Kosten fokken (Haflinger)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bin89
Berichten: 36
Geregistreerd: 04-01-09

Kosten fokken (Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-18 22:10

Hoi,

Ik ben me aan het voorbereiden en inlezen om evt te fokken. Naar aanleiding van alle factoren en dingen die ik lees en weet zal ik de keuze maken te fokken of een veulen te kopen.

Het gaat me met name om de kosten buiten de dekking om. Ik heb nl geen idee.
Ik hoor graag echt getallen van mensen die ervaring hebben.

En de keuze: Naar hengstenhouder brengen of door DA laten insemineren?


Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Kosten fokken (Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:17

Ik stip even, ben ook nieuwsgierig maar weet het fijne er niet van (qua prijzen).

Ik kan wel een klein beetje toevoeging geven:
Hengstenhouder is uiteraard natuurlijker maar kan wel risico's (blessures) met zich meebrengen. Die kans is aanzienlijk kleiner met insemineren. Tis een beetje waar je je zelf het prettigste bij voelt. Wat ik wel merk is dat pony's en koudbloeden vaker voor natuurlijk dekken worden aangeboden. Ik weet alleen niet of dit is omdat deze paarden vaak minder kosten in aankoop (dus het risico te overzien is) of dat dit soort rassen wat makkelijker zijn met dekken.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Bin89
Berichten: 36
Geregistreerd: 04-01-09

Re: Kosten fokken (Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-18 22:23

@Xyris nee weet ik ook niet! Met insemineren moet je wel zelf heel goed weten welk moment de juiste is. Daar heb ik zelf niet heel veel verstand van. Een hengstenhouder zal dit beter weten. Enige wat ik soms zie is dat ze hengstig is. Nieteens altijd heel duidelijk. Ze heeft al eens een veulen gehad.

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Kosten fokken (Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:39

Ah ja das erg lastig bij sommige merries ja, maar daar kan een dierenarts je ook weer bij helpen. Hengstigheid kan zelfs opgewekt worden met een injectie. Maar je hebt wel een punt dat een hengstenhouder (en hengst) het juiste moment beter zullen weten :+ en hengst en merrie staan vaak langere tijd bij elkaar.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Suzzy_3

Berichten: 1234
Geregistreerd: 10-01-07
Woonplaats: Diepenbeek (België)

Re: Kosten fokken (Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:07

Op voorhand een drietal keer een echo laten maken 45 tot 55 euro.
Insemineren 55
Echo na dikke 2 weken 45-55€
Echo op 3 maanden
Controle na bevalling + veulenprik 60€
Chip, paspoort, stamboek €?
Extra voer voor de merrie.

Radiostilte
Berichten: 980
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 23:40

Heeft de hengstenboer die jij op het oog hebt niet toevallig een samenwerking met een dierenarts of praktijk? Mijn hengstenboer en dierenarts zitten op één locatie. Ik vind dat echt ideaal. DA doet het scannen en geeft het meeste advies over wanneer weer scannen of insemineren (wat de hengstenboer mij ook heus wel kan vertellen denk ik). En de DA kan eventueel een baarmoedermonster nemen of hengstig spuiten als dat nodig is. De hengstenboer doet het insemineren en het regelen van de het sperma (ook als dat van een andere hengstenboer moet komen). Eventueel kan de merrie ook bij hem verblijven mocht je dat willen of nodig vinden. Hij heeft ook een schouwhengst die hij in kan zetten. Ze hebben ook samen een merrie-pakket dat je kan afnemen. Ik geloof zo uit mijn hoofd dat het ongeveer €250,- kost. Hiervoor scannen en insemineren ze zo vaak als nodig is. En kan je er dagelijks één of twee keer terecht om te scannen en insemineren als dat nodig is. Ook op zon- en feestdagen. Een monster nemen, hengstig spuiten en laten verblijven zit hier dan weer niet in. Maar wel als het bij wijze van spreken nodig is om 20 x te scannen en 6 x te insemineren dat seizoen. Ik weet dat er meerdere hengstenboer en DA op één locatie zitten. En anders heeft de hengstenboer wel vaak een samenwerkingsverband met een DA uit de buurt dus ik zou daar even naar informeren.

Om nog even op je vraag terug te komen welke kosten je nog meer hebt ( ik ga er even vanuit dat een haflingerveulen niet veel anders is dan elke andere veulen)
- Het dekgeld. Dit wordt vaak weer gegeven zonder BTW en eventuele bezorgkosten. Ook als je merrie gust is gebleven moet je over het gusttarief de BTW en bezorgkosten betalen.
- De merriebegeleiding door de DA, dus het scannen en eventuele behandelingen. Je kunt daar dus vaak zo pakket voor kopen. Of de gok nemen en apart betalen in de hoop dat alles in 1 x goed gaat en gesmeerd loopt.
- Ik weet niet hoe het bij haflingers zit maar ik ben dus lid van een stamboek en heb die kosten en betaal dan wat voor de registratie van het dekken/veulen.
- Merrie moet meer voer krijgen (vooral in de laatste drie maanden van de dracht en tijdens het zogen
- Eventueel kun je je merrie extra laten enten (doet niet iedereen)
- Veulen moet zijn veulenentingen krijgen + chip
En op een gegeven moment begint het veulen mee te eten en moet het ook een keer naar de hoefsmid. En na het spenen natuurlijk ook ergens zoals bijvoorbeeld naar een opfokbedrijf. Ik heb echt sterk het gevoel dat ik iets vergeet (zal wel aan het tijdstip liggen). En je kan het daarnaast nog zo gek maken als je wilt met geboortemelders en camera's etc. En daarnaast kost het tijd. Niet alleen het waken rond de tijd dat het veulen geboren moet worden maar ook het drachtig krijgen zelf. En dan nog kan het altijd mis gaan. Merries die echt niet drachtig willen worden. Of zoals ik het eerste jaar had ik een merrie die bij de 2de poging drachtig was. En alle controles scans daarna zagen er ook nog gewoon goed uit. En toen is het veulen 2 maanden voor tijd te vroeg geboren/eruit gegooid. Veulen helaas dood, merrie gelukkig niks aan over gehouden maar toch betaal je dan wel het volledige dekgeld. Maar goed dat is jammer dan van het geld maar emotioneel vond ik dat toch wel heftig.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 05:29

Hier was ik dit jaar het volgende kwijt:

Kosten hengstenhouder 1e cyclus: €200
Scan op dag 16: €17

Toen helaas niet drachtig dus op voor ronde 2.

Kosten hengstenhouder 2e cyclus: €235

De kosten van de hengstenhouder is voor stalling, insemineren, scannen (evt n spuit oxitocine (bij achtergebleven vocht in de baarmoeder)) en een spuit om het ei te laten springen.

Daarna scan gehad op dag 14, €17
Scan op dag 22/23 ivm kans op 2ling: €17
Scan op dag 32 kloppend hartje: €17

Scannen op kliniek kost dus €17, scannen thuis kost rond de €65.

Nog 1 scan te gaan (100 dagen) en daarna aftellen...

Overige kosten:
Laatste 3 maanden merriebrok/muesli +/- €15 tot €20 per zak (mijne doet 10 dagen met 1 zak voer dus ik kom dan uit op +/- 60 per maand)
Extra enting merrie tijdens dracht: €20
Extra ontworming merrie: €15
Controle veulen (veulenprik): €35
Ontworming veulen (tot 6 maanden): €50
Enting veulen: €20
Chip, registratie stamboek en paspoort: €200 (ongeveer)
Voer veulen: €15 per zak (vorige veulen at veulenkorrel naast hetgeen wat hij bij de merrie jatte ;) )
Stalling merrie/veulen: €100 per maand extra vanaf de tijd dat het veulen mee gaat eten.
Smid vijlde hier veulen gewoon meteen mee maar als ik €5 meer betaald heb is dat veel ;)

Na 6 maanden afspenen en de opfok in....
Opfok per maand: €135, dit is incl ontworming, voer (tot 1 worden ze bijgevoerd met pavo) en smid excl jaarlijkse enting (€36).

Al met al ben je van veulen (6 maanden) tot 3 jarige grofweg €4000 kwijt alleen aan opfok kosten, dit varieert natuurlijk wel wat want elk opfokbedrijf heeft zo zijn prijzen.

FLASHY GOLD ON BLACK aka Frosty 06/05/2019

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Kosten fokken (Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:26

F-AM --> HA. Aangezien het om een haflinger gaat lijkt me dat dit forum toch het beste past.

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:48

petraaken schreef:
F-AM --> HA. Aangezien het om een haflinger gaat lijkt me dat dit forum toch het beste past.


Dat is erg jammer, aangezien het een echte fok-gerelateerde vraag is en op het HA weinig fokkers zitten. Juist hier zou de TS duidelijke informatie kunnen krijgen. Waarom is fokken met een Haflinger anders dan met warmbloeden of andere rassen?

Bin89
Berichten: 36
Geregistreerd: 04-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 09:09

petraaken schreef:
F-AM --> HA. Aangezien het om een haflinger gaat lijkt me dat dit forum toch het beste past.


Ja dat vind ik ook jammer. Het gaat me namelijk totaal niet om de hengst of een andere rasgerelateerde vraag. De vraag die ik heb gaat over de kosten er omheen en die staan los van het ras.

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:33

Ook hier dit jaar een veulen, maar ook kosten die je niet hoopt te hebben ...
extra DA kosten Uier ontsteking bij de merrie incl AB kuur € 350,- 2x weekend bezoek. Melkpoeder prijs ben ik kwijt,maar dat is na te zoeken.
een ontstoken naveltje....incl prik en bezoek € 90,-

Hoe het kan? geen idee dit was de eerste keer in jaren dat we dit hadden maar dat zijn dingen die dus wel kunnen. kennissen van ons hadden een miskraam met heel veel nazorg in de kliniek ,dat kan ook zomaar gebeuren! Het was kantje boord en de merrie heeft het gehaald maar is niet meer volledig hersteld, dat maakt haar onbruikbaar en onverkoopbaar( en dat liep in de 1000 den euro's)
Ga nu niet meteen negatief denken Veel vaker gaat het goed !

Afbeelding
intussen is deze bink al 2,5 maand oud en echt spring levend!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:29

Afhankelijk met welke hengst je gaat dekken, kan het je enorm in de kosten schelen.

Bij een natuurlijke dekking breng je vaak de merrie naar de hengst op het moment dat je haar hengstig ziet of denkt dat ze hengstig wordt. De hengstenhouder zal dan met een schouwhengst kijken of jouw merrie er klaar voor is om gedekt te worden en dan de gevraagde hengst inzetten.

Dekt de hengst met KI op locatie, dan kun je de merrie ook daarheen brengen. Vaak gebruiken ze dan een schouwhengst om het juiste dekmoment te bepalen.

Kies je voor verzend KI, dan zul je bij een DA of kliniek je merrie moeten laten scannen om het juiste moment te bepalen. Zelf had ik altijd een scanpakket voor het hele seizoen van €125 excl. medicijnen of andere medische handelingen. Op het moment dat het eitje rijp is zal je sperma moeten bestellen in overleg met de DA voor 's morgens (vaak) 09.00u. Dit zal dan 's middags/'s avonds geleverd worden en dan heb je dus de DA weer nodig voor het insemineren.

Kosten die je zult gaan krijgen;
*Verblijf van de merrie bij de hengstenhouder
*Scankosten die behoorlijk kunnen oplopen, verschillend per regio of DA. Vooral de voorrijdkosten tikken vaak erg hard aan.
* Dekgeld
*Soms extra entingen (rhino/eitje afspuiten/hengstig spuiten/ei afspuiten/veulenprik)
*Soms extra stallingskosten wanneer de merrie een grotere stal nodig heeft voor het afveulenen en daarna voor haar samen met veulen.
*Extra voerkosten
*Registratiekosten veulen bij het stamboek
*Onvoorziene kosten die heel hard kunnen oplopen. Zelf heb ik veel pech gehad bij het fokken. Veel dode veulens en veel ingrijpen van een DA. Mijn duurste jaar was een dood veulen en bijna een dode merrie à €3700,-

Ik heb gefokt met Shetlanders, Haflingers en warmbloeden en het ging bij allemaal wel eens verkeerd. Wil je fokken voor de verkoop, weet dan dat een Haflingerveulen weinig opbrengt, vooral hengstveulens gaan vaak voor net het dekgeld weg.

Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:33

De eerste dekking met mijn Haf zo'n 12 jaar geleden heeft mij meer gekost dan de hele dekking zelf. Het was haar eerste veulen en deze was een maand te vroeg geboren. Niet levensvatbaar meer toen ze er eenmaal uit was. Het spoelen van de merrie en alle medicatie + extra zorg had ik er wel voor over, maar het was een flinke kostenpost. Voor dat geld had ik beter een veulen kunnen kopen.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Kosten fokken (Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 07:20

Bij nader inzien hoort dit topic toch beter thuis op F-AM vandaar dat deze wordt terug verplaatst naar dat forum.

HA --> F-AM

Bin89
Berichten: 36
Geregistreerd: 04-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 10:34

petraaken schreef:
Bij nader inzien hoort dit topic toch beter thuis op F-AM vandaar dat deze wordt terug verplaatst naar dat forum.

HA --> F-AM


Dankje!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 47 bezoekers