Ik heb een merrie met prachtige papieren en een magnifiek karakter (daarvoor alleen al) dus zou ik graag een opvolger willen!
Echter ben ik niet bezig met fokken of de sport, dus dit is een compleet nieuw iets voor mij. (Voor mijn merrie niet, want bij vorige eigenaars heeft ze al 3 veulens gehad en die zijn volledig gezond in het leven gestapt)
Vandaar enkele vragen i.v.m. een veulentje kweken.
Zie het zo: mijn paard staat op een weide, ongeveer 15 minuutjes rijden van mijn woonplaats (dus ze staat niet aan huis of op een stalling).
Mijn vragen:
Hoeveel keer wordt er ongeveer gescand tot het einde van de dracht? Wat is de gemiddelde kostprijs van zo'n dierenartsbezoek?
Het veulen blijft sowieso bij mij, maar het staat op dezelfde weide als de moeder, hoe en wanneer speen je het beste af? Is dit doenbaar?
Wat wordt er aangeraden als het paard niet aan huis staat bij de bevalling? Bijvoorbeeld elke dag kamperen op de weide tijdens haar laatste dagen is een beetje moeilijk
Wat voer je een drachtige merrie het beste? Vanaf wanneer gaat het veulen "korrels/brokken" eten? De welke dan?
Doorheen de winter, moet de merrie een deken op zodat ze aan warmte minder energie verspilt?
Laat je bij de bevalling meteen een dierenarts komen?
Dit was het zo'n beetje. Als ik nog vragen heb, hoop ik hier terecht te kunnen uiteraard
Er zijn misschien domme vragen, maar ik zou graag mijn kennis op dit vlak ook wat uitbreiden!
Het kan uiteraard zijn dat er mij nog vragen te binnen schieten, maar ik zou al heel blij zijn als er bokkers mij al wat uitleg over deze vragen kunnen geven
… dus is het slapen op stal als ik denk dat zij gaan veulenen. Ken je merrie en de veranderingen die het nakende veulenen aanmelden en lang zal je niet moeten 'kamperen'. Ook zijn PH stripjes een goed idee … je meet de drupjes met een PH strip en als het onder een bepaalde cijfer komend dan weet je dat het veulen binnen 12-24 uur geboren wordt.
Kan ook een dure optie worden als je merrie gewond raakt.