Maximale schofthoogte dekhengst voor pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SweetVanille

Maximale schofthoogte dekhengst voor pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 21:26

Omdat ik hier zelf geen ervaring mee/in heb, en mij eerst goed wil inlezen voordat ik iets ga doen, open ik dit topic.

Ik heb een Welsh partbred merrie van 1.22.
Redelijk rond gebouwd, geen iel beestje.

Ik wil graag een iets grotere, (rij)pony als veulen van haar. Wat is de maximale schofthoogte in combinatie met bouw, waarvan het de merrie geen problemen gaat opleveren met bevallen?

Natuurlijk zet ik er geen 1.60 op, dit spreekt voor zich, maar omdat ik zelf geen ervaring heb met fokken, hoor ik graag van jullie wat voor ervaringen en meningen jullie hebben.

(Een eventuele dekhengst wordt met uiterste zorg gekozen, niet alleen op schofthoogte)

Ook is de merrie nu bijna 9. Brengt een eerste dracht meer complicaties met zich mee naarmate zij ouder wordt, of heeft dit geen invloed?

Ik hoor graag de reacties!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:33

In principe past de foetus zich aan aan de baarmoeder. Het kan alleen zijn dat het veulen dusdanig snel groeit dat het drinken erg lastig wordt. Wellicht dat een C of d pony hengst qua grootte het meest veilig is.

tamary

Re: Maximale schofthoogte dekhengst voor pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 21:36

20cm groter is max. Veulen past zich meestal! aan aan de baarmoeder, de rest moet er uit gezaagd worden (dus in stukken er uit, o.a. omdat door het bekken kunnen lastig kan worden) en het kan je heel goed ook je merrie kosten.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:21

Inderdaad ... het veulen past zich wel aan de maat van de baarmoeder MAAR mensen vergeten dat het ook nog door de bekken moet komen. EN daar loopt het fout!

Voor B-ponies is max 20-25 cm groter hengst te doen .... pony merrie van 122 cm zou C of D-pony hengst kunnen verdragen. Maar hier ook let op de bouw van de merrie en de hengst, dat ze compatibel zijn met elkaar. Welsh van natuur hebben niet zo brede bekken, dus zou ik persoonlijk bijvoorbeeld geen tinker van 135 cm erop zetten.

En ja, er zijn voorbeelden van paarden of grote ponies op A of B pony merries die levend veulens hebben gegeven, maar verstandig is het niet.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 22:23

Gelukkig gaat het topic ook niet over te grote hengsten op kleine pony's, ik wil juist NIET dat het fout gaat natuurlijk :)

Tot nu toe al bedankt voor de info!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 07:11

Hoe een merrie fokt is zonder nakomelingen lastig te zeggen. Staat er bij ponyhengsten ook bij of ze over het algemeen verkleinen of vergroten bij de nakomelingen?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:04

Ik heb 2 jaar geleden mijn minimerrie van 1.02m laten dekken door een welsh B van 1.30m. Ik heb juist expres voor een hoogbenige welsh B gekozen en niet voor een bredere welsh A, die zou wel kleiner zijn, maar ook breder en dat geeft eerder problemen.
Merrie is vlot bevallen en veulen lijkt idd groter te worden dan de moeder (dat was de bedoeling :P )

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 14:56

Donja schreef:
Ik heb 2 jaar geleden mijn minimerrie van 1.02m laten dekken door een welsh B van 1.30m. Ik heb juist expres voor een hoogbenige welsh B gekozen en niet voor een bredere welsh A, die zou wel kleiner zijn, maar ook breder en dat geeft eerder problemen.
Merrie is vlot bevallen en veulen lijkt idd groter te worden dan de moeder (dat was de bedoeling :P )

Dat vind ik dus wel weer een heel risico, 28 groter op je minimerrie.
Maar als het inderdaad ook om de omvang gaat.. Wat fijn dat je merrie vlot bevallen is, heb jij je vooraf veel zorgen gemaakt door het verschil in schofthoogte? Ik zou het best eng vinden, of het allemaal goed past enz :+

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 15:02

nee, maar ik wist al hoe deze merrie veulende en zoals ik al zei heb ik vooral een grotere hengst door lange benen gekozen, die benen komen er wel uit ;)

Maar ik ken zelfs iemand die zijn shet iedere keer door een fjord liet dekken (dat zou ik dus zelfs niet doen, omdat een fjord breed is in de schouders)...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 07:13

Lithya schreef:
Hoe een merrie fokt is zonder nakomelingen lastig te zeggen. Staat er bij ponyhengsten ook bij of ze over het algemeen verkleinen of vergroten bij de nakomelingen?

De hengst don cremello fokt over het algemeen erg richting de maat van de moeder. Hij is 1.47m mijn 1.33 hweft een 1.38 nakomeling van hem, al haar andere nakomelingen zijn groter. Uit 1.46 merrie een 1.48 nakomeling en uit 1.43 een 1.46 nakomeling.
Hij heeft met paard merries mooie maatjes gegeven.

Djamai du bois heeft bij mij allemaal grote d/kleine e pony's gegeven.

Fs mr right lijkt voor zijn maat groot te fokken

Er is dus wel informatie beschikbaar maar je moet het zelf inwinnen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:56

SweetVanille schreef:
Donja schreef:

Maar als het inderdaad ook om de omvang gaat.. Wat fijn dat je merrie vlot bevallen is, heb jij je vooraf veel zorgen gemaakt door het verschil in schofthoogte? Ik zou het best eng vinden, of het allemaal goed past enz :+

Wij hebben een (per ongeluk) veulentje gehad van een hengst van 1.62 uit een Welsh A van rond de 1.20. Geen enkel probleem alleen was hij met een maand al bijna net zo groot als zijn moeder.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:17

In de stamboom van mijn Duitse rijpony zie ik een welsh B met een paard gekruisd staan. Uit mijn hoofd gezegd is de welsh de merrie, maar dat weet ik niet zeker. Het wordt/werd dus wel gedaan: relatief kleine pony met paard kruisen. Ik ga het eens even opzoeken.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:18

In Duitsland worden regelmatig paarden met welsh B gekruist. Maar wat ik zie eigenlijk altijd paardenmerrie met welsh B hengst.

TS, ik zou kijken voor een hengst van max. 1.45 en niet breed gebouwd. Zelf zou ik het niet eens durven, een hengst van 20cm groter op mijn merrie.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:22

SweetVanille schreef:
Donja schreef:

Hier ook een grote maats shetlander laten insemineren door een hengstje van 1.35.
Op natuurlijke manier laten dekken was een ramp!
De shet was 1.12 cm. trouwens.....
De hengst was een mooie schouwhengst van een ki-station.
Kreeg er een mooie grote shetlander (qua bouw dan) van van 1.25 cm. Geen iel smal pony'tje en ook niet extreem fors......
De bevalling verliep geheel probleemloos......... Veulen liep er al bij de volgende morgen.