Fokadvies Oramé x Creool merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moratoetje

Fokadvies Oramé x Creool merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 11:29

Ik dacht voor dit jaar al mijn hengstenkeuze gemaakt te hebben, maar helaas de hengst is verkocht en niet meer beschikbaar -O-

Paspoort merrie:
Naam: Wamora
Afstamming: Orame x keur preferent prestatie v. Creool x ster v. Zeno
Stokmaat: 1.68m
Kleur: schimmel
Sportprestaties: M2-dressuur (Z-startgerechtigd, maar door een ongeval heb ik haar uit de sport moeten halen). Springen kan ze ook maar ze zou meer vermogen mogen tonen en haar techniek is wisselend.

Voor een springgefokt paard kan ze bovengemiddeld bewegen en ze kan zeer goed sluiten. Ik wil niet inleveren op beweging. Een sterk verbeterpunt op haar is haar karakter, ze is gecompliceerd en absoluut niet de makkelijkste om te rijden.

Op de keuring heeft ze als 3-jarige 70 punten gehaald op exterieur (sterwaardig) maar niet voldoende op het springen om ster te worden.

Ze is röntgenologisch en klinische helemaal goed (sport).
Het zit in de planning om een DNA-onderzoek te laten doen, D-OC.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier is ze drachtig van haar 2e veulen.

Ze heeft tot nu toe 2 nakomelingen:
- Fiamora v. Canturano: een mooie merrie, had iets meer formaat mogen hebben. Maar wel zeer goed bewegend en springen. Is (nog) niet op de keuring geweest.

Afbeelding

- Mr. Camacho v. Camaro BTL (Casall ASK x Casiro I), deze dekking had ik gewonnen. En er is toch een mooi veulen uitgekomen <3 . Mr. Camacho lijkt wel echt formaat te krijgen (was op de leeftijd van 5 mnd al 1.50m). Verder een heel koel karakter, goede beweger en dan met name de galop met veel kracht. Het lijkt een echte krachtpatser te worden.

Afbeelding

Hengsten mogen KWPN, AES, Zangersheide zijn.
Dekgeld max € 1.250,00 excl.

Ketaki

Re: Fokadvies Oramé x Creool merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 15:27

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 15:42

Ze zou eigenlijk weer gedekt worden door Camaro BTL, maar helaas hij is verkocht naar Amerika en er is geen sperma meer beschikbaar. Verder had ik eigenlijk nog niet gekeken.

Hengsten die ik doorgekregen heb van kennissen: Innovation (Van Gogh x Contendro I) en Freeman (Emmerton x Chin Chin).

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:09

Wat een super mooie merrie...de Canturano nakomeling spreekt mij ook erg aan.

Ik zou met deze merrie het wel aandurven met Taloubet Z, een bewezen hengst die maat doorgeeft, vanuit zijn moederlijn krijg je via Polydor en Paradox fijne bewerkbare karakters mee. Jouw merrie heeft genoeg bloed, en gelijk een mooi stukje lijnenteelt op Almé, zonder dat ie erg kort in de lijn zit. Ok... hij is wel iets boven je budget, maar om zo'n hengst voor twee honderd extra te laten staan. Veel succes met je keuze.

http://www.zangersheide.com/nl/hengsten ... -x-POLYDOR

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 11:17

Ik ga de hengst even bekijken, ook al is hij iets boven mij budget ;)

http://www.vdlstud.com/nl/paarden/Insid ... -x-Corland

Deze hengst spreekt mij ook wel aan :o
Het fok/aanparingsadvies van het kwpn: Insider VDL kan het model verbeteren en reflexen, springkwaliteit en vermogen toevoegen aan de springpaardenfokkerij.

http://www.hanshorn.nl/nl/hengsten/innovation/

Deze werd door een kennis genoemd
Het fok/aanparingsadvies van het kwpn: Innovation kan springtechniek en rijdbaarheid toevoegen aan de springpaardenfokkerij.

http://www.vdlstud.com/nl/paarden/Freem ... -Chin-Chin

Deze werd ook door een kennis genoemd, zij hebben er zelf vorig jaar een topveulen van gehad uit een Indoctro merrie.

Het dekadvies van het kwpn nav de verrichting en de getoonde veulens: Freeman VDL kan het model verbeteren en vermogen toevoegen aan de springpaardenfokkerij.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:24

Moratoetje schreef:
Ik ga de hengst even bekijken, ook al is hij iets boven mij budget ;)

http://www.vdlstud.com/nl/paarden/Insid ... -x-Corland

Deze hengst spreekt mij ook wel aan :o
Het fok/aanparingsadvies van het kwpn: Insider VDL kan het model verbeteren en reflexen, springkwaliteit en vermogen toevoegen aan de springpaardenfokkerij.

http://www.hanshorn.nl/nl/hengsten/innovation/

Deze werd door een kennis genoemd
Het fok/aanparingsadvies van het kwpn: Innovation kan springtechniek en rijdbaarheid toevoegen aan de springpaardenfokkerij.

http://www.vdlstud.com/nl/paarden/Freem ... -Chin-Chin

Deze werd ook door een kennis genoemd, zij hebben er zelf vorig jaar een topveulen van gehad uit een Indoctro merrie.

Het dekadvies van het kwpn nav de verrichting en de getoonde veulens: Freeman VDL kan het model verbeteren en vermogen toevoegen aan de springpaardenfokkerij.

Innovation spreekt mij het meeste aan in deze...weet alleen niet goed wat ie met de maat doet.

Freeman ook een fijne hengst, maar als jouw merrie al zo lastig kan zijn, zou ik wegblijven van Emilion en Chin Chin bloed...goede paarden maar wel bloedje scherp.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 11:32

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:50

Moratoetje schreef:

Ojee...je zult me wel een erge flauwerd vinden....CORNET OBOLENSKY bloed zou ik dan ook zeker niet doen ivm toch wel hete ingewikkelde type's.

Van deze vier zou ik dan evt, CASCOL Z overwegen....alleen weet je nog niets van zijn nakomelingen.
Ik vind 'm wel goed gefokt.

Wat vind je van Asca Z dan ?
Of zijn zoon Amadeo van 't Vossenhof Z, weet eigenlijk niet waar die ter dekking staat.

http://www.zangersheide.com/nl/hengsten ... -ASKARI-x-

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 11:59

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 12:27

Ik heb zelf ervaring met taloubet z. Hele fijne hengst nakomeling ken ik ook. Voor het fantastische karakter kan je absoluut voor hem kiezen

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 12:39

Zag dat Amadeo bij de Radstake in de folder staat.

Taloubet Z ga ik ff opzoeken

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:19

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 16:47

Freeman geeft helemaal geen moeilijk paarden, heb er een gehad en ken er een paar. Integendeel meewerkende paarden. Top types en veel kwaliteit ook, ga hem zeker nog terug gebruiken.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 07:31

omdat het veulen hoogstwaarschijnlijk voor de verkoop is, wil ik wel voor een redelijk commerciële hengst gaan. Had eerder het idee om misschien voor een dressuurhengst te gaan maar commercieel gezien lijkt me dat geen goede keus.

Dus we zoeken naar een:
- goed bewegende springhengst
- met een goed karakter, verbeterd op rijdbaarheid
- en verbeterd op techniek en vermogen

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 07:36

merelhof schreef:
Freeman geeft helemaal geen moeilijk paarden, heb er een gehad en ken er een paar. Integendeel meewerkende paarden. Top types en veel kwaliteit ook, ga hem zeker nog terug gebruiken.

Er wordt helemaal niet gezegd dat Freeman moeilijke paarden geeft.....maar het is bekend dat Chin Chin best scherpe sensibele paarden gaf....en laten we nu eerlijk zijn Emilion was een echte vererver maar gaf ook niet altijd de makkelijkste. Om kort te gaan Freeman een prima hengst, maar met zijn bloedvoering op deze merrie waarschijnlijk niet de beste keuze.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 07:45

Techniek, vermogen, TOP rijdbaarheid: Gaillard de la Pomme! Meerdere keren hier mee gefokt en het zijn zulke fijne sportpaarden. Ze verblikken of verblozen van niets, maar hebben wel de reflexen. Wij noemen het hier brommertjes: opstappen en wegrijden. Okee, hij geeft geen dressuurpaarden, maar de onze kunnen prima bewegen. Kijk voor de gein eens op Horsetelex wat de -allemaal nog jonge- Gaillards doen in de sport. Gaillard is top gefokt: Nabab de Reve x Darco x Chin Chin. Uit de stam van Kerly (de Muze).

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 09:30

hoogendroog schreef:
Techniek, vermogen, TOP rijdbaarheid: Gaillard de la Pomme! Meerdere keren hier mee gefokt en het zijn zulke fijne sportpaarden. Ze verblikken of verblozen van niets, maar hebben wel de reflexen. Wij noemen het hier brommertjes: opstappen en wegrijden. Okee, hij geeft geen dressuurpaarden, maar de onze kunnen prima bewegen. Kijk voor de gein eens op Horsetelex wat de -allemaal nog jonge- Gaillards doen in de sport. Gaillard is top gefokt: Nabab de Reve x Darco x Chin Chin. Uit de stam van Kerly (de Muze).

Goed dier !

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 07:53

hoogendroog schreef:

Eens!!!