Hengst met 25% fries bloed op springpaard? Springpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Hengst met 25% fries bloed op springpaard? Springpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 08:22

In het kader van dingen die je je afvraagt:
Als je een op en top springpaard kruist met een hengst met 25% fries bloed en 75% sportbloed (Samber, rest weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar hengst heeft B register met volledige afstamming), kan het veulen dan nog steeds een goed springpaard zijn?

Ik twijfel. De hengst springt zeg maar matig (is nu 2 jaar oud, heb hem 1 keer laten vrijspringen, gooide niets er af, krachtig genoeg, maar voorbeentechniek kan beter, merrie heeft extreem goede techniek, ok dit was de eerste en enige keer dat ik de hengst heb zien springen, hij heeft het verder ook nog nooit gedaan). Qua kracht, afdruk in de gangen is de hengst beter. Gangen hengst zijn zeker goed te noemen. De hals van de hengst is mooi, geen afwijkende beenstand en je ziet op de stand van de oren na nergens dat er Fries bloed in zit (gelukkig). Hengst heeft alleen een wit oog, dat lijkt niet zo mooi en een grof hoofd. Maar is verder een brutaal, maar leuk paard. Je ziet dat Friese gelukkig niet terug. Je zou zeggen een wat steviger warmbloed.

Merrie is arm bespierd in de hals en dat kan niet meer verbeterd worden. Dat heeft ze gewoon. Gangen merrie goed, merrie is bovengemiddeld intelligent, springt extreem goed (had op internationale springstal kunnen staan, maar eigenaar wilde zelf blijven rijden). Merrie is kort gebouwd. Verbeterpunten: bovenlijn hals, wat zware kaak. En flegmatiek. Eerlijk dier, zal nooit iemand er zomaar afgooien. Is van het kaliber als je haar niet stoort zal ze je foutloos rondbrengen in het parcours. Push je haar op de juiste manier is het een vechter met springen. Zelf heb ik altijd Romantico goed vinden passen, maar die is er niet meer. Eigenaar is er ook nog niet over uit of er gedekt gaat worden, een betaalde dekking is geen optie. Merrie kan overigens ook goed dressuren.

Dekking kost niets (ja, vermeerderen zeg maar), er komt gewoon groen papier met volledige afstamming bij veulen. MAAR, het moet een springpaard blijven. Tja, ik heb al geadviseerd het niet doen. Maar goed, met 12.5% fries bloed kan natuurlijk ook de moederskant qua springaanleg overgenomen worden. En ook met springpaard X springpaard kun je rotzooi krijgen. Een dressuurpaard wat niet kan springen is ongewenst (je kunt namelijk met elk paard prima dressuren, maar een paard wat struikelt over balken wordt nooit meer een springpaard). Een springpaard wat goed kan dressuren is natuurlijk wel gewenst. Veulen is voor eigen gebruik. Ik zou zeggen wacht met dekken totdat je er echt achter staat, maar dan is deze hengst waarschijnlijk geruind of verkocht. De andere gratis optie is een puur springpaard met easp papier (kwpn gefokt), ook 2 jaar oud, maar in mijn ogen te slap, spring wel beter vrij. Maar verder lijkt dit een laatbloeier te gaan worden, dus een echt oordeel durf ik nog niet te geven. Half jaar geleden leek ie slechter dan nu. Maar die valt voor de eigenaar af. Dus hoeft niet meegenomen te worden. Het is dus deze of geen.
Ik zal heel eerlijk zeggen, als ik niet wist dat de hengst 25% fries bloed had, dan had ik gezegd kan prima. Maar je moet achter groen papier staan en het zelf willen houden. Ik heb mijn advies dus grotendeels gebaseerd op dat Fries bloed voor een springpaard. En als je deze dekking registreert dan kost het je al met al toch nog een 300-400 euro (heb het zelf ook eens gehad, DIO, DNA, paspoort, en in dit geval lidmaatschap kwpn, enz). Maar ja, onbekend X onbekend op paspoort (25-35 euro voor paspoort) bij een volledig bekende afstamming zou ik ook niet doen. Chippen kost altijd geld natuurlijk en is gekoppeld aan paspoort.

Kaitlyn

Re: Hengst met 25% fries bloed op springpaard? Springpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:27

Tja heel eerlijk? Ik zou het niet doen.
Waarom is een betaalde dekking eigenlijk geen optie? Ik zou eerder voor een jonge hengst gaan met een mooi papier die erbij past. Scheelt serieus geld in vergelijking met een bewezen vaderdier.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 08:43

Kaitlyn schreef:
Tja heel eerlijk? Ik zou het niet doen.
Waarom is een betaalde dekking eigenlijk geen optie? Ik zou eerder voor een jonge hengst gaan met een mooi papier die erbij past. Scheelt serieus geld in vergelijking met een bewezen vaderdier.

Maar nog altijd een 650 euro. Maar ik snap je punt heb ik ook gezegd. Het is gewoon een aanbod nu en ja, dat je er dan over na gaat denken snap ik ook wel.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:49

Ja het kan. Of het slim is en hoe groot de kansen zijn dat er wel degelijk een goed springpaard uitkomen, daar zwijgen we over. Omgekeerd heb je ze ook genoeg namelijk :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:57

Waarom zou je dat doen? Als de merrie echt die kwaliteiten heeft dan laat je haar toch gewoon dekken door een goede hengst? Wat is 650€ nu op het totale bedrag dat dat veulen gaat kosten tot het 3 jaar en zadelmak is?
Als het deze gratis dek is of helemaal niets, dan is helemaal niets echt wel de betere oplossing.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:00

Citaat:
Ik twijfel. De hengst springt zeg maar matig (is nu 2 jaar oud, heb hem 1 keer laten vrijspringen, gooide niets er af, krachtig genoeg, maar voorbeentechniek kan beter, merrie heeft extreem goede techniek, ok dit was de eerste en enige keer dat ik de hengst heb zien springen, hij heeft het verder ook nog nooit gedaan).

Wij lieten de jonge paarden met 3 jaar vrij springen, en de eerste keer kun je daar nog helemaal niks over zeggen. Die paarden snappen amper wat er van ze word verwacht en moeten het gewoon een paar keer doen, hoe vaker ze het gaan doen hoe beter dat het gaat.

We hadden een 3 jarige merrie, en de eerste keer leek het echt nergens op, totaal geen idee wat ze aan het doen was. Bij de 3e keer vrijspringen sprong ze fenomenaal echt niet normaal ( de 2e keer vrijspringen had ze dan ook wel een balk flink aangetikt, wellicht dat ze daar wat voorzichtiger van is geworden). Dus denk dat je van die ene keer springen voor een 2 jarige nog niet veel kan zien of verwachten.. Dier moet zijn techniek nog ontwikkelen en nog leren waar hij zijn benen moet laten..

Of het een goede combinatie zou zijn? Ik zou het niet doen, vooral niet als je zo'n super merrie hebt die het goed doet.. Waarom dan niet een goede hengst er op zetten die zichzelf al heeft bewezen? Of gaat het echt om geld gebrek? Want dan zou ik de merrie gewoon helemaal niet laten dekken, zou zonde zijn.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:01

Mwah... Aan de ene kant denk ik: Doe het niet, want het is inderdaad op zich best een aparte combinatie. Aan de andere kant denk ik: Tja, er zijn genoeg mensen die allerlei rare kruisingen fokken die er hartstikke leuk uit komen en genoeg mensen die super netjes duur springpaard x duur springpaard fokken en dan valt het veulen net tegen.

Van de aparte keuzes die je zou kunnen maken om je merrie mee te dekken, heb ik wel het idee dat dit een vrij weloverwogen beslissing zou kunnen zijn waarbij andere factoren ook worden meegenomen (zoals de krachtigere afdruk van de hengst en betere aanleg voor spieren). Ik ben het met je eens TS, dat de eigenaar wel echt 100% zeker moet zijn van de keuze en ook bewust moet zijn van eventuele risico's. Persoonlijk heb ik het idee dat dit best leuk uit kan pakken en als het slecht uitpakt, dan had het ook slecht uit kunnen pakken met wel een jonge hengst met goed papier.

Maar ik denk wel dat de keuze voor deze 1/4 Fries ook echt moet komen gezien de voordelen die het kan bieden (de krachtigere afdruk, goede bouw, top karakter etc) en niet alleen maar omdat het gratis is. Mocht je een jonge, "officiele" hengst vinden met goed papier en minstens net zo veel goede kwaliteiten, dan zou ik wel kiezen voor die officiele hengst. Inderdaad omdat 650 euro dekgeld op het gehele bedrag wat je moet investeren in een veulen een peulenschil is.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:05

Is de gratise dek de voornaamste reden om deze hengst te kiezen?

Beseft eigenaar wel dat het dekgeld niets is vergeleken met de totale kostenplaatje?

Persoonlijk vind ik het zonde, tenzij die hengst echt iets kan bijbregen, maar dat mis ik in je verhaal.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:06

Citaat:
Maar ik denk wel dat de keuze voor deze 1/4 Fries ook echt moet komen gezien de voordelen die het kan bieden (de krachtigere afdruk, goede bouw, top karakter etc) en niet alleen maar omdat het gratis is. Mocht je een jonge, "officiele" hengst vinden met goed papier en minstens net zo veel goede kwaliteiten, dan zou ik wel kiezen voor die officiele hengst. Inderdaad omdat 650 euro dekgeld op het gehele bedrag wat je moet investeren in een veulen een peulenschil is.

Maar er zijn ook genoeg bewezen hengsten op de markt die een krachtige afzet, goede bouw en top karakter hebben.. Vind het altijd jammer dat er van alles door elkaar word gefokt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 09:30

Laten we nog even iets verduidelijken. Het paard is 16, de merrie. Heeft 1 keer een veulen gehad. De merrie is dus nog jong zat. Maar wordt als sportpaard wat ouder. Niet nu al, maar ja, als het paard 20 is, dan is het natuurlijk wel bejaard en kan het in eens over zijn. Dan wordt er nagedacht over een opvolger. Dus is er al eens nagedacht over: een 3-jarige kopen op het moment dat de merrie het Z niet meer aankan. Dan kun je direct beginnen met inrijden e.d. Of een veulen kopen (merrie) met papier. Dan moet je nog 3 jaar wachten, kosten 1000-1500 euro (duurder is niet nodig, kan wel, maar dan kun je net zo goed meteen voor een 3 jarige gaan, dan budget 3000). Of over jaartje of 2 een hengst er op (dan dus 4 jaar wachten en hopen dat alles goedgaat, en dan heb je mogelijk een hengst die je weer moet laten ruinen). En nu komt dit dus langs. Het is dus niet direct een geldkwestie, maar iets wat nu langskomt. En daarmee word je dan best wel overvallen als je de hengst wel leuk vindt.

Ik heb zelf ook zoiets van niet doen. Als je merrie wat overkomt dan kun je in principe een dag later de stal gevuld hebben met een nieuw paard (als je dat wilt natuurlijk), met fokken neem je een risico. Er is genoeg 2-3 jarig groen spul te koop met papier van het juiste geslacht voor minder dan 3000 euro. Het enige is dat je dan een stukje eerste opvoeding niet meer kunt doen natuurlijk. Maar financieel en qua risico's is dit in mijn ogen de beste optie.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:36

Kan er niets aan doen... wat een ongelooflijke domheid.
Dit is geen fokkerij maar gewoon kansloze vermeerdering. Zo'n veulen is leuk voor in het bos en ieder jaar staan er op de paardenmarkten weer tientallen van dit soort 'producten' voor een habbekrats te koop.

Als je een écht goede springmerrie hebt en je wilt kans maken een écht goede nakomeling ervan waarmee je verder kunt springen, dan fok je gericht. Hoeft echt geen KWPN-goedgekeurde hengst te zijn, die zijn idd vaak erg duur. Bij andere stamboeken zijn prima springende hengsten goedgekeurd die soms voor minder dekgeld hele beste veulens kunnen brengen (bijv AES en NRPS).

Per saldo zit de meeste kosten in fokkerij nog altijd in de opfokperiode, niet in de dekking+dracht. Die 1.000 euro die dekking+dracht eventueel zal kosten, krijg je bij verkoop er makkelijk weer uit. Zo'n beest met dubieuze afkomst is even duur in de opfokperiode en zal nooit meer dan een habbekrats opleveren (tenzij toevallig bloedmooi, kuikenmak en goed kunnen lopen en ook nog toevallig iemand die papierloos wil kopen). Oftewel: in economische zin is het echt dom om papierloos te fokken. Maar ook gezien het gebruiksdoel van het veulen, springen, is het ook waanzinnig dom om de gok te nemen. Dat wordt goedkoop-duurkoop.
Laatst bijgewerkt door Dees op 04-05-18 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:37

Als ze een opvolger ( springpaard!) willen, zou ik dit nooit doen. Ja,alles kan,maar dan beter een veulen kopen. Ben je vaak niet veel duurder uit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 09:39

Papierloos worden ze niet he, het gaat om B register, dus zonder onbekend in de afstamming. Maar ik heb hetzelfde gezegd.
Voor mij is een onbekend in een afstamming reden om een paard te laten staan zeg maar, groen of blauw papier wordt nadenkertje. Ik zeg ook te veel onzekerheden. Maar de overweging snap ik wel als dit ineens langskomt. Het is altijd ook een risico voor de merrie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:41

Springen heeft een zeer hoge erfelijkheidsgraad.

Als de hengst nu over het hout een matige techniek laat zien....niet doen. Tenminste niet als het resultaat een springpaard moet zijn.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:42

Onbekend zou mij niet storen,dat papier ook niet. Meer het type paard dat er uit zou kunnen komen....

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:54

Als je serieus wilt springen moet je het laatst kiezen voor Fries bloed. Hobbeltje kan elke Fries wel maken. Ook al fok je voor jezelf kies de beste hengst die je kunt vinden voor je paard. De dekking is maar een fractie van de kosten die je gaat maken in de eerst 4 jaar de rest van de kosten zijn voor een goede evenveel als voor een minder paard.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:22

Citaat:
Het paard is 16, de merrie. Heeft 1 keer een veulen gehad

Van welke hengst was dat veulen dan, en hoe heeft die zich ontwikkeld?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:35

germie schreef:
Laten we nog even iets verduidelijken. Het paard is 16, de merrie. Heeft 1 keer een veulen gehad. De merrie is dus nog jong zat. Maar wordt als sportpaard wat ouder. Niet nu al, maar ja, als het paard 20 is, dan is het natuurlijk wel bejaard en kan het in eens over zijn. Dan wordt er nagedacht over een opvolger. Dus is er al eens nagedacht over: een 3-jarige kopen op het moment dat de merrie het Z niet meer aankan. .

Als dat dier nu Z springt en je stopt er een veulen in dan is het natuurlijk ook meteen over met sport.
Een 17 jarige met een kind aan de voet breng je niet meer zo even terug op niveau. Dan hebben ze dus minimaal de komende 4-5 jaar geen springpaard meer :+

Ik vind het maar een vaag verhaal. Gratis een hengst erop pletteren kan altijd wel, staan er zat op marktplaats. Leuk voor bos en weide decoratie over het algemeen. Als je echter een springpaard wil fokken is dat nou niet bepaald vreselijk logisch.
Is dat dier op z‘n minst getest voor genetisch dragerschap op zaken als waterhoofd en dwerggroei voordat er dadelijk Friese ziekten in het KWPN geintroduceerd worden?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 10:57

CharmingS schreef:
Citaat:
Het paard is 16, de merrie. Heeft 1 keer een veulen gehad

Van welke hengst was dat veulen dan, en hoe heeft die zich ontwikkeld?

Dat was een NRPS hengst, kom nu even niet op de naam, maar dat was een mooi veulen, qua bouw beter dan merrie, qua springen wat minder, maar wel meer dressuuraanleg. Loopt nu in het buitenland in de sport, maar nu een blessure.
Een niet goedgekeurde dekhengst kan overigens goed uitpakken, ik heb dat bij mijn merrie immers gehad in 2008, maar dat was niet gepland door mij, de stalhouder heeft zijn hengst op mijn merrie gezet terwijl ik er niet bij was, ben daar toen ook weggegaan, veulen was beste paard wat ik ooit onder de kont gehad heb, en zou nooit weggaan, maar uiteindelijk moest ik toch kiezen wegens de centjes. Daarom sta ik niet direct negatief tegenover niet goedgekeurd, maar wel tegenover Fries bloed op springpaard.

maar jullie zeggen allemaal hetzelfde, dit heb ik ook al gezegd. Je moet het dan puur doen voor jezelf, maar eigenlijk niet als je wilt blijven rijden.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:07

Waarom wil je perse een veulen fokken als je op je centjes moet letten vraag ik me af? Waarom dan niet even door sparen en een goede 3 jarige kiezen..

Ik heb verder niets tegen kruisingen of paarden zonder papier, maar goed gekeurde hengsten zijn wel door de hele medische molen heen gehaald om te zien of ze ook medisch goed zijn om mee te fokken, en dat geef dan ook weer niet 100% zekerheid dat je een gezond paard krijgt, maar de risico's liggen wel wat verder weg. Dat is meer het punt waar ik over struikel.. Zal vast een leuk paard uit komen, maar zoals ik hierboven al zei, op marktplaats staan ook veel leuke paarden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:55

En deze hengst? Betaalbaar en dekt meer springpaarden maar wel zelf eem goede springer.
Afbeelding
Loopt inmiddels 1.25/1.30 jumpings. Dekgeld dacht ik 250/350 euro zo uit mijn hoofd. Is van melissa moens op fb.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 09:07

Het gaat hier om een rijpaard, een pony van 1.47 past dan in z'n geheel niet best he. Merrie is over de 1.70 :D Maar keuze is om het niet te doen.
Wel is de twenter bonte hengst een mooi dier aan het worden, ik heb vorige week er eens even goed op gelet. Het witte oog valt eigenlijk niet eens zo op.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:42

1.47 die afstamt uit paard lijnen en ook meerdere paard merries heeft gedekt. Als je dan laag budget wilt dekken maar wel kwaliteit lijkt het me de moeite om het een en ander uit te zoeken over hoeveel maat hij geeft. Mijn hengst destijds was 1.48 maar stamde ook van paarde. Heeft ook paarden en ponys gedekt en een ggk kleinzoon in paard formaat momenteel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 09:53

lailapri schreef:
1.47 die afstamt uit paard lijnen en ook meerdere paard merries heeft gedekt. Als je dan laag budget wilt dekken maar wel kwaliteit lijkt het me de moeite om het een en ander uit te zoeken over hoeveel maat hij geeft. Mijn hengst destijds was 1.48 maar stamde ook van paarde. Heeft ook paarden en ponys gedekt en een ggk kleinzoon in paard formaat momenteel.

Die gok neem ik niet als ik groot zou willen fokken. Als ik een pony had die groter moest dan was het een grote hengst geen probleem, maar ik ga niet met een D-pony fokken op een paard als er iemand van 1.80 opmoet. Te veel risico's. Maar dat is mijn mening natuurlijk.
Dan neem ik liever een mooi rijpaard en dek dan low budget. In beide gevallen krijg je immers geen vol papier.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:57

Het hangt er vanaf voor welk stamboek je wilt fokken. Deze hengst is wel degelijk ggk. Maar goed mij allang best.