Hengst vergroot/verkleind waar zien hoe hier achter komen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ruiter1997

Hengst vergroot/verkleind waar zien hoe hier achter komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 14:05

Ik zou heel graag willen hoe of waar je kan zien dat een hengst vergroot of al dan niet verkleind fokt.
Mijn merrie is dan wel groot (1.74), maar zou het wel prettig vinden als er niet een al te klein veulen uit komt. (omdat deze anders al weer aan de kleine kant is voor mij.
Het mooist zou zijn als het veulen een soortgelijke stokmaat, of niet kleiner dan 1.67, zal krijgen.
wie kan mij helpen?

Caily

Re: Hengst vergroot/verkleind waar zien hoe hier achter komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:08

Lijkt me erg lastig omdat je ook niet weet hoe de merrie fokt, en stokmaat ook afhankelijk is van de leefomstandigheden van het veulen.

Ik zou gewoon wat interessante hengsten in de juiste maat gaan bestuderen en dan zowel bloedlijnen met hun maat als nakomelingen met hun maat in je overweging meenemen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:12

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:19

Als je 174 al te klein vind is het wellicht ook goed te kijken of je een hengst met wat meer massa kan gebruiken. Als het paard wat breder is dan hoeft ie ook noiet zo hoog te zijn.

Verder zie antwoord Cobiie. Bedenk wel....de fokwaarde voor stokmaat is wat de hengst gemiddeld genomen vergrotend fokt van de gemiddelde grote van het gemiddelde KWPNpaard in een bepaalde fokrichting.

Wat ook belangrijk is hoe fokt het lijntje waar je merrie uit komt. En heft ze al eerder veulens gehad.

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 12:54

Ik zeg niet dat ik 1.74 te klein vindt :). Vindt deze maat zelfs perfect. Niet te groot, maar ook niet te klein. Dit aangezien ik zelf 1.93 ben ongeveer.

Mijn merrie komt uit de Freiminka-stamlijn en heeft in het verleden al 1 veulen gehad. Weet zo alleen niet hoe groot deze is geworden, kan dit helaas nergens vinden.
Als het goed is fokt deze lijn vergrotend.

Hoe moet ik die fokwaarden interpreteren zoals bij stokmaat bijv. 104? wat betekent dit precies?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:51

100 staat dan voor de gemiddelde stokmaat dus een hengst met een fokwaarde van 104 fokt vergrotend tov de populatie. Kijk ook naar het betrouwbaarheids percentage.

Mijn man is net zo lang en mijn merrie van 170 is echt groot genoeg voor hem. Maar dat is dus een Gelderse. Was ze smaller geweest was ze te klein geweest.

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 16:27

aah top, dan zit ik wel goed met die van mij, die hengst heeft een score van 102. (licht vergrotende factor dus). Zeker in combinatie met mijn merrie (die ook vergroot fokt, althans dat is wat de eerdere eigenaren van haar zeggen). Zou jij dit kunnen zien a.d.h.v. van het stamboek wat bij mijn merrie zit NatasjavE (aan ouders etc?)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:50

Dan moet je mede stamboeknaam van je merrie even geven.