Zony...(zebra x pony)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:12

Donja schreef:
Er stond er 2 jaar geleden 1 op de zuidlaardermarkt te koop ;)
De kruising gebeurt vaker en wordt zorse genoemd


Resultaat was blijkbaar tegengevallen als hij op de markt staat :o

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Zony...(zebra x pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:14

ik denk eerder dat de eigenaar zich rijk rekende met iets aparts... was nog een veulen, niet groter dan een shet en de vraagprijs 3500.... of hij uiteindelijk verkocht is weet ik niet

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:19

Eerder in 2013 ook al, op zowel de elster en bemmelse paardenmarkt.. Je moet ´m niet fokken om er iets aan te verdienen.

Kwa handigheid zou ik eerder een andere x maken, dan naar een zebra. Zebra´s, zijn zelfs die gene die redelijk gedomesticeerd zijn, nog steeds slecht in de handen te houden.
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 29-04-18 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 12:22

Donja schreef:
ik denk eerder dat de eigenaar zich rijk rekende met iets aparts... was nog een veulen, niet groter dan een shet en de vraagprijs 3500.... of hij uiteindelijk verkocht is weet ik niet

Kan ook een kruising met een Shetlander geweest zijn...dat noemen ze een zetlander.

Anoniem

Re: Zony...(zebra x pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:24

Ik heb zo'n vermoeden dat dit niet helemaal serieus bedoeld is. :))

Overigens is er een handelaar in, ik meen, Gelderland, die een paar Zebra's/kruisingen heeft staan.
Ik weet niet of ze te koop zijn, maar denk voor de juiste prijs wel.

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:25

papagroom schreef:
Donja schreef:
ik denk eerder dat de eigenaar zich rijk rekende met iets aparts... was nog een veulen, niet groter dan een shet en de vraagprijs 3500.... of hij uiteindelijk verkocht is weet ik niet

Kan ook een kruising met een Shetlander geweest zijn...dat noemen ze een zetlander.

Of een haflinger, noemen ze een Zaflinger, of een tinker, noemen ze Zinker, of misschien wel een fries, ook wel Zries.. Kwestie van een Z voor plakken. Een Kruising tussen een Pony of paard en een Zebra is een Zorse.
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 29-04-18 12:28, in het totaal 2 keer bewerkt

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:27

Met welk type Zebra wil je kruisen? Daar zit onderling zeer veel verschil in karakter en dat kan het fokproduct meer beïnvloeden. Als voorbeeld, een Grant bijvoorbeeld is qua sociaal gedrag meer vergelijkbaar met een paard, terwijl een Grevy meer als een ezel is. Gedrag en sociale interactie is compleet verschillend.

Domesticeren, rijden en eventueel ook in het tuig beleren is allemaal wel haalbaar (zowel met een kruising as een volle zebra) maar je moet wel weten wat je doet. Zebra's die als jong dier veel in handen zijn kunnen prima mensgericht worden, dus met een kruising is dat ook zeker haalbaar Gedrag zal echter niet hetzelfde zijn al van een paard en de meeste zebrasoorten zijn ook 'agressiever' (of assertiever, hoe je het wil zien) dan het gemiddelde paard.

Dees

Berichten: 18914
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:29

Afgelopen najaar was er een veiling in DRachten, daar werd een Zorse-veulen aangeboden. Liep nog aan de voet van zijn schimmel ponymoeder. Merrietjes was overigens opnieuw drachtig van de zebra.

Je moet het maar willen. Het was grappig maar wat moet je er toch mee....? Leuk voor in de kinderboerderbij. Dit mag je geen fokkerij noemen, wat mij betreft.

Exemplaar in DRachten was trouwens buitengewoon lastig, was niet bij de moeder vandaan te halen.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:31

Een zinker _O- :')

Leuk experiment natuurlijk.
Maar wat als je er inderdaad echt niks mee kan uiteindelijk? Ik denk dat je daar een realistisch antwoord op moet hebben voor je het daadwerkelijk doet.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:56

Dees schreef:
Afgelopen najaar was er een veiling in DRachten, daar werd een Zorse-veulen aangeboden. Liep nog aan de voet van zijn schimmel ponymoeder. Merrietjes was overigens opnieuw drachtig van de zebra.

Je moet het maar willen. Het was grappig maar wat moet je er toch mee....? Leuk voor in de kinderboerderbij. Dit mag je geen fokkerij noemen, wat mij betreft.

Exemplaar in DRachten was trouwens buitengewoon lastig, was niet bij de moeder vandaan te halen.

Zoals dit voorbeeld en het filmpje aangeven, je moet ze juist en vanaf het begin trainen. Voor een kinderboerderij zijn ze juist niet geschikt ivm neiging tot vechten ipv vluchten bij problemen/misverstanden. Op een kinderboerderij zullen er nl altijd eigenwijze figuren komen die over je hek komen, bordjes negeren en toch bij zo'n dier willen komen.

Als ik uitga van de kruising ezel x paard dan is het resultaat sterker dan een paard (kan 30% lichaamsgewicht dragen) is zeker 10 jaar langer bruikbaar en blijven ze gezonder. Op dat punt is het als verbetering op een paard een begrijpelijke keuze. Al zijn er zo van wat ik weet niet genoeg zony/zorse dieren in leven en werkend om daar goede cijfers over te hebben.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Zony...(zebra x pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:03

Je hebt op fb een pagina 'Zelda the Zorse', een belg x zebra. Erg leuk en multifunctioneel dier dat veel shows loopt.

Je mot maar net willen. Ik ben altijd een beetje gereserveerd mbt karakters (of je dus krijgt wat je kan handelen) en wat er gebeurd als het nieuwe er af is. Ben persoonlijk niet zo'n voorstander van kleurfok, wat dit in se ook is.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:07

Domesticeren is wat anders dan temmen, dat wordt hier regelmatig door de war gehaald. Je kan niet 1 dier domesticeren. Domesticatie gaat over een gehele soort en is een proces van jaren (vaak honderden). Je kan 1 dier wel temmen, en hoe goed dat gaat hangt af van de soort.
Er is een reden dat zebra's nooit gedomesticeerd zijn. Het is algemeen bekend dat ze zeer moeilijk zijn en hybrides erven vaak dat karakter. Heel eerlijk, ik zou er niet aan beginnen en al helemaal niet als je alleen maar ervaring hebt met paarden (als je ervaring hebt met ezels en muildieren heb je al wat meer voordeel, maar zelfs dan lijkt het me geen heel strak plan en al helemaal niet het idee om het dier voor de wagen te willen zetten).

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:11

sanso schreef:
‘Het lijkt mij leuk om’ is dat jouw fokdoel?

Zo fokt de mens zichzelf toch ook? Dan word er ook niet stilgestaan bij jouw overige vragen. ;)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:16

Palmera schreef:
sanso schreef:
‘Het lijkt mij leuk om’ is dat jouw fokdoel?

Zo fokt de mens zichzelf toch ook? Dan word er ook niet stilgestaan bij jouw overige vragen. ;)


Totaal irrelevant.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:27

Palmera schreef:
sanso schreef:
‘Het lijkt mij leuk om’ is dat jouw fokdoel?

Zo fokt de mens zichzelf toch ook? Dan word er ook niet stilgestaan bij jouw overige vragen. ;)


Daarom fok ik ook geen kinderen, bewust :j iets wat ik ook totaal niet snap om als verrijking kinderen te nemen.
Of nog erger, om je leven compleet te maken.
Maar dat is inderdaad totaal irrelevant zoals Fenrir aangeeft.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:28

Kruisingen van paard x ezel zijn zelf onvruchtbaar zegt men.Zijn kruisingen paard x zebra dat dan ook? Zoals iemand eerder al opmerkte zijn er ook volle paarden van bepaalde kleuren die zebrastrepen hebben, voornamelijk op de benen.Als je apart uitziende dieren wilt fokken zou je ook met zulke paarden kunnen uitselecteren en die strepen versterkt doorfokken. Bij Fjorden is er al wel kleurfokkerij voor degenen die iets bijzonders willen.Daarbij denk ik ook nog dat het Nederlandse klimaat niet geschikt is voor zebra's.Voor ezels trouwens ook niet want die hebben geen waterdichte vacht.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:29

anjali schreef:
Kruisingen van paard x ezel zijn zelf onvruchtbaar zegt men.Zijn kruisingen paard x zebra dat dan ook? Zoals iemand eerder al opmerkte zijn er ook volle paarden van bepaalde kleuren die zebrastrepen hebben, voornamelijk op de benen.Als je apart uitziende dieren wilt fokken zou je ook met zulke paarden kunnen uitselecteren en die strepen versterkt doorfokken. Bij Fjorden is er al wel kleurfokkerij voor degenen die iets bijzonders willen.Daarbij denk ik ook nog dat het Nederlandse klimaat niet geschikt is voor zebra's.Voor ezels trouwens ook niet want die hebben geen waterdichte vacht.


Zijn onvruchtbaar inderdaad

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:57

Ik vind alleen de overweging al triest.
Dat je in staat bent om van alles met dieren uit te halen, wil nog niet zeggen dat je het ook moet doen.
Blijf gewoon binnen de soort.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zony...(zebra x pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:03

Een rare vraag van mij: zou een kruising mens x aap mogelijk zijn?Aangezien dit allebei primaten zijn,dus verwante soorten.....

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:05

Fenrir schreef:
Domesticeren is wat anders dan temmen, dat wordt hier regelmatig door de war gehaald. Je kan niet 1 dier domesticeren. Domesticatie gaat over een gehele soort en is een proces van jaren (vaak honderden). Je kan 1 dier wel temmen, en hoe goed dat gaat hangt af van de soort.
Er is een reden dat zebra's nooit gedomesticeerd zijn. Het is algemeen bekend dat ze zeer moeilijk zijn en hybrides erven vaak dat karakter. Heel eerlijk, ik zou er niet aan beginnen en al helemaal niet als je alleen maar ervaring hebt met paarden (als je ervaring hebt met ezels en muildieren heb je al wat meer voordeel, maar zelfs dan lijkt het me geen heel strak plan en al helemaal niet het idee om het dier voor de wagen te willen zetten).



Hiermee ben ik het volledig eens!

Heb ruime ervaring met ezels, muildieren en muilezels en zou een kruising met een een zebra ook best aandurven, maar nooit bewust op de wereld zetten of aanraden aan leken :n

Het is totaal onvergelijkbaar met een pony en je kunt je dus niet beroepen op je ervaring hiermee.

Gewoon niet doen, hoe leuk het ook lijkt :(:)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:10


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:48

Ik heb de afgelopen 10-15 jaar de hele zony/zorse beweging in de VS geinteresseerd gevolgd omdat een hoop van kruisingen werden opgestart door trainers met een NH/clickertraining achtergrond vanuit de gedachte dat je met die trainingsmethodes alle paardachtigen/dieren kunt trainen. Ik kom zelf vanuit de NH hoek en ben clickertrainer en volg ook alles wat er op wetenschappelijk gebied aan clickertraining met dierentuindieren gebeurt, dus dan is het volgen van wat voor trainingsresultaten er met zebrakruisingen behaald worden een logische stap. :)

Wat ik weet: inmiddels zijn bijna alle grootste fokkers&voorvechters uit de begintijd van deze zebrakruisingen met het fokken gestopt omdat de fokresultaten qua gedrag en trainbaarheid te onbetrouwbaar, labiel en gevaarlijk bleken. Een deel van hun kruisingen bleek zelfs voor hen zelf als paardenprofessionals te onbetrouwbaar en dus gevaarlijk (konden nooit buiten een roundpen/bak getraind worden en konden binnen die ruimte alsnog tot de aanval overgaan), en voor de kruisingen die zij zelf nog wel met altijd extra ogen in het achterhoofd tot redelijk bruikbaar dier konden optrainen konden ze geen goed tehuis vinden omdat de meeste mensen niet voldoende skills hebben en de zebrakruising niet voldoende aanpassingsvermogen bleek te hebben voor het wennen aan nieuwe trainers met nieuwe gewoontes. Die kwamen dus uiteindelijk op een paar uitzonderingen na bijna allemaal terug, en als ze geen plek hadden dan was het einde verhaal voor dat dier.

Het probleem met de zebrakruisingen is hetzelfde als met de Labradoodle: als je die twee rassen bij elkaar gooit heb je geen enkel idee wat daar uit voortkomt: Het kan een poedelkarakter zijn met een labradorvacht of een labradorkarakter met krullen, en alles daartussenin. Bij labradoodles valt de schade nog enigzins mee omdat beide rassen gedomesticeerd zijn, maar op een veulen met het wilde zebrakarakter in egale paardenvacht zit niemand te wachten, op een veulen met zebrakarakter met leuke streepjes ook niet, en de kans dat er een veulen uitkomt met leuke streepjes maar een gedomesticeerd paardenkarakter is heel erg klein. De kans dat je een dosis zebratemperament meekrijgt is erg groot en omdat dat dat voor een compleet ander karaktersoort zorgt (aanvallen ipv wegvluchten) kun je het als professionele trainer al bijna niet bijhouden als zo'n dier steeds van paardeneigenschappen naar zebraeigenschappen switcht, laat staan de gemiddelde geinteresseerde paardenmens.

Je moet natuurlijk doen wat je niet laten kunt, maar dat is de reden waarom de grote fokkers die de kruisingen eerst ophemelden er nu mee gestopt zijn: je hebt geen enkele invloed op of je qua karakter een paard of een zebra krijgt, en de goed gelukte varianten die zij gebruikten om het 'ras' en hun fokproducten te promoten bleken na verloop van tijd soms toch niet voor het werk geschikt, en bleken sowieso de uitzonderingen te zijn: het merendeel van hun zony's/zorses bleek teveel zebratemperament te hebben om écht betrouwbaar te zijn, en hadden daardoor niet genoeg gedomesticeerde skills om de paardjes zelf een goede toekomst in deze paardenwereld te bieden.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zony...(zebra x pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:23

Ik denk ook dat je zo'n diertje niet moet gaan fokken als je zelf niet de omstandigheden hebt om hem\haar levenslang een goed tehuis te kunnen bieden.Dat wil dus zeggen meer dan 30 jaar lang.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:42

Ik heb zelf in een dierentuin gewerkt en zebra's zijn alles behalve makkelijke dieren.

Ze hebben een ontzettend hoog stress gehalte, slaan snel en vluchten om niks. Er hoeft maar een minimale aanpassing in de omgeving te wezen en de verzorgers konden een maand niks meer beginnen met de groep.

Het zijn hele kwetsbare en gevoelige zieltjes en absoluut geen lieve knuffels..

Tuurlijk zijn ze prachtig om te zien. Maar ik zou er nooit mee fokken voor een mooie kruizing want geheid dat je het veulen 30 jaar in je wei hebt lopen zonder dat je er wat mee kan.
Voor de kar lijkt mij levens gevaarlijk als ik zie waarvan ze al in de stress kunnen raken kun je daar nooit veilig mee op pad..

Het enigste wat je er misschien mee kunt is grondwerk en clickertraining.
Maar zelfs de zebra's in de dierentuinen willen niet altijd hun hok in en dan kan de dierenarts er ook niet bij, met echte nood moeten ze dan verdoofd..

Dus ik zou zeggen, zoek een knappe pony hengst, misschien een mooie cremello met mooie ogen, of een knappe bonte en fok daarmee een knap veulen en laat die zebra lekker voor wat het is ;)

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:48

Hoppit schreef:
Je hebt op fb een pagina 'Zelda the Zorse', een belg x zebra. Erg leuk en multifunctioneel dier dat veel shows loopt.


Gedurfde kruising. :+ Had het verkeerd uitgepakt heb je een ontzettend moeilijk EN sterk dier.