ervaringen met jongen paarden die overbouwd zijn??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessa_Brock

ervaringen met jongen paarden die overbouwd zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 20:12

Hoi Allemaal

ik was nieuwsgierig naar jullie ervaring.
Ik had vandaag een super leuk paardje gezien maar ze was duidelijk nog overbouwd.
ze wordt met 2 weken 3 jaar en mijn vraag of dat dan nog wel recht groeit.
heeft iemand daar ervaring mee of meer verstand van.

Elisa2

Re: ervaringen met jongen paarden die overbouwd zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:41

Ehm ja, dat kun je meestal wel redelijk zien aan de rest van de bouw..maar dan is er een foto nodig.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:50

Wat is t voor ras? Mijn knul was bijna 4 en nog overbouwt. Trekt om de paar weken weer netjes bij.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:57

Goh, ik denk dat je dit nooit echt helemaal juist kan inschatten.
Mijn merrie was overbouwd op 3 jaar, op 4 jaar, op 5 jaar.... en nu is ze 25 en nog steeds overbouwd :+

Mijn andere merrie was lichtjes overbouwd op 4 jaar en is helemaal bijgetrokken.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:24

Ze zullen vaak inderdaad nog wel bij trekken dan, maar er zijn ook genoeg paarden die altijd overbouwd blijven.
Heb je een foto van nu en als veulen? En zijn de ouders overbouwd of niet?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:14

"Duidelijk overbouwd" zijn hoort niet op die leeftijd.
Kan een fase zijn, maar dikke kans dat deze de rest van haar leven richting overbouwd zal blijven gaan. Voor de springsport en voor het bos is dat vrijwel geen bezwaar, in de dressuur is het buitengewoon onhandig.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 16:22

Dees schreef:
Kan een fase zijn, maar dikke kans dat deze de rest van haar leven richting overbouwd zal blijven gaan. Voor de springsport en voor het bos is dat vrijwel geen bezwaar, in de dressuur is het buitengewoon onhandig.

Afbeelding
Lijkt mij vrij 'duidelijk overbouwt' toch?
Hier wassie ruim 3,5 jaar oud.
Na twee/drie weken was dit weer volledig rechtgetrokken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 16:52

Dat geloof ik pas nadat ik een foto heb gezien waarbij het "volledig rechtgetrokken" is :)
Ik zie overigens vooral een weke ruglijn. Typisch voor het soort paard.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 00:10

Dees schreef:
Dat geloof ik pas nadat ik een foto heb gezien waarbij het "volledig rechtgetrokken" is :)

De osteopaat zei wat anders. Dat neem ik sneller aan dan jouw visie op basis van 1 foto. Bovendien was paard nog niet bereden op deze foto.
Ik zal een foto van recent voor je zoeken. No worries.

Edit:
Afbeelding

Check even goed waar de schoft zit. Vaak zitten zn lange manen wat in de weg. Overigens, volgens mij had ik er op die foto ook nog niet opgezeten. Inmiddels heb ik er vandaag voor de 6e keer opgezeten en zijn alle echt recente fotos (van vamdaag) allemaal met zadel erop dus zie je de ruglijn niet. Indien je het nogsteeds niet gelooft dat paard zijn overbouwdheid (want daar gaat het punt van TS om) vanzelf is weggetroken n door zijn groei, stuur ik je graag per pb meer 'bewijs' indien nodig.

Voor Ts, maak je alsjeblieft geen zorgen. Sommige rassen zijn trager qua groei (zoals die van mij) en sommige paarden blijven altijd iets overbouwt.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 01:29

Dat is vrij normaal..

Die van mij ging met 1 de hoogte in bij zijn bibs. Tussen de 1&2 trok dat bij. Rond de 2 jaar oud ging hij de breedte in, en met 2,5 ging zijn bips weer de hoogte in. Nu hij bijna 3 is is het aardig recht getrokken :)) (nog niet volledig, maar aangezien ze niet bij 3 stoppen met groeien heb ik er alle hoop in dat het goed komt :j )

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 05:48

RoyceMack schreef:
Dees schreef:

De osteopaat zei wat anders. Dat neem ik sneller aan dan jouw visie op basis van 1 foto. Bovendien was paard nog niet bereden op deze foto.

Edit:
[ Afbeelding ]

Check even goed waar de schoft zit. Vaak zitten zn lange manen wat in de weg. Overigens, volgens mij had ik er op die foto ook nog niet opgezeten. Inmiddels heb ik er vandaag voor de 6e keer opgezeten en zijn alle echt recente fotos (van vamdaag) allemaal met zadel erop dus zie je de ruglijn niet. Indien je het nogsteeds niet gelooft dat paard zijn overbouwdheid (want daar gaat het punt van TS om) vanzelf is weggetroken n door zijn groei, stuur ik je graag per pb meer 'bewijs' indien nodig.

Voor Ts, maak je alsjeblieft geen zorgen. Sommige rassen zijn trager qua groei (zoals die van mij) en sommige paarden blijven altijd iets overbouwt.

Die rug is nog exact hetzelfde als op jouw eerste foto.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 06:37

mijn oude hafje had het ook,maar die is leuk en goed opgedroogd,die groeide tot hij 8 was!
mijn jongste pony heeft het ook met 2naar3 stond hij stil en nu ineens staan de billen weer hoger, ik denk dat het best goed komt ook met die van jou!
;)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 06:58

RoyceMack schreef:
Dees schreef:

[ Afbeelding ]
Lijkt mij vrij 'duidelijk overbouwt' toch?
Hier wassie ruim 3,5 jaar oud.
Na twee/drie weken was dit weer volledig rechtgetrokken.

Paard is niet overbouwd heeft een zwakke rug.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:48

Ik zou een andere osteopaat zoeken.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 16:36

Ik ga mee met het commentaar. Het overbouwde is wel stuken beter maar die rug blijft week.
Als je osteo anders zegt... had ze beter een andere diploma bij haar pak melk kunnen vragen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 17:02

Klopt, als het voor jouw doel geen belemmering is is dat prima. Maar de rug is echt wel wat week.
Mijn merrie had ook een weke rug.
Heeft uiteindelijk ZZZ gelopen, 2 veulens gehad en is bijna 30 geworden.
Maar haar rug is altijd week gebleven.
Hier Warina in 1984 (net 4jr)
Afbeelding

Ohz met 27/28 jaar
Afbeelding

En hier haar rug met 29 jaar.
Beetje gekke foto maar heb verder bijna alleen ohz foto's van haar (zie profiel)
Afbeelding

Maar daar kan je duidelijk zien dat de schoft/kruis verhouding wel verbeterd is qua hoogte, maar de rug bleef week.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 20:55

janderegelaa schreef:
RoyceMack schreef:

Edit:
[
Afbeelding ]

Die rug is nog exact hetzelfde als op jouw eerste foto.

Zucht. Omdat ik deze al verwachtte vandaag een nieuwe foto gemaakt.
Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 06:45

Misschien strekt hij hier wel net zijn hals. Dan is het ook minder.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 07:27

Roycemack, je neemt het topic over terwijl je aangedragen vorobeeld helemaal niet relevant is voor de vraag van TS.
De foto van 4-jarige Warina is neerwaarts genomen. Zie de grondlijn (slecht te zien door het gras). Daardoor lijkt ze daar overbouwd te zijn maar ik denk dat het in praktijk wel iets meeviel.

Per saldo: overbouwd zijn is gewoon geen pré. Waarom zou je het kopen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 07:35

Ik zie duidelijk wel dat het overbouwde is bij getrokken bij het paard van Royce.

Ben wel benieuwd naar het paard van de TS.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:29

Lastig te zeggen, het kan een groeispurt zijn, waarbij de voorkant later weer "bijtrekt", maar het zou ook iets blijvends kunnen zijn. De kans dat het een tijdelijk groeimoment is, is bij een paard van drie aannemelijk. Als je weet dat beide ouders niet overbouwd zijn, dan heb je veel kans dat het paard niet overbouwd zal blijven.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 18:44

Luxor was als 1,5 jarige mega over bouwd. Hij is helemaal bijgetrokken nu. Kan geen foto maken helaas want hij staat in de opfok. Soms is het gewoon de groei, soms blijft het aanwezig. Luxor is wel groot aan het worden trouwens, hij is nu rond de 1,70 en net 2 jaar geworden gisteren. Dus wellicht dat dit ook meespeelde bij hem.