Fokadvies gevraagd (Guidam x Lux Z)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ruiter1997

Fokadvies gevraagd (Guidam x Lux Z)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 22:56

De merrie heeft zelf veel maat, namelijk stokhoogte van 1.74 cm. Zelf is ze heel erg rustig qua karakter. Echt een knuffelpaard om maar zo te zeggen. Niet snel van (enge) dingen onder de indruk en niet pittig of heet qua karakter. Met springen wel voorzichtig, soms zelfs iets te voorzichtig wel wordt ze iets heter, maar niet extreem (ze is meer enthousiast). Ze heeft zelf 1.35 gesprongen.

Verder heeft ze een wat horizontalere bouw (halshouding; typisch springpaarden-look zoals velen zeggen). Enkele verbeterpunten zouden daarom kunnen zijn: Iets kortere bouw, meer front, iets verticaler gerichte halshouding. Wel zou ik graag maat ( tussen de 1.70 - 1.74 cm) willen behouden, aangezien ik zelf later erop wil gaan rijden en ik zelf ook best lang ben.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1587208

Avalanche

Re: Fokadvies gevraagd (Guidam x Lux Z)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:57

Foto is fijn :) een standfoto?

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 09:27

Even kijken of ik er zo een heb

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:31

Wat wil je fokken? springpaard? allrounder?

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:26

Ze heeft al een veulen gehad van Wittinger VDL, hoe is die uitgevallen?

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 15:56

Springpaard wil ik fokken. Klopt ze heeft al een Wittinger veulen gehad. Alleen niet bij mij, maar bij de oorspronkelijke fokker/eigenaar van mijn merrie. Qua stokmaat (had ik destijds een keer nagevraagd) dachten ze dat hij rond de 1.70 was. Dit was een voskleur. Dit veulen heeft ook tot ZZ niveau gesprongen met de eigenaar en is op een gegeven moment naar buitenland verkocht. Loopt op dit moment in Eqypte.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:44

Zie nu pas dat VDL enkel nog diepvrieszaad van Wittinger heeft en hij verkocht is. Een hengst die maat blijkt door te geven is Dominator 2000 Z van Zangersheide?
Ik heb zelf een 2 jarige van Atomic Z (moeder 1.66) die nu vorige week gemeten 1.60 is. Atomic is 1.72. Heeft haar ook goed verkort. Als je foto's van beide wil mag je gerust een pb'tje doen!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:58

Elisa2 schreef:
Wat wil je fokken? springpaard? allrounder?

Als je uit dat lijntje geen springpaard wil fokken, moet je die merrie per direct verkopen en nooit meer vloeken in de kerk.

Fantastische merrie TS! Ik zou geloof ik VDL eens bellen voor advies.

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 12:52

Klopt Bennz. Alleen de merrie zal absoluut niet meer worden verkocht. :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:20

Inaico VDL? Dan heb je Indoctrobloed in combinatie met een Baloubet du rouet-moeder uit een topstam.

En als dekgeld niet uitmaakt: Hardrock Z?
Ik overweeg zelf om hem dit jaar op mijn Numero Uno merrie te gebruiken via embryo transplantatie.

Heb haar halfbroer Donate (v. Carthino) volgens mij gisteravond nog in Balkbrug in de grote prijs zien lopen. Fijn en heel royaal ontwikkeld paard met veel galop!

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 18:24

Ik wil alleen vers sperma gaan gebruiken. Dit ook vanwege de kleinere kans van diepvriessperma die tot een geslaagde dekking leidt (en al helemaal met embryotransplantatie). Wil via een draagmerrie nog één of meerdere veulens fokken van mijn merrie.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:39

Ruiter1997 schreef:
Klopt Bennz. Alleen de merrie zal absoluut niet meer worden verkocht. :)

Zou ik ook niet doen hoor :D Maar allrounder erop vond ik een beetje vloeken in de kerk :D

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 18:55

Haha ik las uw bericht helemaal verkeerd zie ik nou net. Nee zeker niet, gaat ook niet, om wat voor reden dan ook, gebeuren.

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 14:44

Welke bewezen hengsten zouden goed passen bij mijn merrie en die niet te veel maat meegeven (dit omdat mijn merrie al behoorlijke maat heeft 1.74) en haar veulen niet groter moet worden dan dat (i.v.m. wendbaarheid en snelheid bij het springen).

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 14:54

gomir schreef:
Inaico VDL? Dan heb je Indoctrobloed in combinatie met een Baloubet du rouet-moeder uit een topstam.

En als dekgeld niet uitmaakt: Hardrock Z?
Ik overweeg zelf om hem dit jaar op mijn Numero Uno merrie te gebruiken via embryo transplantatie.

Heb haar halfbroer Donate (v. Carthino) volgens mij gisteravond nog in Balkbrug in de grote prijs zien lopen. Fijn en heel royaal ontwikkeld paard met veel galop!

Helaas Donate is afkomstig uit de moeder (Ominka) van mijn merrie. Dat zal dus helaas niet gaan.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:08

Dat is vaak zo met halfbroers ;) Bovendien dekken ruinen over het algemeen ook niet...:+
Maar je zou dus wel kunnen overwegen om Carthino te gebruiken op jouw merrie of een andere hengst met Carthago-bloed.

De bovenste twee suggesties die ik doe zijn overigens wel hengsten die op basis van de beperkte info een optie zouden kunnen zijn. En gewoon vers beschikbaar, voor het geval die post een reactie was op de mijne.

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 21:32

Nee over vers beschikbaar was gewoon een algemeen berichtje. Diepvries wil ik namelijk niet, aangezien de kansen daarmee kleiner zijn. Zeker als het straks via embryotransplantatie zal gaan, wil ik de kansen zo groot mogelijk houden. :)

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 11:43

We wachten nog op een standfoto(is hier ook verplicht ;) )
Wat zijn haar sterke punten ?
Ik zie dat ze iig (nog)geen ster oid is?

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 15:17

hierbij een (soort van) standfoto, heb helaas geen andere.

Afbeelding

sterke punten o.a.:
- ontzettend braaf karakter/ niet zo snel onder de indruk van iets (soort bomproof)
- haar maat
- vermogen met springen
- haar vachtkleur (ik weet dat een goed springpaard geen kleur kent, maar toch bruin vindt ik wel het mooist; vos kleur het minst mooi)

Haar eerste verrichtingsonderzoek (op 4 jarige leeftijd) voor het stamboek kreeg ze de volgende punten:
Exterieur : 65
springen : 70
Stap : 60
Draf : 60
Galop : 65
Reflexen : 65
Techniek : 75
Vermogen : 75

Niet genoeg punten om ster verklaard te worden.
Laatst bijgewerkt door Ruiter1997 op 12-03-19 15:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 15:20

Tot op heden hebben we haar ook nog niet opnieuw laten keuren (d.m.v. thuiskeuring door het KWPN) om haar alsnog ster te laten verklaren. De reden hiervoor was dat ze toen al drachtig was en we het advies hadden gekregen om hiermee nog te wachten omdat nu ze drachtig was dit invloed kon hebben op de punten.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:27

Ik ga mee met de hierboven reeds genoemde Carthino. Die geeft geen lengte mee, wel maat, veel front, heeeeeul veuuul reflexen, vermogen meer dan voldoende, opwaartse hals, en zeer veel fijne beweging. Denk dat ie ook de croupe van jouw merrie kan verbeteren, want ik gok zo maar dat dat een hellende croupe zal zijn (typisch Guidam). Wij hebben destijds met beide hengsten gefokt. En de Guidam was echt een heerlijk peerd! De Carthino was een tikkie scherper, maar die kwam dan ook uit een vlijmscherpe moeder.

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 15:43

Welke hengsten (mag ook jonge hengst zijn) geven naast Carthino, dat nog meer mee?
Maar maat is niet zozeer nodig, aangezien de merrie ook al behoorlijk aan de maat is. Wil niet een al te groot paard krijgen (max. 1.75)

Hoogendroog, wat bedoel je met croupe?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:04

Ik heb eigenlijk vrij weinig met de jonge KWPN hengsten welke de laatste jaren zijn goedgekeurd. Huntertjes. Een enkeling is beter, maar het overgrote deel is gaat t niet worden. Wij kijken meer naar het buitenland.
De croupe of het het kruis.
Je zou ook ook nog aan Heartbreaker-bloed kunnen denken. Gaat in ieder geval geen maat geven. Reflexen zijn daarbij top, weinig lengte, vermogen meer dan voldoende, front. Ik zou alleen dan niet voor Zambesi kiezen, er zijn betere.

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 20:45

Zat wellicht te denken aan Hardrock Z.
Is Heartbreaker x Carthago (2 vliegen in 1 klap lijkt me zo).

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:53

Die suggereerde ik al in mijn eerste post als optie. En naast de bloedvoering bewezen sportpaard en goede moederlijn.