Welke kleur is mijn shetlander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Welke kleur is mijn shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 13:54

Hoihoi!
Ik ben toch wel benieuwd wat bokt denkt!
Floortje is inmiddels twee jaar en ik wacht nu op haar zomer vachtje.

Haar papa is laatste foto en moeder was een schimmel.
Maar zoals je kan zien is floortje ook bont, ook denk ik aan appie, schimmel (zilver?)
Ze is niet ras echte shetlander, een genen test lijkt me wel echt leuk om keer te doen.

Maar ik las altijd dat schimmels geboren worden met een vos/bruin/zwarte basis kleur hoe kan dan dat Floortje al gelijk muisgrijs was? Is daar een logica van?

Bedankt alvast :D

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

fierefluiter

Re: Welke kleur is mijn shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:03

Ik weet het zelf ook niet, maar wil wel zeggen dat het een een ongelooflijk leuk dier is om te zien. Zo schattig <3

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 14:13

Dankjewel!
Jaa ze is erg leuk :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:24

Ik schrijf als paspoortconsulent of sabino platenbont, of schimmelbont. Engeland noemt het blue roan.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 14:25

idefix4 schreef:
Ik schrijf als paspoortconsulent of sabino platenbont, of schimmelbont. Engeland noemt het blue roan.

Maar blue roan is toch totaal iets anders? :+

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 09:02

Het is een lastige om te zien en om echt zekerheid te krijgen zal je moeten testen, maar als er appaloosa in zit, lijkt het mij een zilverappel marmerbonte bonte :D

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:13

idefix4 schreef:

Het mooie is, is dat je hierboven 3 totaal verschillende kleuren hebt omschreven. Dus wat is het nou? Daarnaast zegt dit ook niks over de basiskleur.

In dit geval vind ik de kleur bepalen erg moeilijk. Eén ding is zeker, de shetlander is schimmel en tobiano. De kleur die daarbij zit is lastig te bepalen. Op de veulen foto lijkt het zeker een zilverappel, maar of het echt zo is???

Ik zou een test laten doen. Test haar op ee(zwart of vos),aa(bruin of niet),zz(zilver) en als je wil weten of ze daarnaast ook appaloosa is: lplp en PATN1/PATN1.
Op schimmel en tobiano zou ik niet testen. Omdat dit fenotypisch aanwezig is.

Daarnaast lees ik in je beginpost dat je las dat schimmels altijd geboren worden met een vos/bruin of zwarte basiskleur. Ik zal je even van een fabel afwerken; schimmels worden in alle kleuren geboren.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:41

idefix4 schreef:

Maar platenbont (tobiano) en sabino kunnen toch helemaal niet samen? En is iets totaal anders :+
En een Roan is ook weer wat anders.
Een platenbont is "gewoon" een bont paard. Een sabino is niet bont, maar is een paard met 4 witte benen, veel wit aan het hoofd, vaak witte buik en soms ook stekelharen.
En een roan is een stekelharige.
Alle drie deze dingen zijn geen schimmel. Schimmel is nog eens een factor die hier extra bovenop kan komen.

Edit: Het paard in mijn profiel is een sabino. En zeer zeker geen schimmel of een bonte..

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:57

isabel_94 schreef:
idefix4 schreef:

Maar platenbont (tobiano) en sabino kunnen toch helemaal niet samen? En is iets totaal anders :+
En een Roan is ook weer wat anders.
Een platenbont is "gewoon" een bont paard. Een sabino is niet bont, maar is een paard met 4 witte benen, veel wit aan het hoofd, vaak witte buik en soms ook stekelharen.
En een roan is een stekelharige.
Alle drie deze dingen zijn geen schimmel. Schimmel is nog eens een factor die hier extra bovenop kan komen.

Edit: Het paard in mijn profiel is een sabino. En zeer zeker geen schimmel of een bonte..

Je eerste zin klopt niet helemaal. Sabino en tobiano kunnen zeer zeker wel samen.
Daarnaast is roan gewoon roan en niet stekelharig.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 16:00

Phen schreef:
idefix4 schreef:

Het mooie is, is dat je hierboven 3 totaal verschillende kleuren hebt omschreven. Dus wat is het nou? Daarnaast zegt dit ook niks over de basiskleur.

In dit geval vind ik de kleur bepalen erg moeilijk. Eén ding is zeker, de shetlander is schimmel en tobiano. De kleur die daarbij zit is lastig te bepalen. Op de veulen foto lijkt het zeker een zilverappel, maar of het echt zo is???

Ik zou een test laten doen. Test haar op ee(zwart of vos),aa(bruin of niet),zz(zilver) en als je wil weten of ze daarnaast ook appaloosa is: lplp en PATN1/PATN1.
Op schimmel en tobiano zou ik niet testen. Omdat dit fenotypisch aanwezig is.

Daarnaast lees ik in je beginpost dat je las dat schimmels altijd geboren worden met een vos/bruin of zwarte basiskleur. Ik zal je even van een fabel afwerken; schimmels worden in alle kleuren geboren.

Bedankt voor de heldere uitleg!
Ik denk aan appie omdat ze de echte ogen voor heeft en bij haar poepert zitten ook die kenmerken.

Haha bedankt weet ik dat ook weer! Ik zei al toen ze net geboren was goh wat is dat voor kleur? Gelijk al schimmel, met bont :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 19:42

Waar zou ik zo'n test kunnen doen?
Linkje naar een bepaalde site?

Als ik het ga doen ga ik het hier uiteraard plaatsen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 05:27

Is dit niet gewoon zilverappel die schimmel wordt?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 05:35

Rivendell schreef:
Is dit niet gewoon zilverappel die schimmel wordt?

Dat zou ook kunnen!
Ik zocht net op : zilver appel veulen en daar leek ze als veulen sprekend op!

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:17

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 10:54

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:08

idefix4 schreef:

Voor welk stamboom schrijf je?
Bij het Shetlander stamboek werden altijd zoveel fouten gemaakt.
Blue roan noemen wij volgens mij gewoon zwart roan. Blue roan bestaat naar mijn weten niet.
Schimmel bont en sabino bont zijn ook twee hele verschillende kleuren

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:13

testen kan ook bij vhl genetics. ik heb mijn hond daar op genetische afwijkingen en op kleurgenen laten testen en kreeg een mooie duidelijke uitslag. had die ook vrij snel

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 13:51

Zoe_97 schreef:
testen kan ook bij vhl genetics. ik heb mijn hond daar op genetische afwijkingen en op kleurgenen laten testen en kreeg een mooie duidelijke uitslag. had die ook vrij snel

Bedankt voor de tip!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:38

Ik zie een zilverappelzwartbontschimmel. Of een zilverbonte blauwschimmel, net welke volgorde je wil.

TS, blauwschimmels (schimmels met als basiskleur zwart) worden inderdaad blauw geboren. Maar een zilverappel zwarte (of in dit geval zilverappelzwartbonte) is niet zwart-zwart. Door het zilver is de vacht een beetje grijsachtig.