Roodvos schreef:2) Er staat geschreven dat een draf een 2-takt beweging is met benenparen die diagonaal geheven worden, afgewisseld door een zweefmoment. Het valt mij op dat dit “eenpoter” drafbeeld vooral naar voren is gekomen met de opkomst van de digitale, en daarmee veel snellere, fotografie. De exacte beenzetting in de galop is pas duidelijk geworden toen de fotografie zich ontwikkelde. Daarvoor werden galopperende paarden afgebeeld als een soort hobbelpaard, met de beide voorbenen naar voren, en beide achterbenen naar achteren gestrekt. Wie zegt mij dat de omschrijving van de beenzetting in draf correct is? De draffase die je hier ziet, dat zie je alleen op de foto, en is niet zichtbaar voor het menselijke oog. Waarom kan het niet zo zijn dat de werkelijke beenzetting in draf altijd net altijd een fractie anders is geweest? En pas aan het licht komt nu met de digitale fotografie?
Hier ga je mijn inziens wel fout, bij de start van een rengalop is wel degelijk een afzetmoment met 2 benen en twee benen volledig naar achteren.
De draf is een tweetact moment en deze fotos waren vroeger veel minder te vinden dat er 1 poot aan de grond stond, met de huidige ongewenste lange voorbenen komt het steeds vaker voor dat je die eenpoot bewegingen ziet.
Ik ben geen de Lange aanhanger of fan, maar in sommige dingen kan ik hem wel volgen. De wijze waarop hij zich profilileert is alleen verschrikkelijk.