Ik weet niet of ik dit nu onder het goede forum zet, maar vond deze het beste bij mijn vraag passen.
Ik heb drie jaar geleden een paard gekocht die voor langere tijd niet bereden was (nu 8 jaar) en ik dus een soort opnieuw moest inrijden. Dit heb ik met hulp geprobeerd, alleen gaf het paard een hele heftige reactie toen ik er voor de tweede keer op zat. Heel veel uitgezocht en uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat dit paard als veulen zijnde van de trailer afgevallen is en haar blessure die ze hieraan over gehouden heeft is dat er geen kraakbeen of verschillende wervels meer in haar schoft zitten, maar haar schoft is een groot blok bot.
Er is L1 met haar gereden voordat iemand wist wat er aan de hand was. Door de hogere oefeningen denk aan Z schuurden haar pezen over dat schoft bot heen, dit is toen gaan ontsteken en heeft haar veel pijn opgeleverd. na die ontsteking is ze nooit meer bereden geweest tot ze bij mij kwam. Doordat ze toen niet wisten wanneer ze moesten stoppen, hebben ze in die tijd meer kapot gemaakt dan nodig was. Denk hierbij ook aan haar eigen trauma met rijden.
Ik wist hier echter niks vanaf toen ze bij mij kwam. Heb het na de reactie op het inrijden haar na laten kijken.
Hierom doet het rijden pijn bij haar, maar er een veulen mee fokken kan nog probleem- en pijnloos (aldus de dierenarts).
Aangezien ik niet op dit paard kan rijden en ik wel een hele goede band met haar heb opgebouwd wil ik haar graag houden. Ik vind het alleen wel zonde om haar als iets te grote (ong. 1.72) grasmaaier te houden.
Nu heeft deze merrie een hele leuke afstamming (Trakehner), namelijk; Kasparow (ZZZ-dressuur) en TCN Partout (Grand prix dressuur). Ik wil er een goede dressuur hengst op zetten aangezien haar ouders/voorouders ook hoog in de dressuur gelopen hebben.
Ik ben alleen bang dat ik het veulen niet verkocht kan krijgen, omdat dit eigenlijk in mijn omgeving bijna nooit veulen aangekocht worden.
Nu is mijn vraag hoe ga je daar mee aan de slag? Hoe benader je mensen die zo een veulen zoeken? Hoe kom je op een waardige prijs voor een net gespeend veulen?
Ik heb eens van iemand die vroeger paarden fokte gehoord dat de persoon die bij hem het paard kwam insemineren meestal al een reservering op het veulen aan vroeg. Gebeurt dit nog steeds of is dit meer iets van vroeger?
Wat informatie over mijn paard;
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /heimsonne

Hoor graag van jullie hoe dit allemaal in gang gaat.
Alvast bedankt!