Hengstenkeuze Apache en Dreamboy merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diamond08

Hengstenkeuze Apache en Dreamboy merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 10:27

Hoi! Dit jaar zijn we van plan om 3 merries te laten dekken. We zijn heel benieuwd naar suggesties van andere

Apache x Osmium x Naturel
Deze merrie kan goed bewegen met veel vrijheid en heeft een mega galop! Stokmaat ca. 170 cm

Afbeelding

Dreamboy x Sorento x Ronaldo
Deze merrie heeft veel balans en een sterk achterbeen met veel afdruk en veer. Mag meer schoudervrijheid hebben. Op de foto is ze bijna 2 jaar oud, merrie is dit jaar 3. Stokmaat nu ca. 168 cm

Afbeelding

Over de moeder van de Dreamboy heb ik al een topic
Diamond08 @ [EHK] Een echte bewegingsvererver gezocht voor kwpn merrie

truitje

Re: Hengstenkeuze Apache en Dreamboy merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 13:23

Wat wil je precies fokken en verbeteren?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 15:44

Misschien ook een idee om de Apache merrie te testen op WFFS. Als ze drager is dan is de keuze van hengsten wat beperkte.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 16:02

Ik ben ook benieuwd naar wat je graag verbeterd wilt zien bij beide merries. Filmpjes zijn ook altijd goed en interessant.

Diamond08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 18:42

truitje schreef:
Wat wil je precies fokken en verbeteren?

De Apache mag meer front, eventueel souplesse, de stap is niet slecht maar kan beter. Fundament is ook een aandachtspunt.

De Dreamboy mag meer schoudervrijheid. Ze is nog jong en nog niet ohz dus de echte verbeterpunten is nog wat lastig. Ik denk dat de hengst ook extra souplesse mag doorgeven aan deze.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:58

TS, je hebt voor de Apache eerder advies gevraagd hier. Waar is ze toen mee gedekt en hoe heeft dat uitgepakt?

Diamond08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 20:48

Aimee schreef:
TS, je hebt voor de Apache eerder advies gevraagd hier. Waar is ze toen mee gedekt en hoe heeft dat uitgepakt?

Heb haar uiteindelijk niet gedekt. Nu helaas definitief afscheid moeten nemen als sportpaard ivm blessure. Deze keer dus echt een veulen!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 21:28

En wil je een jonge hengst, bewezen hengst, maximale dekgeld, voorkeur voor stokmaat, formaat, kleur, moet rekening gehouden worden met de wffs status, wat zijn de bemerkingen op het fundament, enz. Je informatie is nu wat beperkt.

Diamond08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 08:02

Aimee schreef:
En wil je een jonge hengst, bewezen hengst, maximale dekgeld, voorkeur voor stokmaat, formaat, kleur, moet rekening gehouden worden met de wffs status, wat zijn de bemerkingen op het fundament, enz. Je informatie is nu wat beperkt.

Heb geen max dekgeld, liefst een hengst waarvan al nakomelingen zijn. Bij voorkeur geen ranke hengst. Liefst wffs vrij omdat de merrie nog niet getest is. Blijkt een hengst met wffs aan te sluiten kan ik de merrie alsnog testen. De merrie heeft ongelijke voeten, sowieso een graasvoet maar of het ook deels bij haar in de genen zit durf ik niet ge zeggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 09:23

Wat voor een blessure heeft de Apache? en zit er veel prestatie in de moederlijn? ongelijke voeten kunnen erfelijk zijn en geeft altijd een verhoogde kans op blessures/ HKO. Wel een knappe merrie om te zien.

Wil je trouwens binnen het KWPN blijven of maakt dat niet uit?

Diamond08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 10:38

Elisa2 schreef:
Wat voor een blessure heeft de Apache? en zit er veel prestatie in de moederlijn? ongelijke voeten kunnen erfelijk zijn en geeft altijd een verhoogde kans op blessures/ HKO. Wel een knappe merrie om te zien.

Wil je trouwens binnen het KWPN blijven of maakt dat niet uit?

Ik ben uit ervaring bekend met ongelijke voeten, dit is zeker niet ideaal maar de merrie is te goed om niet mee te fokken. Zoals ik al zei weet ik niet of het in haar genen zit of puur door het grazen is gekomen. Er is door de fokker op jonge leeftijd waarschijnlijk nooit echt aandacht aan besteed. Ik ga het wel zien of ze het doorfokt. De moederlijn is redelijk, elite preferent en overgroot moeder zzl. In dit geval kijk ik puur naar de merrie, ik weet wat ze in huis heeft en ze is bloedmooi, als fokker moet je in mijn ogen je eigen gevoel achterna, ze zou zo maar eens goede paarden kunnen gaan geven.
De merrie heeft een kijkoperatie gehad en daaruit is gebleken dat ze slecht kraakbeen heeft in de knie waardoor de sport zeer waarschijnlijk niet haalbaar is. Volgens de chirurg niet erfelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 12:49

Oke dat is goed om te weten en ik begrijp dat je het een kans wilt geven, als er genoeg prestatie zit in de moederlijn weet je in ieder geval dat die redelijk gezond is.

Ik zit te denken aan For Ferrero voor het verbeteren van de stap, het front en de souplesse maar vrees dat hij geen massa geeft.

Als de merrie scherp genoeg is dan is wellicht Glamourdale ook een optie, geeft massa en 3 goede gangen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 14:56

Just Wimphof, Toto jr. of Bordeaux passen misschien ook voor de Apache.
Met Osmium en Naturel erachter zou ik trouwens verwachten dat ze zelf al massa mee gaat geven.

[edit] had ik niet ergens gelezen dat Dante Weltino weer beschikbaar komt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 15:14

Zonde zeg. Ze is nog jong. Ben zelf ook aan het kijken voor onze Vivaldi/Ferro merrie maar het is nog niet heel makkelijk om een Jazz/Ferro vrije hengst te vinden op dit moment. Mag wel wat verderop in de lijn, maar alles wat ik leuk vind zit vrij direct Jazz en Ferro in. Ik kwam nu uit op Ferguson. Zijn nakomelingen doen het ook goed heb ik begrepen. Misschien wat voor jouw dreamboy merrie of voor beide. Is WFFS vrij.

Diamond08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 15:33

Babootje schreef:
Zonde zeg. Ze is nog jong. Ben zelf ook aan het kijken voor onze Vivaldi/Ferro merrie maar het is nog niet heel makkelijk om een Jazz/Ferro vrije hengst te vinden op dit moment. Mag wel wat verderop in de lijn, maar alles wat ik leuk vind zit vrij direct Jazz en Ferro in. Ik kwam nu uit op Ferguson. Zijn nakomelingen doen het ook goed heb ik begrepen. Misschien wat voor jouw dreamboy merrie of voor beide. Is WFFS vrij.

Wellicht in Duitsland of Denemarken? Er zijn hengsten genoeg toch of wil je binnen kwpn blijven?
Zelf heb ik een jonge Ferguson merrie, heel gaaf paard en goed lopen, en (!) super braaf! Na paar weken ohz ging ik er eigenlijk alleen nog maar mee het bos in omdat ze drachtig is. Ze is nu dragend van Just Wimphof.

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 15:38

Kijk aan! Nou dat klinkt al goed. Onze merrie heeft echt een super cool karakter en zo lief. Laat zich ook goed bewerken. Ze is wat kort in de rug dus iets meer lengte zou mogen. Opwaarts gebouwd en de gangen laten ook niet te wensen over. Een vosmerrie van 1.65. Voorlopig keur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 08:25

Aimee schreef:
Just Wimphof, Toto jr. of Bordeaux passen misschien ook voor de Apache.
Met Osmium en Naturel erachter zou ik trouwens verwachten dat ze zelf al massa mee gaat geven.

[edit] had ik niet ergens gelezen dat Dante Weltino weer beschikbaar komt?

Denk je dat Toto de stap gaat verbeteren? wellicht is een zoon van hem interessanter.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 08:33

Elisa2 schreef:
Denk je dat Toto de stap gaat verbeteren? wellicht is een zoon van hem interessanter.

Is er überhaupt een kwpn hengst die de stap verbetert? ;)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 10:39