Ik en de eigenaresse van deze merrie hebben het idee om een veulen te gaan fokken uit dit paard.
Waarom? Eigenaresse lijkt het gewoon een leuke ervaring om eens een veulen te hebben, ik zie het als een mooie kans om over enkele jaren een leuk paard voor mezelf te hebben.
Eigenaresse heeft de paarden aan huis, en wij hebben een woonboerderij gekocht met voldoende weide meer dan voldoende schuurruimte voor stallen, dus dat kan allemaal prima.
Eigenaresse heeft hobbymatig ervaring met paarden, ik heb daarentegen meerdere jaren op verschillende stallen gewerkt met zowel grandprix paarden, jonge paarden, dekhengsten, veulens, opfok etc. noem maar op.
Er zijn meerdere hengsten waarvan ik denk dat ze goed op deze merrie zouden kunnen aansluiten, echter weet ik dat er hier op bokt ook aardig wat mensen zitten met kennis van de fokkerij en zou ik graag hun licht eens over dit dilemma laten schijnen.
De merrie heeft nog niet echt veel gedaan in haar "carriere" als rijpaard.
Ze is als 3 jarige beleerd maar heeft in die periode een fikse peesblessure opgelopen, deze is hersteld en zodoende ben ik haar een jaar later gaan oppakken en doorrijden.
Helaas heeft haar pees destijds door een hele rare bokkesprong weer een klap gehad met als gevolg opnieuw een rust periode.
Ondertussen ben ik ook nog eens zwanger geraakt en bevallen, en nu ben ik haar net enkele weken weer aan het oppakken onder het zadel. In de tussentijd ( na de blessure ) is de merrie wel gewoon gereden door haar eigenaresse, maar die beschikt niet over de capaciteiten om de merrie echt door te rijden.
Het karakter van de merrie is eerlijk, wel dominant en eigenwijs maar als het klikt is ze goed te bewerken (gevalletje gemiste opvoeding / onervarenheid eigenaresse) .
Het is geen "pismerrie" , zowel aan de hand als onder het zadel niet. Wel gevoelig en een flinke binnenvetter.
Haar formaat is goed, +/- 1.72 is ze wel. In mijn ogen heeft ze een goede motor achterin en een mooi front.
Been/hoef stand lijkt correct.
Haar gangen zijn goed, niet heel spectaculair maar wel correct. Ze lijkt een goed vermogen tot verzamelen te hebben en ik denk dat naar mate de training vordert ze nog wel eens erg positief uit de verf kan komen.
Ik beschik momenteel niet over standfoto's maar heb hier wel andere foto's van haar als 4 jarige aan de longe.
Link Horsetelex : https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 0/izalanda

Ik hoor graag wat jullie gedachtes over deze merrie zijn.

, zijn nakomelingen zijn ook stuk voor stuk plaatjes met ook zeker wel apart goede veulens ertussen. Ik zag echter dat de moeder van deze merrie ook een nakomeling heeft van DD en ik vond die er nog niet zo heel erg uitspringen.... Anders was DD ook mijn eerste keus geweest.