Grote springpony hengst gezocht voor NRPS D-pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Grote springpony hengst gezocht voor NRPS D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 16:18

Nadat ik afgelopen jaar een leuk veulen bij mijn merrie had, kriebelt het stiekem weer.

De merrie:
NRPS D pony, 1,47 groot (maar oogt wat kleiner, fijne bloederige pony)
Predikaten: ster keur sport prestatie
Vader: Idzard
Moeder: keur; pref; prest. sportmerrie Nymphaea (Nimb ox x hengstenmoeder Oldert's Karola keur; pref; prest.fok&sport v. Oldert's Fastwind).

Mijn pony is ook de moeder van Scoubidoo (Jody van Gerwen).
Zelf heeft ze Z dressuur en L of M springen gelopen.

Afbeelding

Afbeelding

Hier een klein stukje tekst nav de ABOP, waar ze door het NRPS de ABOP topper wordt genoemd:
Citaat:
Eén deelnemer onderscheidde zich met een super overall-score van 80 punten en dat was de D-pony Mimosa.
Mimosa is een dertienjarige dochter van Idzard uit de keur; pref; prest.sportmerrie Nymphaea (Nimb ox x hengstenmoeder Oldert's Karola keur; pref; prest.fok&sport v. Oldert's Fastwind), gefokt door A.L.J. van Esch en sinds december vorig jaar eigendom van W. Mulderij in Nijkerk. Mimosa heeft zich in de fokkerij al bewezen, zij is de moeder van de ZZ-springpony Scoubidoo (Jody van Gerwen). Mimosa kwam eigenlijk bij Mulderij op stal om een veulentje te fokken (en is momenteel ook drachtig), maar Hanneke Mulderij brengt de vosmerrie sinds maart dit jaar uit in de sport en dat gaat heel goed. Momenteel start ze L1 dressuur en L-springen, maar tijdens de ABOP liet de merrie zien nog heel wat meer in haar mars te hebben. Ze kreeg 38 punten voor het dressuuronderdeel, met daarbij een 8 voor de draf en een 8 voor geschiktheid (dit laatste cijfer telt dubbel). Mimosa laat zich fijn rijden, en heeft een fijne, bewerkbare impuls. In alle drie gangen zou ze nog wat meer balans moeten ontwikkelen. Voor het springen kreeg ze maar liefst 42 punten, met een 8,5 voor techniek met haar snelle reacties en goede manieren, en een 9 voor geschiktheid (telt dubbel). Onder het zadel bleef ze soms nog wat vlak, bij het vrijspringen sprong ze beter in de boog.

Ze heeft een veulen gehad van Kyoto BR. Super leuk veulen, zat mooi in elkaar, heel veel souplesse, makkelijk schakelen, heel bloederig type. Mocht naar de nationale, waar ze alleen maar bokkensprongen heeft laten zien en geen normale drafpas :Y)
Zelf zou ik graag bij een volgend veulen meer maat, formaat (ook gerust wat zwaarder beenwerk) en meer lengte in de hals zien.

Het veulen:
Afbeelding
Afbeelding
Op de laatste foto is ze 4 weken oud

Wat ik zoek in een dekhengst:
- springen gericht, dus echte springlijnen waar al meerdere internationale springpony’s uit zijn gekomen
- maat (grote D of kleine E, mijn pony fokt niet heel groot dus durf wel grote hengst)
- lange hals, veel front, lengte in het lijf
- correct op de benen
- liefst beetje midden van het land zodat ik de pony er heen kan brengen, omdat ze niet altijd makkelijk drachtig is wil ik niet te veel kosten kwijt zijn voor als het toch niet lukt

Ik zit zelf niet zo in het ponywereldje, dus alle tips zijn welkom!

lailapri

Re: Grote springpony hengst gezocht voor NRPS D-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 17:43

Ik heb nu een merrie drachtig van pablo een 1.30 springende pony in belgië. Je mag me volgen, ik plaats zeker fotos als het veulen er is.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 17:51

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 20:00

Dank voor jullie reacties!
Pablo heb ik opgezocht, klopt het dat zijn moeder niet bekend is? Ik vind dat een beetje eng, kan maar zo dat die moeder een kleintje was (gezien zijn vader een paard is), en als die genen elkaar vinden kan ik maar zo weer een kleintje fokken. Ik wil dus het liefst dat de stamboom uniform is opgebouwd uit grote D pony’s.

Saams, wil liever wel bij NRPS blijven. Maar wat een geweldige prestatie van die pony! Ik zal eens nakomelingen zoeken, zijn halsvorm past niet zo bij mijn pony denk ik, maar weet niet of hij dat vererft.

Goede veelzijdige pony’s mogen ook zeker aangedragen worden, maar wil liever niet de ‘dressuurpony’ kant op.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 20:41

Naar wat ik weet is moeder een d pony. De mijne die drachtig is, is 1,38m zelf 1,20 gesprongen en pakt makkelijker op vers sperma wat niet verdunt is. Zij stond daar in training dus kon mooi natuurlijk gedekt.
Dit is mijn merrie:
Afbeelding

V. Don cremello du bois.

Mijn hengst kan ook aardig springen al is hij allround maar meer naar dressuur gefokt:

Afbeelding
Hij is ook van don cremello du bois

De merrie op de sprong:
Afbeelding

Don cremello is niet de eerste keus maar denk ik best een optie. Marjolein denkt ook altijd fijn mee. Hij vererft mooie modellen, wat meer lengte, zeer fijn karakter, sterk beenwerk en ruime bewegingen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 16:32

DC spreekt mij voor mijn merrie wat minder aan.

Weet iemand of Kraneveld’s Kadans nog dekt?

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:44

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 10:57

Nasch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:33

Misschien is dit iets voor je?

https://www.marktplaats.nl/wijzigAdvert ... ousPage=lr

GJ9 schreef:
Wat ik zoek in een dekhengst:
- springen gericht, dus echte springlijnen waar al meerdere internationale springpony’s uit zijn gekomen
- maat (grote D of kleine E, mijn pony fokt niet heel groot dus durf wel grote hengst)
- lange hals, veel front, lengte in het lijf
- correct op de benen
- liefst beetje midden van het land zodat ik de pony er heen kan brengen, omdat ze niet altijd makkelijk drachtig is wil ik niet te veel kosten kwijt zijn voor als het toch niet lukt

- Springtalent in de pedigree
- E-pony maat
- Mooie hals en bouw
- Zeer goede benen
- Via KI (zeer goede kwaliteit sperma), dus elke locatie mogelijk

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 10:55

Komende vrijdag is de hengstenkeuring NRPS in de ochtend komen de nieuwe pony's voorbij. Wellicht interessant om een kijkje te nemen als je tijd hebt.

Goede NRPS springpony's die ter dekking staan:

Kalido II van Klaverborch - dekstation Spakman-Stevens
Of zijn broer Kasanova van Klaverborch

Voor Kadans kun je even mailen naar : d.j.key@planet.nl volgens mij staat hij nog ter dekking.

En de topper Zeppe van de IJsseldijk (1.48m)