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 13:17

Klopt , dat ben ik met je eens. Momenteel ben ik alleen 's avonds in de gelegenheid om daar heen te gaan dus heb ik weinig mogelijkheden gehad tot het maken van een goede standfoto.
Als het goed is zal ik aanstaande zondag overdag daar zijn en dan zal ik een paar duidelijke foto's maken.

Haar type bouw spreekt me wel aan. Het is geen "popperig" paard en dat hoeft van mij ook niet. Wellicht dat jullie ( en ik zelf ook ) daar meer over kunnen zeggen met een goede standfoto.

Haar stap is goed, draf is simpel maar correct, voldoende van ruimte, zou wellicht iets minder vlak mogen zijn. Galop is ook goed, voldoende van ruimte.
Ik vind het ook lastig om hier wat over te zeggen aangezien ze momenteel zo ontzettend scheef is en rijtechnisch er het een en ander aan mankeert. Ik heb veel betere dingen van haar gezien dan ze momenteel toont, maar dit zal een kwestie van training zijn.

Naar mijn weten is ze niet naar de keuring geweest.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:03

Ik ga met Elisa mee dat de merrie zelf niet heel makkelijk te beoordelen is, maar ik zie wel een knap front. Ik zie ook dat Johnson goed lijkt aan te sluiten op deze moederlijn, maar dan heb je wellicht kans op een kasteel :D Verder is er uit de halfzus van de moeder van dit paard een aangewezen hengst van Apache. Echter geef je aan dat je niet van die popperige paarden houdt en Apache is wel tsja heul chique...

Vivaldi zou ik zelf wel voor deze merrie kunnen kiezen. Toch dat stukje extra gedragenheid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 09:01

Ik wacht even een goede standfoto af, met dit bloed vraag ik me af hoeveel souplesse ze heeft?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 10:32

De Apache uit deze lijn is wel echt een beter paard. Ik zou het lekker in die richting zoeken, als je Apache niet direct wil gebruiken, kan een goede zoon ook.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 18:04

Hierbij een paar duidelijkere foto's. Helaas was het weer zo slecht dat het niet buiten kon.

Als ik haar hier zo zie vind ik dat ze wat een steil achterbeen heeft.

Het zou wel fijn zijn als de hengst wat souplesse kan meegeven, dat mist ze wel.
Poeh, op deze foto's valt helaas wel op dat ze de laatste tijd niet correct gereden is.

Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 08:49

Ze is inderdaad wat arm bespierd, maar de verhoudingen lijken aardig goed.

Voor vrij bloed en souplesse denk ik aan Taminiau of Trafalgar, wellicht past For Ferrero ook.

Ander type paard wat ook souplesse maar ook meer maat en massa zou kunnen geven, dan denk ik aan Iconic B.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 15:03

Bedankt Elisa,
Ik heb ze alle 4 even gegoogled en dan spreekt Iconic B mij toch best wel aan ondanks dat deze hengst in eerste instantie niet in mij opgekomen zou zijn.

Ik denk dat we hem maar eens even moeten gaan bekijken in het echt.

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die advies voor ons hebben :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:51

Goed om te weten, dan weet ik op welk type je valt.

Een hengst die ook souplesse, en massa kan geven + een goed karakter is Daily Diamond. Merrie moet wel een goed achterbeen gebruik hebben.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 17:54

klopt, die ken ik bijzonder goed :) maar ik wou mijn horizon graag een stukje verbreden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 08:10

Grappig dat je die kent,

Ik zat ook nog te denken aan Kardieno of diens vader Dante Weltino voor vrij bloed, veel souplesse en massa.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 08:44

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 15:29

Net bekend dat Desperados FRH dit jaar vers beschikbaar is. Denk dat je met deze hengst ook zeker souplesse kan toevoegen. Daarnaast heeft hij zichzelf inmiddels wel bewezen.

Los daarvan ben ik ook weg van Iconic B. Zeker na het zien van de afstammelingenkeuring.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 20:54

Elisa,
Ik heb regelmatig zijn stal uitgemest hem op de dekbok geholpen , vertroeteld en gelongeerd etc. ;) , zijn nakomelingen zijn ook stuk voor stuk plaatjes met ook zeker wel apart goede veulens ertussen. Ik zag echter dat de moeder van deze merrie ook een nakomeling heeft van DD en ik vond die er nog niet zo heel erg uitspringen.... Anders was DD ook mijn eerste keus geweest.

Kardieno is zeker heel gaaf. Zelf ook al eens aan gedacht, echter vind ik hem vrij aan de prijs voor een hengst waarvan nog niks over de nakomelingen te zeggen valt. Maar hij staat wel op het lijstje :)

Mer1980,
Ik weet niet waar het aan ligt, maar hij overtuigd me niet echt. Maar bedankt voor je input!

Simpie94,
Ik las het inderdaad.
Maar zul je dan niet te veel lengte in het lijf fokken? Ik vind de merrie al vrij lang, hoe denken jullie daar over?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:22

Denk dat je op de rug moet letten. Merrie is ook neerwaarts gebouwd met een hol voorbeen.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 21:24

Wat voor hengst adviseer jij Janderegelaa ?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:37

Ik zou hier een hengst als Guardian op doen. Maarja, WFFS. Of z’n goedgekeurde zoon. Spielberg zou ook mooi passen.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:15

Tsjah. Wat is teveel lengte?
Je behoudt lengte en dat is zeker een pluspunt voor bijv lengtebuiging etc.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 07:04

simpie94 schreef:
Tsjah. Wat is teveel lengte?
Je behoudt lengte en dat is zeker een pluspunt voor bijv lengtebuiging etc.

Maar een minpunt voor rugblessures. Van mij hoeven ze niet zo lang.

hooffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 08:02

Zou je ook buiten de KWPN willen dekken?
Er lopen in duitsland hele fijne hengsten rond zoals Furstenball…
Maar bij het NRPS hebben ze ook steeds fijnere paarden. Zo ben ik erg gecharmeerd van D'joep.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 08:45

Ik vind de merrie niet te lang in de rug, maar als je bang bent voor teveel lengte zou ik in ieder geval wegblijven bij Spielberg.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 10:20

Hoe denken jullie over ferro? Zou dat passen ?

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 10:21

hooffie schreef:
Zou je ook buiten de KWPN willen dekken?
Er lopen in duitsland hele fijne hengsten rond zoals Furstenball…
Maar bij het NRPS hebben ze ook steeds fijnere paarden. Zo ben ik erg gecharmeerd van D'joep.

Opzich wel, als het goed zal aansluiten op de merrie zou ik niet weten waarom niet. Op een papiertje kun je uiteindelijk niet rijden.

Ik zie dat d'joep maar 1.62 groot is, ik vind het wel zonde om te gaan fokken met een hengst die zoveel kleiner als de merrie is. Op de maat willen we als het enigzins mogelijk is niet inleveren.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:12

HorseChica schreef:
Hoe denken jullie over ferro? Zou dat passen ?

Rousseau is al Ferro.