Ik heb een vraagje

Ik ben in het bezit van een ijslanderhengstje. Deze is op dit moment 5 maand en staat nog lekker bij de mama. Rond maart zal hij een jaartje naar de begrazing gaan om dan in 2020 mijn kanten op te komen.
Normaal gezien zou hij rond maart/april mijn kanten opkomen. Aangezien dat niet de beste periode is om te castreren (warm= veel vliegen en dergelijke) ga ik hem waarschijnlijk nog hengst laten tot de winter om hem dan te castreren. Hij zou dan rond de 2,5 - 3 jaar zijn.
Nu heb ik al een paar aanvragen gehad van mensen die hem graag zouden willen gebruiken voor een deking in die periode dat hij nog hengst is. Ik heb hier mijn twijfels bij... is 2 jaar te vroeg voor te dekken? En wat gebeurd er met zijn gedrag als hij gaat mogen dekken? Gaat castreren dan nog helpen?
Ik zelf vind het zeker een leuk idee maar ik wil natuurlijk wel realistisch blijven. IJslanders zijn over het algemeen heel kalme en lieve hengsten, maar toch...
Ik werk zelf op een ijslanderstoeterij en onze fokhengst is altijd al super braaf geweest en we hebben er nooit problemen mee gehad...
Wat denken jullie?