Waar predikaten nagaan van Duitse merries?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Waar predikaten nagaan van Duitse merries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 16:29

In verband met de aanschaf van een Duitse fokmerrie wil ik er zeker van zijn dat de predikaten in de moederlijn kloppen met de informatie die ik inmiddels heb. Er is al een mail onderweg naar het Hannover verband daarover. Weet alleen niet of ze mij die informatie gaan geven, ik ben tenslotte de eigenaar niet.
Is er wellicht ergens op het internet na te gaan of en zo ja welke predikaten Duitse merries hebben? Ik kan wel wat vinden, maar ik vraag me af of die info wel correct is namelijk. De kopie van het papier dat ik nu heb is het slecht op te zien, maar het lijkt alsof er geen predikaat genoemd staat. Echter, de papieren versie van de stamboekpapieren van mijn eigen merries zijn ook deels achterhaald op dat gebied, dus dat zou in dit geval ook goed kunnen.

Wie heeft enig idee hoe ik daar volledige zekerheid over krijg behalve via het stamboek?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

petraaken

Re: Waar predikaten nagaan van Duitse merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:19

Het enige Duitse predikaat dat ik ken is Staats premie merrie (Staats Premie Stute). Ik weet niet of er nog meer predicaten te behalen zijn in Duitsland.

Jes

Re: Waar predikaten nagaan van Duitse merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:22

Ik ken ook alleen die, en die staan in de papieren van de merrie (mijn merrie heeft ze in haar papieren staan van haar moeder, grootmoeder etc) en zullen ook op Allbreed erbij staan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 10:04

Allbreed is niet betrouwbaar net als andere databases op internet. Vandaar ook mijn vraag.
Maar inmiddels netjes antwoord gekregen van het Hannover Verband. Had ik vanwege privacy niet verwacht, maar kennelijk doen ze er daar niet zo moeilijk over.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:49

Er zijn in feite drie predikaten in Duitsland:

Verbands Premie Stute ... is binnen het Stamboek gepredikeerd.
Betekent dat deze merrie een verbandspremie heeft behaald. Een Verbandspremie krijgt een merrie als ze als driejarige bij definitieve stamboekopname minstens 52.5 punt haalt en daarna binnen 4 jaar een zogenaamde Stationsmerrie test met goed gevolg aflegt. Zo’n stationsmerrie test (Stuten Leistungs Prufung word ook weer afgekkort naar SLP) is vergelijkbaar met onze IBOP

Staats Premie Stute ...
Betekent Staats Premie Merrie. Staatspremie is een premie die uitgegeven word door het ministerie van landbouw van Duitsland en word binnen elk Duits paardenras gehanteerd. Merries die als driejarige op de stamboekopname boven gemiddeld hoog worden beoordeeld (vaak boven de 54 punten) kunnen die premie krijgen. Het is om aan te geven welke dieren boven gemiddeld goed en dus graag terug gezien worden in de fokkerij. Deze premie heeft dus niet met sport te maken maar met exterieur. Een merrie die deze premie toegekend krijgt heeft voortaan St.Pr.St. voor haar naam staan. (Staats Prämie Stute)

Elite St. . . . .
Elite is een certificaat die zowel door een merrie als een hengst kan worden behaald. Het Stamboek bepaald welke dieren voor deze premie in aanmerking komen. Dieren die zelf in de sport hebben gepresteerd en daarnaast hun sporen ruim hebben verdiend in de fokkerij kunnen zo’n Elite status krijgen. Merries moeten 2 of meer zeer boven gemiddeld goede kinderen brengen, goed gekeurde hengsten en/ of Staatspremie merries, daarnaast moeten ze zelf de Verbandspremie hebben gehaald. Een merrie kan dus St.Pr.Pr. und Elite Stute zijn. (Staats Premie, Premie én Elite merrie) Als een hengst of een merrie Internationaal in de dressuursport succesvol is in de Grand Prix worden ze ook Elite, dat kan dan ook zonder fokkerijinzet. Een Combinatie is echter een vaker voorkomend fenomeen.