Hengst voor mijn merrie aventinus x puccini

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Visjeee

Hengst voor mijn merrie aventinus x puccini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 15:52

Hoi bokkers !

Na het verdict dat mijn merrie wegens een peesblessure minstens een jaar moet stilstaan, heb ik besloten haar te laten dekken in mei 2018.

Even wat info:

Isaura van de berghoeve
° 20/04/2008
Aventinus x Puccini

Pluspunten:
* mooie gangen
* cool in het hoofd
* mooie bouw en bespiering
* Makkelijk te rijden

Minpunten:
* niet soepel
* Moeilijk te verzamelen (mede door te stroef in de lenden te zijn dus kan ze niet voldoende gaan zitten)
* Zwaarder type van bouw

Ik zoek:

* Hengst die cool in het hoofd is
* Makkelijk te rijden
* Souplesse
* GEEN voskleur doorgeven aan de nakomelingen
* Slanker type van bouw
* Veelzijdig, maar meer springgericht

Wie kan me hierbij helpen? :)

Ik had zelf al gedacht aan 2 hengsten:

* Levisto Z, maar deze is een eerder ouder type (=breder) dus in combinatie met mijn merrie ben ik niet zeker of dit de gewenste match gaat geven

* Breemeersen Crescendo, maar deze is niet dé soepelste hengst ter wereld, wel veel potentieel en talent

Alvast bedankt !

(Hier is ze op horsetelex: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... -berghoeve )

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:36

zonder foto moeilijk maar wat je zoekt als omschrijving eerste ideeën: diarado (soepel,bloed, veelzijdig), Baltic VDL (bloed, bruin, soepel). Levisto kan maar weet niet of hij die soeplesse echt gaat geven en met een schimmel kan je een vos hebben. Heartbeat bij zangersheide zou ook een match kunnen zijn?

Visjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 16:45

Afbeelding

& hier de niet-getrainde versie van mijn merrie. Ook al van paar jaar geleden, maar haar bouw zie je wel goed :)

Afbeelding

Afbeelding

Dees

Re: Hengst voor mijn merrie aventinus x puccini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 10:30

Grappig dier maar er is wel serieus wat aan te merken op de kwaliteit van de benen en de beenstand.
Daarnaast is de bovenlijn niet gunstig (hetgeen je ook beschrijft bij minpunten).

Je wilt gaan fokken met een merrie die geblesseerd is. Hoe zeker weet je dat die blessure niet voortkomt uit een slechte bouw of een genetisch probleem?

Een heel jaar stil moeten staan bij een peesblessure is voor mij overigens een rare uitspraak.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 11:44

Heeft ze een piephak? ik vind het beenwerk ook niet zo gunstig overkomen maar voor de rest wel een leuk paard.

Een jaar voor een peesblessure heb ik wel vaker gehoord, ligt aan de ernst van de blessure meestal.

Heb je ook een goede standfoto van opzij? zonder een zadel er op?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:07

Heb je het er met een dierenarts over gehad? Een dikke drachtige buik komt natuurlijk ook aan op de pezen. Dat vergeten mensen wel eens..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:29

Elisa2 schreef:
Heeft ze een piephak? ik vind het beenwerk ook niet zo gunstig overkomen maar voor de rest wel een leuk paard.

Een jaar voor een peesblessure heb ik wel vaker gehoord, ligt aan de ernst van de blessure meestal.

Heb je ook een goede standfoto van opzij? zonder een zadel er op?

Dito met als aanvulling
Zware hals hoofd verbinding en de hals komt ook zwaar uit de schoft.

Niet mee fokken, zou mijn mening zijn.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:14

Ik dacht dat de t’s een advies vroeg ivm hengst en niet om haar paard af te zeiken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:18

merelhof schreef:
Ik dacht dat de t’s een advies vroeg ivm hengst en niet om haar paard af te zeiken.

Geen hengst is ook een advies.
Ik zou er zelf waarschijnlijk ook niet mee fokken.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:51

We weten niks van dat paard, ik snap niet dat je dat op basis van 2 halve foto’s kan zeggen. Gewoon mijn mening.

Visjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 20:03

Dees schreef:
merelhof schreef:

Geen hengst is ook een advies.
Ik zou er zelf waarschijnlijk ook niet mee fokken.

Ik heb het er met 3 dierenartsen (in de kliniek) over gehad, het gene wat zij heeft is niet genetisch bepaald.
Ze gaven me ook de uitleg, dat als dit al zou zijn (wat zij dus denken van niet) het al max 3 a 4% zou zijn waarvoor ik het zeker niet moet laten om met haar te fokken.
Ze heeft goede papieren, enkel al voor haar bloedlijn willen ze haar kopen als fokmerrie dus ik denk niet dat ze er dan zo slecht uitziet.

Uiteraard zeg ik niet dat mijn paard de beste is, zo reëel ben ik ook wel ;) Maar om nu te zeggen dat ze niets waard is, daar ben ik het niet mee eens :)

Soit, indd ik had zoiso graag een hengst aangeboden gekregen die aan mijn eisen voldoet & inderdaad niet van iedereen het antwoord 'niet fokken, blablabla' :)

Uiteraard is dit enkel een tip & willen jullie je deskundige advies graag delen. Maar fokken doe ik er zowieso mee, dus graag gewoon antwoord op de vraag welke hengst voldoet aan mijn keuze :)

Bedankt !

Visjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 20:06

Kabayo schreef:
Heb je het er met een dierenarts over gehad? Een dikke drachtige buik komt natuurlijk ook aan op de pezen. Dat vergeten mensen wel eens..

De dierenartsen in de kliniek vertelde me dat ze in gewicht eigenlijk nauwelijks mag bijkomen (zoals bij een zwangere vrouw dit eigenlijk ook niet het geval zou mogen zijn) dus ik moet haar wel in een goede conditie houden. Dat wil zeggen, voldoende stappen & niet over voederen. Dan kan die dikke buik geen kwaad

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:57

Een veulen weegt aan het einde van de dracht zo 60kg als het niet meer is. Plus net zoveel aan vruchtwater...
Dus, hoezo mag de merrie niet aankomen tijdens haar dracht?
Heb je zelf wel eens een drachtige merrie gezien? Die wegen er in hoor!

Visjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 07:53

Dees schreef:
Een veulen weegt aan het einde van de dracht zo 60kg als het niet meer is. Plus net zoveel aan vruchtwater...
Dus, hoezo mag de merrie niet aankomen tijdens haar dracht?
Heb je zelf wel eens een drachtige merrie gezien? Die wegen er in hoor!

Ik heb heus wel een drachtige merrie gezien, bedankt voor de bezorgdheid :)

& als er 3 dierenartsen in de kliniek mij verteld hebben dat het geen kwaad kan. Wie ben jij dan om te zeggen dat dit niet kan...
ik heb geen zin om heel het verhaal van mijn merrie ad grote klok te hangen, had ik dus blijkbaar ook helemaal er niet bij geschreven dan werd er niet zo op doorgedramd

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 09:44

O ik zeg ook helemaal niet dat het niet kan.
Ik zeg juist dat je wellicht de merrie iets beter mag overwegen - is dit wel jouw ideale fokmerrie?

Flash111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:27

Wat een getik-tak over fokwaardigheid. Fokt men voor de top of verkoop dan is alleen het beste goed genoeg maar er moeten ook betaalbare paarden voor de sportieve recreant zijn. Als een degelijke gebruiksvriendelijke merrie geen erfelijke gebreken heeft, wat is dan het bezwaar ? Daarenboven krijgt het veulen ook 50 % van de genen van de hengst mee, een goede vererver zal ook op mindere merries verbeterend werken. Waar stond de fokkerij enkele generaties terug ?
Uw voorkeur voor Breemeersen Crescendo voor uw merrie lijkt me een goede keuze. Ze kan inderdad best een veredelaar gebruiken. Breemeersen Crescendo voldoet aan al uw eisen en zijn nakomelingen doen het goed.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 15:55

Laat fokkerij altijd leiden tot verbetering.
Geen verbeter-doel voor ogen, dan is fokkerij niet meer dan vermeerderen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:21

merelhof schreef:

Dan zien wij het anders. Bovendien was mijn commentaar niet enkel als doel om wat af te zeiken.

En als ts geen commentaar duld heeft dit topic geen zin. Hoeft niet te zeggen dat ze er perse wat mee moet doen. Dat is uiteindelijk haar eigen keuze. Ik denk dat ts volwassen genoeg is.. dat wat commentaar gegeven mag worden, toch ts?

Als we allemaal ooooh en aaaah roepen. En niet echt zeggen wat we vinden... tja.

Visjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 18:10

Dees schreef:
Laat fokkerij altijd leiden tot verbetering.
Geen verbeter-doel voor ogen, dan is fokkerij niet meer dan vermeerderen.

Het veulen dient als opvolger voor mijn merrie, dus effectief word het ook mijn paard.

De merrie zal nooit meer deftig in de sport kunnen gaan (of allesinds toch geen Z-proeven) en al zeker nooit meer springen. Ik heb de beslissing genomen naarmate mijn leven, hoe het nu verloopt.

Huis gekocht, denken aan kinderen, ...

De merrie staat al minstens een jaar stil (tot in detail treden ga ik dus niet doen). Ik heb 4ha grond.
Mijn merrie verkopen? Geen denken aan! Het is de eerste waarmee ik terug een hechte klik heb, die cool is in het hoofd maar toch een gezonde portie 'hé hier ben ik!' mentaliteit.
Ik wil heel graag een veulen van haar, enkel en alleen al voor haar karakter.

Je zou kunnen zeggen, wacht dan gewoon een aantal jaar en koop je een nieuwe 3 jarige.
Inderdaad, dat was ook een optie. Maar ik wil zoals hierboven vermeld, écht graag een veulen van haar dus heb ik gekozen voor de andere keuze.

= Nu dekken, binnen 4 jaar een opvolger & de kans om 'met de rest van mijn leven' verder te gaan in de tussentijd

Fokken is gokken, dat weet ik. En dat ze minpunten heeft dat weet ik aangezien ik het anders niet in het hoofdtopic zou gezet hebben :)
Maar het gaat dus gewoon over een leuk veulen, voor eigen gebruik. Van mijn lieve merrie :)

Evengoed weet ik ook dat wanneer het niet klikt ik hem/haar waarschijnlijk wel verkoop & dan heb ik nog een kans op goede verkoop met de papieren.

Ik heb trouwens beslist welke hengst het toch zal worden, puur prijs/kwaliteit bekeken en naar mijn normen.
Het word Breemeersen Crescendo *\o/*

Was nog aan het twijfelen over Diarado, maar daar is mijn portemonee iets te klein voor :')