Advies elite Desperado x Metall x Darwin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luca1968

Advies elite Desperado x Metall x Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 11:13

Ik hoor graag van jullie welke hengst passend is bij mijn elite merrie.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 256/inirma

Het is een grote langgelijnde merrie met veel front en goede bewegingen. Een hele ruime stap en goed achterbeen gebruik. Ze heeft een uitzonderlijk fijn karakter, ook onder de man. Ze is iets neerwaarts gebouwd dus dat is wel een aandachtspunt voor mij.
Verder is ze wat lang en week gekoot. Ook zou ik wat hogere verzenen zien.

Afgelopen jaar had ze een aansprekend veulen van de aangewezen hengst Jakarta (zie foto veulen). Op dit moment is ze bijna aan telling van Blue Hors Fifty Cent.
Zelf heb ik Bordeaux en Imposantos op mijn nog hele korte lijstje staan.

Benieuwd naar jullie inbreng!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Suzanne F.

Re: Advies elite Desperado x Metall x Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:55

Prachtig dier! Kan je trots op zijn! Je zal naar wat vrijer of Duitser bloed moeten omdat Jazz en Ferro al vertegenwoordigd zijn. Heb je Just Wimphof al overwogen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:28

Just Wimphof bij een neerwaarts gebouwde merrie lijkt mij niet zo passend..

Hele knappe merrie trouwens, hoe is het Jakarta veulen geworden? ik ben benieuwd of ze bloed nodig heeft of niet. En wat ze van zichzelf door geeft.

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 13:37

Just Wimphof heeft naar mijn idee een merrie met veel bloed nodig. Nu had het Jakarta veulen voldoende bloed maar Just Wimphof lijkt mij niet de beste keuze. Ze is niet heel neerwaarts maar wil dit wel verbeteren in een veulen. De Jakarta van vorig jaar is het evenbeeld van moeder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 15:23

Ik ben benieuwd hoe de Fifty Cent word, jammer dat Total US niet beschikbaar is..die had ik wel erg interessant gevonden voor deze merrie.

Bordeaux sluit wel goed aan bij Ferro bloed, hij vererft een goede bovenlijn maar niet super opwaarts.

Ik vind het lastig om iets te bedenken met ook nog een beetje vrij bloed...

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 16:08

Qua vrij bloed moest ik denken aan Gotcha-Utopia waar ik een aantal opvallende nakomelingen van gezien heb die goed opwaarts en vanuit de schoft omhoog gaan.

Lees alleen in het uitgebreide rapport op de site van de Pretendenthoeve wel dat hij week gekoot is met lage verzenen.

Edit: Lisch op Bokt heeft hem 2x gebruikt voor haar Metall-merrie. Die weet vast meer te vertellen

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 16:41

Elisa2 schreef:
Ik ben benieuwd hoe de Fifty Cent word, jammer dat Total US niet beschikbaar is..die had ik wel erg interessant gevonden voor deze merrie.

Bordeaux sluit wel goed aan bij Ferro bloed, hij vererft een goede bovenlijn maar niet super opwaarts.

Ik vind het lastig om iets te bedenken met ook nog een beetje vrij bloed...

Total US had ik bovenaan mijn lijstje staan voor haar, leek me ook een hele goede combi.
Bordeaux inderdaad vanwege de bewezen combinatie met Ferro-bloed. Johnny Depp ook overwogen, de maat ben ik niet bang voor. De merrie zelf is 1,72.

En ik ben ook ontzettend benieuwd naar de Fifty Cent..... Nog 3 weken geduld!

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 16:42

MariekeS_ schreef:
Qua vrij bloed moest ik denken aan Gotcha-Utopia waar ik een aantal opvallende nakomelingen van gezien heb die goed opwaarts en vanuit de schoft omhoog gaan.

Lees alleen in het uitgebreide rapport op de site van de Pretendenthoeve wel dat hij week gekoot is met lage verzenen.

Edit: Lisch op Bokt heeft hem 2x gebruikt voor haar Metall-merrie. Die weet vast meer te vertellen

Gotcha-Utopia valt om die reden af voor mij. Vind het wel een fijne hengst waarvan ik al goede nakomelingen gezien heb.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:17

FroukjeM schreef:
Total US had ik bovenaan mijn lijstje staan voor haar, leek me ook een hele goede combi.

En Totilas zelf?

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 20:46

Aimee schreef:
FroukjeM schreef:

En Totilas zelf?

Dan zou ik eerder gaan voor Toto. Denk dat Totilas echt wel een merrie met meer bloed nodig heeft. Daarbij zal hij geen hele opwaartse romprichting geven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:00

Toto kan ook een wat neerwaartse romprichting geven, Taminiau verrastte me positief tijdens de HK.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:07

En Kyando?
Mooie scheut vrij bloed met 2 grand prix hengsten.
3 goede gangen en een fijn karakter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:01

Kyando is ook lijnenteelt..Paddox komt uit de moederlijn van deze merrie, hij kwam ook in mij op maar ik denk niet dat het volbloed gehalte echt de romprichting zal verbeteren.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 12:11

Mooie merrie, Froukje. Ook om over de hengstenkeuze na te denken. Mijn uitgangspunt is op beweging niets toegeven, dat is goed bij de merrie maar niet heel erg verankerd. Ik vind haar zeker niet neerwaarts, ze heeft een mooie voorhand met een mooie sterke rug en aangesloten lendenen. Ontwikkeling is goed, ook zo houden en niet op toegeven. Daarom valt J.Depp af, is ook nog niets van bekend en daarnaast te veel inteelt. Bordeaux is ook de eerste hengst waaraan ik dacht. Heeft zichzelf zowel in de sport als ook in de fokkerij al ruimschoots bewezen. Vorige week bij de Paardenkrant fokkerijdag gaf Tineke Bartels met Bordeaux en zijn nieuwe amazone een mooie clinic. Daarin lieten ze zien dat opwaarts gebouwd zijn en opwaarts bewegen niet 1 op 1 is. Wees niet bang om een zoon of kleizoon van Totilas bij deze merrie te gebruiken. Inmiddels voldoende keuze, ook in al wat bewezen verervers zoals Toto. Ben benieuwd naar diens zoon Kingston. En tenslotte een paar hengsten uit de F-lijn. For Ferrero, of zijn vader For Romance. F.R. heb ikeen paar echt aparte nakomelingen van. Daarnaast ben ik ook benieuwd naar het te verwachten veulen. Zelf had ik vorig jaar voor zijn stalgenoot Farrell gekozen maar wie weet!! Jammer dat Ferguson geen optie meer is.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 12:35

Prachtige merrie! Trots op zijn!
Ik vind haar ook zeker niet neerwaarts gebouwd. Juist mooi en niet te overdreven!
Succes met je keuze

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 13:11

Elisa2 schreef:
Kyando is ook lijnenteelt..Paddox komt uit de moederlijn van deze merrie, hij kwam ook in mij op maar ik denk niet dat het volbloed gehalte echt de romprichting zal verbeteren.

Goed punt. :)

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 15:19

misterA schreef:
Mooie merrie, Froukje. Ook om over de hengstenkeuze na te denken. Mijn uitgangspunt is op beweging niets toegeven, dat is goed bij de merrie maar niet heel erg verankerd. Ik vind haar zeker niet neerwaarts, ze heeft een mooie voorhand met een mooie sterke rug en aangesloten lendenen. Ontwikkeling is goed, ook zo houden en niet op toegeven. Daarom valt J.Depp af, is ook nog niets van bekend en daarnaast te veel inteelt. Bordeaux is ook de eerste hengst waaraan ik dacht. Heeft zichzelf zowel in de sport als ook in de fokkerij al ruimschoots bewezen. Vorige week bij de Paardenkrant fokkerijdag gaf Tineke Bartels met Bordeaux en zijn nieuwe amazone een mooie clinic. Daarin lieten ze zien dat opwaarts gebouwd zijn en opwaarts bewegen niet 1 op 1 is. Wees niet bang om een zoon of kleizoon van Totilas bij deze merrie te gebruiken. Inmiddels voldoende keuze, ook in al wat bewezen verervers zoals Toto. Ben benieuwd naar diens zoon Kingston. En tenslotte een paar hengsten uit de F-lijn. For Ferrero, of zijn vader For Romance. F.R. heb ikeen paar echt aparte nakomelingen van. Daarnaast ben ik ook benieuwd naar het te verwachten veulen. Zelf had ik vorig jaar voor zijn stalgenoot Farrell gekozen maar wie weet!! Jammer dat Ferguson geen optie meer is.

Ik vind het fijn te horen dat ook jij Bordeaux een goede keuze vindt. Hij blijft tot op heden bovenaan staan. Een (klein)zoon van Totilas vind ik ook interessant, zeker omdat de moeder van deze merrie, de Metall, een erg goed hengstveulen van Toto had in 2017. De Metall was zelf wel neerwaarts gebouwd maar de Toto absoluut niet. Aan welke (klein)zoon van Totilas denk jij dan?
Van onze andere merrie, in gezamenlijk eigendom met Cindy Versantvoort, verwachten we een Kingston (uit een elite NMK Uphill x San Remo x Jazz (moeder Vivaldi). Ook voor deze merrie zijn we nog zoekende naar een passende hengst.

For Romance is ook al eerder in beeld geweest, zeker omdat ik toch bloed moet hebben. De veulens van For Ferrero zijn me positief opgevallen. Bloed, maat genoeg en goed bewegen!

Ik ging vorig jaar naar de hengstenshow bij De IJzeren Man om Farrell te zien maar ben toen als een blok gevallen voor Fifty Cent. Wat overtuigde die hengst daar! Iedereen was zwaar onder de indruk. Wel heel spannend om te zien wat deze combi oplevert over een week of twee.

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 15:19

Doutz16 schreef:
Prachtige merrie! Trots op zijn!
Ik vind haar ook zeker niet neerwaarts gebouwd. Juist mooi en niet te overdreven!
Succes met je keuze

Dank je!

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 15:23

Elisa2 schreef:
Toto kan ook een wat neerwaartse romprichting geven, Taminiau verrastte me positief tijdens de HK.

Taminiau was me ook al bijgebleven! Zal hem nog eens verder uitpluizen.

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 14:16

Inmiddels is een merrieveulen van Blue Hors Fifty Cent geboren. Wat ik niet had verwacht, is dat ze enorm veel bloed heeft! Het is een erg mooi veulen dat iig een hele goede stap met veel souplesse laat zien en een extreem goede opwaartse galop. Draf lijkt ook goed, in elk geval veel knie maar heeft dat in deze eerste paar dagen nog niet echt laten zien.

Ik ben er erg blij mee maar ga toch voor een andere hengst dit jaar. Bordeaux stond bovenaan mijn lijstje maar bevruchtte vorig jaar niet goed, werd mij verteld.
Taminiau staat nu vrij hoog op mijn lijstje.
King Karim vind ik onder de man op dit moment beter. Wat vinden jullie van hem?
En ik sta open voor alle suggesties! Dus laat maar horen!
Bijgaand enkele foto’s van mijn Fifty Cent (3 dagen oud).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:46

Aansprekend veulen! lang achterbeen of niet?

Ik vind King Karim niet beter ohz, zijn galop vind ik niet denderend. Taminiau heeft 3 zeer goede gangen maar heeft wel merries nodig met bloed en die recht op hun voeten staan.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 17:40

Ik vind King Karim wel helemaal geweldig. Zeker ons. De bovenlijn doet op stand wel wat strak aan met een hellend kruis, maar ik denk dat jouw merrie dat wel kan hebben.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 17:48

Wat een koppie zeg! Extreem chique gefeliciteerd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:45

Oh dat snuitje! Wat een sjiek dingetje!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:52

Zou bijna denken,dat er arabisch bloed in zit,whaha,wat n koppie. Prachtig veulen!

Toch niet eerst proberen met Bordeaux ( weet niet,wat voor voorwaarden ze hebben?) ,of een van z'n zonen?